Nou, hij loopt en mooi ook.
Alleen geen oliedruk…...helemaal niets,zelfs als je de stop waar een drukschakelaar in past
er uithaalt, zie je geen olie.
Dat was in het begin wel het geval, met tornen kwam er olie uit de banjo vande tuimelaarassmering
De pomp ligt weer op de werkbank en ik heb hem met de boormachine aangedreven.
Een dikke straal olie was het resultaat.
Maar staat hij droog en hou je je vinger op de uitlaat dan voel je nauwelijks drukopbouw.
Ik denk nu dat de pomp met lucht te weinig zuigvermogen heeft om te ontluchten.
Het oliefilter was al gebruikt dus dat geeft fors meer weerstand.
Morgen de pomp testen op einddruk, is dat goed dan een nieuw filter plaatsen en nog eens proberen.
Normaal gesproken is dit geen probleem want de pomp zit onder het olie nivo en zal niet leeglopen.
Maar nu lag de motor een paar weken droog op zijn kant en is de pomp langzaam leeggelopen.
Het gaasfilter loopt natuurlijk wel leeg bij het verversten, daar moet nog wat op gevonden worden.
Of bij elke verversing het fijnfilter vervangen, of het filter verplaatsen naar buiten het blok…...
Pomp is prima, al bij startsnelheid loopt de druk op tot iets boven de 2,5 Bar.
Maar zodra hij een seconde of tien droogloopt zakt de druk tot ongeveer 150 mBar.
Het lijkt dus zinvol om de pomp voor de montage te vullen met olie.
Verder zag ik dat er in het oliefilter een terugslagklep zit in de vorm van een rubber
plaat die de gaten in de omtrek van het filter, afsluit.
Dat ding belemmert het ontluchten van de pomp ook, dus die sloop ik er uit.
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heb je het filter in de aanzuig of in de persleiding zitten, Nanko? Misschien dat de pomp meer moeite heeft met de extra weerstand bij het opzuigen?
In de persleiding, dat was gebruikelijk in de koeltechnische systemen waar
ik in mijn werkzame leven mijn boterhammen mee verdiende.
Nou zijn centrifugaalpompen wel veel gevoeliger voor lage aanzuigdruk dan
tandwielpompen, maar filteren in de persleiding is altijd veiliger.
Morgen zet ik de boel weer in elkaar, met een droog filter waar de terugslag
klep uitgesloopt is.
Overigens kon ik het niet aanzuigen niet reproduceren op de werkbank.
pomp droog laten lopen, weer in de oliebak en meteen pompen als een malle.
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik volg het met veel interesse, zijn ongeveer hetzelfde aan het doen, maar dan met een extern filter.
En er is oliedruk, tijdens het starten ging het buzzertje al uit. (> 0.5 Bar)
Ik denk dat de leeggelopen pomp inderdaad te weinig drukopbouw heeft om de drukval
over het oliefilter te overwinnen.
De motor heeft een kwartiertje gelopen, morgen de kop natrekken en dan van de brug
af om de boel eindelijk eens op te ruimen.
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Mooi werk, Nanko! Binnenkort maar eens even in ogenschouw nemen, als het schikt.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooie mijlpaal bereikt dus Gefeliciteerd!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Eemspoort, dat schikt bijna altijd.
Inderdaad een mijlpaal, de techniek lijkt goed te werken
wat rest is de afwerking.