1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Gas, motor geeft vermogen, gaat niet vooruit (soms)
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 02 april 2022 07:38 AM

Ik heb al een tijdje een C2 VTR met sensodrive en heb na wat strubbelingen toen ik hem net gekocht had nu al een aantal jaartjes probleemloos kunnen rijden. Heerlijk autootje. Nu had ik ineens twee dagen achter elkaar de unieke ervaring dat ik gas geef en niet vooruit ga. Na een paar minuten is het issue vanzelf verholpen en daarna is het ook wel weer een tijdje weg. Het lijkt vooral te gebeuren op een warme motor, bijvoorbeeld als ik net de snelweg af kom.

Ik heb de auto weggebracht naar een vakgarage en die hebben de auto nagekeken. Ze hebben twee proefritten gemaakt waarbij het probleem niet optrad en ze hebben de boordcomputer uitgelezen. De boordcomputer zei ‘foutcode op de schakelpook transmissie - foutieve herkenning’. Advies garage: de schakelpook vervangen. Nu is het probleem dat dat onderdeel (2400S8) niet meer wordt geproduceerd door Citroën. Ik zou dan de tweedehands boer op moeten. De garage gaf aan dat de versnellingsbak zelf ook wel aan het verslijten is, maar dat dit nu (nog) niet direct een gigantisch probleem is. Er zit ongeveer 150.000 op de teller.

Nu twijfel ik een beetje over het advies van de garage. Ik weet namelijk vanuit problemen vanuit het verleden dat wat de boordcomputer zegt niet altijd overeen komt met de realiteit. Zo gaf de boordcomputer eens aan dat er allerlei storingen zaten in de sensodrive en bleek de warmtepomp defect te zijn (zie draadje: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236369/P30/). Ik vroeg nog of de problemen niet door de (enigszins) versleten versnellingsbak kunnen komen, maar het had volgens de garage sowieso geen zin om die te vervangen als je niet ook de pook vervangt.

Mijn analytische software developer brein zegt dat wat de garage zegt niet logisch is. Ik rijd altijd in de AUTO stand. Als ik stop voor een stoplicht dan schakelt de boordcomputer/pook zelf terug naar zijn één. Als de pook dit verkeerd doet en schakelt naar neutraal, dan zou ik dus moeten kunnen wegrijden zodra ik alsnog schakel naar zijn één en dat kan niet. Bovendien kan ik na een minuut wegrijden zonder dat ik zelf opnieuw schakel. En het verklaart niet waarom het alleen gebeurd op een warme motor. Het lijkt eerder op een slippende band oid. Maar ik ben natuurlijk geen autotechnicus.

Hebben jullie ervaring met dit soort issues? Kan het niet iets heel anders zijn dan het alleen nog tweedehands te verkrijgen onderdeel 2400S8? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 05 april 2022 11:08 AM
  [ # 1 ]

Ik heb er een andere garage naar laten kijken (motorhuis in Haarlem). Zij geven aan dat of de schakel servo kapot is of de hele schakelbak. Servo zou mooi zijn, want die zijn volgens mij nog gewoon leverbaar. Motorhuis drong erg aan op niet repareren i.v.m. hoge kosten, maar kon niet vertellen hoe hoog die kosten dan zijn. Ik word teruggebeld. Wordt vervolgd dus.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 april 2022 11:13 AM
  [ # 2 ]

Ik zou hem uit laten lezen door een garage (dealer of citroen specialist) die hem uit kan lezen met diagbox/lexia.
Dat is de uitlees software van citroen. Meestal kun je daar veel meer mee zien dan met universele uitlezers.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 05 april 2022 11:14 AM
  [ # 3 ]

Motorhuis is Citroen dealer, dus dat zit denk ik wel goed.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 april 2022 11:18 AM
  [ # 4 ]

Kun je ze vragen welke foutcodes tevoorschijn kwamen bij het uitlezen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 05 april 2022 11:51 AM
  [ # 5 ]

Ik heb ze gebeld om te vragen, maar codes hadden ze niet meer. Of zoiets. Reparatie gaat duur worden. Nieuwe servo (2452C3) dan praat je al over 1400 + onderzoekskosten. Versnellingsbak (2400S8) is dus alleen nog tweedehands te krijgen met alle risico’s van dien. Ik vrees dat dit leuke karretje aan het eind van zijn leven is.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 april 2022 12:13 PM
  [ # 6 ]

“End of Life” dat zou best kunnen maar:

Dat van die “servo” dat begrijp ik nog: Als die niet meer doet wat het brein zegt en de terugkoppeling doet het ook niet goed…
Of bedoelen ze soms dat je servo de bak niet meer kan schakelen,  d.w.z. omdat de bak versleten is ( bijvoorbeeld synchro) dat de servo de bak niet in een versnelling krijgt.
Fouten uitlezen is 1: maar weten wat dat betekend is ook een vak.

Hoeveel kilometers heeft je C2 er al op zitten ?
Die bakken ligger er denk bij bossen op de sloop, en met servo erbij zijn die ook nog wel te koop.
Maar ik kan best begrijpen dat je geen zin hebt in zo’n “project”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 april 2022 12:54 PM
  [ # 7 ]
noescom schreef:

Er zit ongeveer 150.000 op de teller

Dan is een Sensodrive-bak echt nog niet versleten.

Dat is niet meer dan een gerobotiseerde handbak, het enige wat echt slijt is de koppeling (plaat, drukgroep en -lager) en beide servomotoren en dan vooral die van de koppeling.

Is de schakelservomotor al eens opnieuw ingeleerd?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 april 2022 12:59 PM
  [ # 8 ]
noescom schreef:

Nieuwe servo (2452C3) dan praat je al over 1400 + onderzoekskosten.

https://www.autodoc.nl/sachs/1227939

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 05 april 2022 01:11 PM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

“End of Life” dat zou best kunnen maar:

Of bedoelen ze soms dat je servo de bak niet meer kan schakelen,  d.w.z. omdat de bak versleten is ( bijvoorbeeld synchro) dat de servo de bak niet in een versnelling krijgt.

De servo staat volgens de dealer muurvast in zijn twee. Ze moeten feitelijk nog onderzoek doen (kosten €280), maar dat heeft volgens mij weinig zin als de vervangende onderdelen zo duur zijn. Nu begrijp ik van de geplaatste link dat de servo niet zo duur hoeft te zijn. Overvraagt de dealer gigantisch of is er een andere reden waarom deze daar zoveel duurder is? Waarschijnlijk zit hem in de manuren die gaat in het vervangen ervan.

Hoeveel kilometers heeft je C2 er al op zitten ?
Die bakken ligger er denk bij bossen op de sloop, en met servo erbij zijn die ook nog wel te koop.
Maar ik kan best begrijpen dat je geen zin hebt in zo’n “project”.

Mijn instelling is dat als reparatie logisch en verklaarbaar is en niet achterlijk duur ik het gewoon doe, maar in dit geval is het voor mij onduidelijk. Het kan volgens de dealer dus de servo zijn of de versnellingsbak. De bak zelf lijkt mij persoonlijk sterk, dus laten we uit gaan van de servo. Als ik het bij de dealer laat doen allemaal dan kost dat dus 1680. Als ik het ergens anders laat doen mogelijk goedkoper. Maar is het dan klaar? Wie zegt dat ik over een paar maanden niet weer Bergnet mag gaan bellen? En waarom werkt die servo prima bij een koude start en niet meer goed na 30km? En waarom zegt garage 1 dat onderdeel 2400S8 stuk is en garage 2 een heel ander onderdeel? Ik ben er wel een beetje klaar mee eigenlijk, alhoewel ik de C2 echt een heel leuk bakkie vindt.

Is de schakelservomotor al eens opnieuw ingeleerd?

Een aantal jaren geleden bij het reviseren van de sensodrive vermoedelijk.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 april 2022 01:37 PM
  [ # 10 ]
noescom schreef:

Waarschijnlijk zit hem in de manuren die gaat in het vervangen ervan.

De schakelservo vervangen inclusief opnieuw inleren is echt geen halve dag werk.

