Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Na 12 jaar XM 2.5TD Break gereden te hebben, 2 stuks, zelfde kleur ook nog, niemand zag dat de eerste was vervangen, was de laatste ten prooi gevallen aan het roestmonster. Voor mij het moment om maar eens te kijken wat ik nu wil. Ik vond het wel tijd voor een volgende stap, het zogenaamde after XM tijdperk.
De Xm verkocht (binnen 2 uur, liefhebbers genoeg dus), ze wordt donor om andere Xm’s op de weg te houden. Een nobel doel na een 354.000 km mij en eerdere eigenaars van dienst te zijn geweest.
Een opvolger was redelijk snel gevonden, moest ook wel want gezien de tijd dat de apk nog geldig was had ik snel ander vervoer nodig.
Bij de garage waar we kwamen werd er door de jonge verkoper gezegd “jullie komen voor de burgemeesters auto?” Ik vond het wel een mooie titel voor mijn nieuwe topic.
Voor de Xm’s had ik nooit een eigen topic aangemaakt, moderators, ik heb mijn leven gebeterd.
Deze dame met 2.7 diesel in de exclusive uitvoering is geboren in Frankrijk en heeft van 2006 tot 2014 daar rond gezweefd in de buurt van Duinkerken. In 2014 is ze na een geslaagde inburgeringscursus in Nederland gekomen. Een eigenaar in de buurt van Den Bosch heeft zich eerst over haar ontfermd, daarna iemand in Drenthe en nu is ze weer in Drenthe.
Ze heeft 210.00 kms weggezweeft en ik mag de volgende (ik hoop heel veel) kilometers met haar doorbrengen.
De eerste kilometers zijn mij prima bevallen, ik ga de komende periode gebruiken om:
- te ontdekken hoe ik al die knopjes kan bedienen hopende dat de garage nog een Navidrive RT3 boekje in de Nederlandse taal kan vinden en mij stuurt (het originele Franse boekje is best lastig in het geval van details uitzoeken, de gebruikershandleiding in het Nederlands heb ik ondertussen al gedownload, ook voldoende leesvoer);
- zodra ik de Navigatie cd’s heb ontvangen (worden ook nog nieuw nageleverd) kijken of ze mij de weg wil wijzen;
- genieten;
- een checklist maken van het onderhoud (geschiedenis is redelijk compleet bijgeleverd) en kijken wat er binnenkort als eerste maar eens moet gebeuren;
- kijken of ik de Lexia met haar kan laten babbelen, met de Xm lukte dat wel aardig, alleen de ABS kon ik niet uitlezen en ik geloof nog wat items qua features niet, wel de VC en het motorgedeelte;
- inlezen in het forum;
- te kijken of er nog items zijn die binnen de garantieperiode hersteld moeten worden.
Wat me tot nu toe is opgevallen behalve de serene rust die deze auto bij me oproept (in deze auto wil je cruisen, cruisen en door cruisen) en het gevoel te moeten relaxen:
- het geluid van de stereo, het lijkt alsof de tweeters in de voordeuren het beide niet doen, losse draad bij de versterker misschien? hoe kom ik daarbij?;
- wat gerammel op een klinkerweg, ik weet nog niet of het bij de wielophanging vandaan komt of een uitlaat die ergens tegen aan komt;
- het head up display, volgens de garage zat het er niet op (aandoen, even wat omhoog en ik had beeld, snel opgelost);
- de cd speler heeft moeite met het lezen van een mp3 cd met 115 nummers er op, laser misschien smerig? hoe krijg ik die er uit?
- ik vind haar wat deinen, in de sportstand is het een stuk minder, misschien toch nog iets calibreren? is in september vorig jaar nog gebeurd bij JO
- windgeruis bij de zijramen, ik moet volgens mij iets met tape of zo doen, ik vind de beschrijving op de site van de C6 Friends niet erg duidelijk
En maar eens kijken of ik me op het Engelse c6 forum kan aanmelden, daar is ook het nodige te vinden maar momenteel kan ik de website niet bereiken, er ging wat mis bij het registreren en daarna kon ik het forum niet meer bereiken, ook niet op een andere browser.
Mijn gevoel momenteel… ik heb een C6
Daarnaast, onzekerheid, ik weet weinig van deze auto, hoe onderhoud ik haar, wat doe ik zelf, wat niet. De XM 2.5TD Break ken ik zo ongeveer van binnen en buiten, wist wat de kwaaltjes waren en kon de meeste zelf oplossen, dit is een geheel nieuw fenomeen voor mij. Maar ik kan lezen, googelen en luisteren naar adviezen hier op het forum. Dus het komt wel goed denk ik.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019
- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van harte gefeliciteerd met je toffe nieuwe auto
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Dank jullie wel, ik hoop er inderdaad met veel plezier in te rijden.
Op diverse fora zag ik dat het beter is de onderhoudsintervallen naar 20k terug te brengen in plaats van de voorgeschreven 30k. Het display in de C6 zegt service over 7500 km dus ik denk dat ik binnenkort maar een rondje filters (olie, brandstof, lucht en interieur) en nieuwe olie erin.
Volgens voorschrift mag er api:cf in (beetje vreemd, googelen leert dat voor auto’s gebouwd tussen, 1980 en 1988 wordt voorgeschreven), geen 5W30. Standaard 10W40 en in de winter (voor zover we die nog hebben in Nederland|)eventueel 5W40. Full- en halfsynthetic mag beide en uiteraard Total.
Ik zit erover te denken om maar Total Motorolie Quartz 9000 5W-40 full-synthetisch toe te passen. Geen Lidl olie of Action olie meer dus, ik durf het niet, bij de Xm wel maar bij de C6 niet meer.
Is dit een goede keuze of is er iemand met een beter advies? Ander merk, andere viscositeit?
Is het een optie om te kijken naar een aftapplug met ingebouwde magneet?
Nog andere tips qua werkzaamheden om nu meteen uit te voeren?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hm, ik bedenk me net dat ik drie maanden bovag garantie heb, zou daar gedoe van komen als ik wat filters vervang en olie in de garantietermijn?
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om gedoe te voorkomen kan je het onderhoud beter even laten doen bij verkoper.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gefeliciteerd met deze mooie voiture. Ik heb ook drie jaar lang het genoegen had een C6 te bezitten. Bij elke andere auto trad er na een periode gewenning op. Bij de C6 nooit. Zelf na drie jaar had ik nog steeds een trots en blij gevoel bij het beeld van de C6 op de oprit. Geniet er van!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 6150
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gefeliciteerd met deze mooie voiture, en heel veel plezier ermee gewenst!
Google en fora zijn je best friends als je vragen hebt, pas alleen op voor fantasten die doen alsof ze alles weten maar ondertussen alleen onzin uitkramen die ze van horen zeggen hebben. Ik weet trouwens hoegenaamd niets van C6’en dus mij zul je er niet over horen
Het onderhoud zou ik inderdaad door de verkoper laten doen ivm garantie; maar met nog 7500 kilometer te gaan tot de beurt had de verkoper dat eigenlijk al moeten doen, in mijn beleving. De auto was vast niet gratis. Maar goed, eenmaal gedaan kun je weer even verder.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik zou de beurt juist door een andere garage laten uitvoeren zodat je “evidente gebreken” nog kan melden binnen de garantieperiode. Garantie vervalt niet door het professioneel laten vervangen van een oliefilter.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou even langs gaan bij “de C6-specialist van NL” voor een inspectie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Dat was ik sowieso al van plan, er is maar 1 als ik het goed begrijp, ergens in NV geloof ik? Deze komt uit Friesland, die zou ook deskundig moeten zijn volgens mij toch?
Hmm, kom er net achter dat de bestuurdersdeur niet op slot gaat, kan hem alleen met de sleutel sluiten, daarna ook alleen maar met de sleutel openen, motortje kapot odf draad los? De andere deuren doen precies wat ze moeten doen. Op slot als ze op slot moeten en open als ze open moeten.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de auto door een andere specialist laat bekijken/keuren dan de verkoper dan heb je een mooie lijst waarmee je kun gaan praten over zaken die onder garantie opgelost zouden kunnen worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Precies, dat was ik dus ook van plan.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Afspraak is gemaakt. Krijgt ze een grondige controle.
waterman schreef:Als je de auto door een andere specialist laat bekijken/keuren dan de verkoper dan heb je een mooie lijst waarmee je kun gaan praten over zaken die onder garantie opgelost zouden kunnen worden.
Een aankoopkeuring dus. Dat had je het beste vooraf kunnen doen, maar achteraf commentaar leveren is altijd makkelijk.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wij noemden dat een “einde garantie keuring”.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste