Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou rijden doet ie nu super, dus hebben we andere issues. Het zal ook eens niet.
Wat is er dan:
De stuurbekrachtiging doet ¨lullig¨ bij met name koude motor en ik heb al 2 keer een ¨Trans Failsafe Prog¨ melding op de bc gezien.
Goed, geen paniek: ga je laatste stappen langs. Tijdens de onderhoudsbeurt is natuurlijk de hele santenkraam aan de voorkant van het blok eraf geweest, zover het riemen betreft. En met het vervangen van waterpomp en thermostaat is er ook wel wat (koel)vloeistof op de riem terecht gekomen.
Ga je nu zoeken op beide storingen, dan zie je voor de stb dat o.a. een matige riem het nukkige gedrag kan veroorzaken (vloeistof is op peil). De transmissiemelding kan heel goed met een slechte electrische opbrengst te maken hebben. Ze hebben het dan eigenlijk over de accu, maar een slechte dynamo-opbrengst zal ook niet helpen. En beide zitten achter die riem, de dynamo en de stbpomp. Dus hoop ik er nu maar een beetje op dat de riem een opduvel gehad heeft van de werkzaamheden daar of dat de riemspanner niet meer fris is. Ik geloof er in ieder geval niet in dat nu spontaan m’n versnellingsbak én m’n stuurpomp danwel -huis naar de vaantjes zijn.
Dus morgen maar een riem en riemspanner regelen en dan hopen we er weer het beste van…
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Heb je al met INPA gekeken wat de reden is voor de noodloop van de bak? Dan kun je gericht zoeken.
Ik heb ook zo’n melding gehad in den beginne. INPA gaf aan dat het de computer van de bak niet lukte te bepalen in welke positie de selectiehendel stond. De schakelaar die hiervoor op de bak zat bleek defect doordat de keerring van het asje dat deze schakelaar bedient lek was en er daardoor bakolie in de schakelaar liep. Nieuwe keerring, nieuwe schakelaar, storing wissen, nooit meer problemen. Onder de mijne zit een ZF 5HP24 overigens.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, nog niet. Dat is uiteraard de volgende stap, maar omdat zowel de bakmelding als de rare stuurbekrachtiging tegelijk optreden nadat de riem eraf is geweest lijkt 1 + 1 gewoon 2.
Morgen ga ik de remvloeistof verversen en de remmen vervangen, dan hangt de laptop er toch aan. Zal dan ook de bakmodule uitlezen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nu wel gekeken. Schaltergetriebe, de solenoids dus. En dat kan weer prima met instabiele stroomvoorzieningen te maken hebben.
We hebben die multiriem nog eens schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, en dat lijkt verschil te maken. In ieder geval stuurt ie nu weeer normaal en ik heb nog geen bakmelding terug gezien na vanochtend.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Startprobleem is waarschijnlijk opgelost: ik heb er een grote plas BP Excellium ingegooid en een fles injectorreiniger, en vanochtend dan de proef op de som genomen. Voor het eerst viel de motor niet bij iedere hoek en ieder verkeerslicht stil bij nog niet warme motor en hij liet zich ook zonder morren in beweging brengen na stilstand.
Oude meuk in de tank dus, nu vermengd met nieuwe benzine en de injectorreiniger doet hopelijk ook nog wat. Anders moeten de injectoren nog even in bad. De komende dagen zal ik alleen op benzine rijden en ik verwacht eigenlijk dat alles nog verder zal verbeteren.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een goeie actie. Ik heb laatst ook zo’n geval gehad en idd: verse peut en een goeie scheut injectorcleaner gaf 90% verbetering.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hilko16TZI schreef:BP Excellium
Wauw! Waar haal je die?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij de pomp!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
2d schreef:Hilko16TZI schreef:BP Excellium
Wauw! Waar haal je die?
Waar ze ook Total Ultimate en Texaco V-Power verkopen
Ik gooi die namen altijd door elkaar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vanochtend de echte proef op de som.
Koude start: in één keer goed, meteen verhoogd stationair en op 6 cylinders.
Meteen gaan rijden: in de opwarmfase is ie dan toch twee keer afgeslagen bij wegrijden uit stilstand. Dat vergeef ik hem nu want er moet echt troep in die tank gezeten hebben. Rijden doet hij verder goed, op 6 cyilinders, en een keer warm loopt het spul gewoon erg mooi.
Ik rij nu door op benzine tot de tank vrijwel leeg is, dan weer vullen met een premium benzine (V-power, Ultimate, Excellium) en hopelijk is dat leed dan geleden.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Stuurpomp en aanvoerslang besteld. Nu het wat warmer is is het happen wat minder, maar de pomp werkt gewoon niet goed meer. De timing daarvan is toeval. Als het spul helemaal warm is, is het happen weg en stuurt het normaal. De gebruikte olie is hoog-visceuze ATF dus daar zou het niet aan mogen liggen, sterker nog: toen de klachten voor het eerst optraden was het peil aan de lage kant.
Zelfde toeval is de bakmelding, die veroorzaakt wordt door slechte contacten in de versnellingskeuze schakelaar. Meten leerde dat er op het moment van de storing dode contacten te vinden zijn. Is een redelijk easy fix, even de schakelaar onder de auto vandaan vissen en open pulken, contacten opschuren en dan zou die het weer moeten doen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ha, ik heb een echte BMW.
Hij lekt (weer) olie… Ditmaal motorolie, moet nog uitzoeken waar vandaan, en bakolie, zeer waarschijnlijk langs de keerring die de schakelselectoras moet afdichten. Gezien de plek op de grond tov waar de auto stond is dat de meest logische voor de bakolie. Kan ook verband houden met die switch die af en toe niet wil.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Klus voor zaterdag wordt nog wat uitgebreider. Naast de stuurpomp heb ik nog zo’n soort klusje. Net een aircopomp en droger besteld. De pomp in mijn BMW klinkt als een ouwe krekel en buiten dat lekt die zichtbaar. Tijd voor nieuw dus; de rest van het A/C systeem ziet er goed uit. Pomp en droger komen compleet met nieuwe O-ringen, dus hopelijk in één keer goed.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Pomp is binnen (droger ook). NRF, ziet er netjes uit, wordt inderdaad geleverd compleet met alle O-ringen en bouten en zulks.
Ik denk dat ik het morgen maar eens in Garage ¨le Trottoir¨ ga uitvoeren.
Enige lastige vind ik bepalen hoeveel PAG olie ik weer in het systeem moet stoppen. Je moet de oude compressor leeghalen, vwb olie (koelmiddel is al weg) en dan zoveel vullen in de nieuwe pomp (die al voorgevuld is met 180 ml olie) als er uit de oude gekomen is. Hetgeen betekent dat je ook de nieuwe pomp eerst leeg moet laten lopen.
Maar niemand garandeert hoeveel olie er nog in de rest van je systeem huist. Om daar zekerheid over te kunnen krijgen zou je het hele systeem moeten flushen, maar de manual geeft aan dat dat niet hoeft als er geen vastloper van de pomp is geweest. Beetje kringredeneren, zo.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Is het handig om van tevoren te overleggen met degene die het systeem leeghaalt en weer vult voor/na de werkzaamheden aan de A/C?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!