Lukt mij zelfs in 2 h als ik mij kwaad maak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 april 2022 01:56 PM
  [ # 11 ]

En 280 voor “onderzoek” vind ik absurd.
Waar woon je in de buurt? Dan kunnen we misschien een specialist in de buurt aanraden. Of een forumlid dat kan uitlezen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 april 2022 02:08 PM
  [ # 12 ]

Hoezo is 280 absurd? Kijk een naar het werkplaatstarief, het gebruik van de diagnose apparatuur, tel daar wat btw bij en hop daar heb je hem al.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 05 april 2022 02:24 PM
  [ # 13 ]
jantje1948 schreef:

En 280 voor “onderzoek” vind ik absurd.
Waar woon je in de buurt? Dan kunnen we misschien een specialist in de buurt aanraden. Of een forumlid dat kan uitlezen.

Ik woon in Haarlem. Mijn ervaring met dealers is dat ze de boordcomputer uitlezen, de foutcodes googlen en je dan de componenten doorgeven die je moet vervangen “op hoop van zegen”. Echt ouderwets onderzoekwerk is er zelden meer bij. En als de vervangende onderdelen helemaal niet het probleem oplossen dan sta je weer stil en ben je dus een hoop geld kwijt voor niets. De oude onderdelen terug en geld retour is er immers niet bij. Ik klink misschien een beetje negatief, maar ik heb sinds ik deze C2 heb een steeds lagere dunk gekregen van automonteurs. Ze prutsen maar wat aan en laten jou - als leek op autogebied - betalen. De goeden nagelaten natuurlijk.

€280,—voor onderzoek vind ik niet heel absurd. Dit soort dealers rekenen uurtarieven van 140 euro per uur en twee uurtjes zijn zo voorbij. Waar ik mij vooral aan stoor is dat ze na dat onderzoek met de conclusie komen en dat die conclusie uiteindelijk niets oplost. Zo ging het ook met mijn kapotte waterpomp. De halve auto werd vervangen waarna het eureka moment ‘de waterpomp’ uiteindelijk kwam en dan ben je dus alweer 3 reparaties en veel geld verder.

De crux zit hem er voor mij nu in dat ik niet vertrouw op het oordeel van garages. De ene zegt dit, de ander zegt iets heel anders. En mijn vragen worden niet beantwoord. Waarom werkt een servo wel bij koude start en niet meer na 30km? Waarom geven twee verschillende garages hele andere onderdeelnummers op?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 april 2022 02:25 PM
  [ # 14 ]

Ik denk dat je als je bij de dealer blijft hij economisch total loss is, helaas.
Ik neem aan dat ze voor 280 euro diagnose nogal wat kunnen doen, maar ja, als je daarvoor de servo moet demonteren etc, dat kost dat tijd en dus geld. Zonder details kan ik daar helemaal niks van zeggen en goede diagnose mensen zijn zeldzaam en dus duur en dat reflecteert zich in de prijs.
Over die servo prijs: Ja dat is een “standaard” Sachs product, ook al koop je hem duurder via Citroen. De specialisten weten dat.

150.000 km voor de bak is vrij weinig: Mijn Be3 5-bak begint na 350.000 km een beetje synchro problemen te gen, rustig schakelen gaat nog prima. Ik denk dan ook dat ze wel gelijk hebben met de servo, vooral als die in de 2 vast zit. Als je zeker weet dat de servo vast zit dan zul je moeten demonteren, want met de electronica kun je niks tegen mechanische problemen.

Misschien eens een Citroen/Europrepair/PCA specialist ( vaak voorheen dealer) opzoeken die nog aan een sensodrive kan en wil werken. Even bellen lijkt me een goede start?

O ja: Als een onderdeel warm wordt dan zet er van alles uit en als er dan meer wrijving ontstaat dat versterkt dat zichzelf. Koelt de boel af komt het weer los, maar zo’n cyclus blijft niet eeuwig, op den duur zit het dan echt vast.

2 verschillende onderdelen: 1 x citroen nummer en een keer later PSA nummer of zo: Vaak hebben die onderdelen al meerdere generaties gekend en wordt of het oorspronkelijke of het laatst onderdeelnummer gebruikt..

En anders inderdaad: End-of-life.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 05 april 2022 02:45 PM
  [ # 15 ]
Citroensmgz schreef:

Misschien eens een Citroen/Europrepair/PCA specialist ( vaak voorheen dealer) opzoeken die nog aan een sensodrive kan en wil werken. Even bellen lijkt me een goede start?

Dat is het overwegen waard. Dank voor de tip.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook