Welke Traction Avant aanschaffen?
EugeneW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-04-2022

Gepost: 22 april 2022 10:08 AM

Mijn huidige restauratieproject begint ten einde te lopen (VW Kever) en ik ben alvast weer aan het kijken naar een volgend project. Mijn vrouw en ik zijn beide gecharmeerd van het model Citroen Traction Avant, en zouden graag meer te weten willen komen over deze auto. Wij zijn niet zo van, het moet allemaal origineel zijn maar meer dat het moet voldoen aan onze wensen. Zo moet de auto comfortabel rijden, met het liefst een beetje pit. Origineel heeft de CitroenTraction Avant dit geloof ik niet zo, maar is dit wel te realiseren? Naar welke uitvoering kunnen wij dan het beste kijken? Waar moeten wij op letten als we die uitvoering willen aanschaffen? Is er voldoende Nederlandse literatuur te vinden voor restauratie, ik heb namelijk een hekel aan de Franse taal? Etc, etc. iedere info is van harte welkom.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 april 2022 11:46 AM
  [ # 1 ]

check dit: 
https://www.traction-avant.nl/

itt de andere merken is er van ELK type citroen een club!

Pit heeft de TA niet. Misschien is een 15 six (6 cylinder) de vlotste maar ook de duurste!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 22 april 2022 03:50 PM
  [ # 2 ]

De traction BL (berline legere) of vaak in NL ‘een sportje’ genoemd, heeft door zijn lagere gewicht een hogere topsnelheid dan een BN (berline normale). Met het D11 blok, ipv perfoblok dat vanaf 1955 beschikbaar was, heb je dan ook wat meer vermogen. Als je vervolgens een 4 versnellingsbak van een id monteert, wordt het echt leuk. Dat laatste heb ik niet, maar wat ik er over gelezen/ gehoord heb, betekent dat wel veel soepeler (alle versnellingen gesynchroniseerd) schakelen en een iets hogere top snelheid.

Profiel  
 
Gepost: 22 april 2022 06:01 PM
  [ # 3 ]

Een Traction is misschien standaard geen supersnelle auto, maar je zult versteld staan van de vlotte rijstijl die je er mee kunt aanhouden. De wegligging van een goede TA is namelijk die van een soort grote Mini. In tegenstelling tot latere Citroëns is het onderstel van de TA niet op comfort gericht, door de grote wielbasis en de vooral aan de voorkant ruime spoorbreedte ligt de auto als een blok op de weg. Het eigengewicht van een TA ligt ook niet zo hoog (rond de 1100 kg), dus dat helpt ook wel qua vlotheid. Natuurlijk, het is geen sprintkanon, maar de eerste twee versnellingen zijn relatief kort, dus het komt allemaal best vlot van zijn plek. Je moet gewoon niet bang zijn om het ding de sporen te geven. En ja, de driebak is vermoeiend op lange trajecten en de vierbak van de ID is een zeer welkome upgrade waar ik nog steeds geen spijt van heb, maar zonder is de TA zeker geen te mijden auto. Ga zeker eens rijden mocht je de kans krijgen en rijd dan vooral eerst met een zo standaard mogelijke auto. De verschillende carrosserievarianten hebben zoals hierboven vermeld natuurlijk invloed op de prestaties van de auto (hoe groter, hoe zwaarder, logisch), maar ook in mijn 11B heb ik nooit het gevoel met een log slagschip op pad te zijn. De wegligging is in ieder geval 1000 x beter dan die van een Kever Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 april 2022 08:01 AM
  [ # 4 ]

Ik vond het rijden met mijn BL uit 1938 de eerste keer een verrassing. Veel trekkracht onderin en na wat oefenen met double clutch was waar nodig bergop het terugschakelen naar 1 ook geen probleem.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
EugeneW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-04-2022

Gepost: 23 april 2022 04:16 PM
  [ # 5 ]

Ik weet dat het eigenlijk vloeken in de kerk is, maar heeft er iemand wel eens een andere motor in een Citroen Traction Avant gelegd? Wat ik bij een Kever wel eens gelezen heb, leggen ze daar wel eens een Subaru of Porsche motor in.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 april 2022 04:56 PM
  [ # 6 ]

Graddus, die ook op jouw bericht reageerde heeft er een DS motor + bak inzitten.
Exotischer moet je het eigenlijk niet willen maken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 24 april 2022 05:56 AM
  [ # 7 ]

Al heb ik ook wel eens een Brit gezien met een 1.9 XUD gekoppeld aan een Skoda versnellingsbak…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 april 2022 07:30 AM
  [ # 8 ]

help   very sad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 april 2022 07:55 AM
  [ # 9 ]

Een studiegenoot had er een Perkins diesel voor een HY ingezet. Kroonwiel aan de andere kant, anders had hij 3 versnellingen achteruit. Hij moest wel het bovenste versnellingsbakdeksel dichtmaken; anders werd de olie er langzaam uitgepompt. Maar ja, een diesel aanslingeren lukt toch niet….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 24 april 2022 12:42 PM
  [ # 10 ]

Een trax leent zich niet heel erg voor exotische ombouwen door de op zichzelf al tamelijk unieke opstelling van motor in lengterichting met de bak ervoor. Dan kom je dus heel snel uit bij de opvolger van eigen merk, een enkele grotere Renault (de motor van de R16 werd nogal eens gebruikt in combinatie met de automaat) of met versnellingsbakken uit auto’s met de motor achterin. Maar of je nou een 1.6 VW diesel uit een T3 in je Trax wil…

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 24 april 2022 03:16 PM
  [ # 11 ]

Ik ben een paar jaar geleden in Tasmanie op bezoek geweest bij een man wiens vader een DS blok met 4 bak in zijn Traction BL gelepeld had. Erg knap gedaan; zeker het 4 bak schakelmechanisme was erg knap gemaakt. Destijds ging het mij om het interieur van een Slough Traction die ik destijds aan het restaureren was, dus de fotos zijn vooral van het interieur.
https://photos.app.goo.gl/iTskxm6bD24HmKSy9

Mijn Traction uit 1955 had een 11D motor, en dat was redelijk te doen kwa rijden hoor. 100 kon makkelijk.
Heb er zelfs een keer meer dan 1000 km in een dag mee gereden en 4000 km in een week. (let op; snelheidsmeter in filmpje is in mijlen) Maar die trax met ID blok en 4 bak reed wel mooier. Ik denk overigens dat de 11D motor meer dan genoeg koppel heeft voor een veel langere 4e versnelling waardoor het een stuk rustiger rijdt.

 

 

Profiel  
 
Gepost: 24 april 2022 03:20 PM
  [ # 12 ]

Da’s duidelijk, je kunt op die foto’s precies niets zien van de versnellingsbak of de bediening Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook