Stichting DS-TT heeft in de afgelopen veel instructiefilms over de DS gemaakt.
Maar soms komt er iets op ons pad van een ander type Citroën wat wij zo interessant vinden dat wij daar ook een film van maken.
Zo is DS-TTer Bas bezig met het restaureren van zijn 2CV. Hij heeft uitgezocht hoe je de frotteurs af moet stellen en daar is deze film uit voort gekomen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dank voor deze leuke film, DS TT. Had Citroen die vroeger zelf gehad….
Wij draaiden vroeger de moer aan totdat de bout precies op de hoogte van de moer lag. Dus echt veel milimeters draad zichtbaar. Waarschijnlijk helemaal veel te strak dus, denk ik nu. Het afstellen moest ook regelmatig. Niet dat het frictie materiaal snel afnam. Ik denk eerder dat de moer verliep (niet geborgd). Dus misschien is dat ook een tip (?): borg de moer na het afstellen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik heb vroeger ook bij een Citroen garage gewerkt, ook wij draaiden de moer zover aan als jij beschrijft. Nooit geweten dat dit de officiële manier is.
Borgen is een goede aanvulling.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Niet goed werkende frotteurs is vaak het gevolg van roest.Die rubber hoezen waren vaak niet waterdicht. Het stofkapje is dan aan de onderkant volledig verdwenen. Ik smeer voor de zekerheid tussen alle delen vloeibare pakking op de asdiameter.
Destijds zijn er setjesop de markt geweest waarbij de veer niet in de vooras zat maar er buiten, in een afgesloten stalen cilinder. Je kon de frictie van buitenaf instellen zonder de boel te demonteren.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De manier was mij bekend maar is natuurlijk heel omslachtig. Je kan op gevoel best goed de demping afstellen.
Verder heb ik jaren geleden het originele tooltje gevonden:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Iets eronder frotten, ik vraag mij al jaren af waar dat vandaan komt?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja want frotten is het!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Sorry hoor ik kan het niet laten,
In 1975 kom ik met m’n volgepakte eend uit 1968 op vakantie in Frankrijk en die veert niet lekker en ga naar een citroen garage en vraag ave vous un monsieur avec un frotteur Svp ?