Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zit met bewondering te kijken
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi werk!
Zie ik nu dat die torsiedemper er bij jou nog op zit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je bedoeld die schijf waar we destijds dat triggerwheel opgelast hebben? Ja, die zit er nog op, al moet dat triggerwheel er wel weer af.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nu het blok weer helemaal in elkaar zit moet er natuurlijk wel werk gemaakt worden van dat oliefilter. Daarom eerst maar eens een serieus printje gemaakt om de maten te controleren en daar wat ijzerwerk bij laten maken. Uit een inbusbout M18 een holle bout M12 laten draaien met op de kop M20 x 1,5 om het oliefilter op te kunnen draaien. Dit wordt dan de persingang voor het oliefilter. De andere bout is inbus M12, ook doorboord en de kop iets aangepast om in het ontwerp te passen. Dan de schuin afgezaagde busjes. In de twee langere is M12 getapt, die worden dus met de inbusbouten tegen de oliefiltervoet aangetrokken en zo gefixeerd. De twee andere stukjes moeten daar haaks op gelast worden, maar dat doen we pas wanneer we precies weten waar de leidingen uit moeten komen.
Dat ziet er dan zo uit…
En met het oliefilter…
En de opnemer in het definitieve materiaal (olie, benzine en temperatuurbestendig). Nog een beetje een grove print, dat kan nog beter…
En dan het moment van de waarheid met een paar nieuw gebogen olieleidingen…
Volgende stap, de knietjes aan elkaar lassen en de leidingen solderen. Oh en nog iets bedenken waardoor ze niet kapot kunnen trillen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leidingwerk in een motor is eigenlijk altijd van staal, koper gaat te snel stuk. Koper voor waterleiding is sowieso totaal niet bestand tegen trillingen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Waardoor zou dat stuk moeten gaan? De originele leiding is zeker geen staal. Misschien wel een legering, maar als je hem oppoetst zit er een kleurtje aan. Oh en dit is remleiding, geen waterleiding.
Mooi, komplimenten !
Inderdaad is de lengte van het koperwerk nogal groot, dat zou kunnen trillen
Kan je de buisjes in ongeveer het midden niet aan het blok afsteunen ?
Op de rib naar het middelste hoofdlager bv, pilaar van een cm of tien, en boven
op de pilaar een strip met twee leidingbeugeltjes.
Ik neem aan dat je de oliedruk tijdens het rijden kunt monitoren, zodat je bij
leidingbreuk gewaarschuwd wordt.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat afsteunen zit inderdaad nog in de planning en een oliedrukmeter is besteld. Het koperwerk korter maken was niet echt doenbaar. Dan moet je alles uit de hand gaan buigen, nu paste het buigijzertje er nog tussen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Waardoor zou dat stuk moeten gaan?.
Omdat het gaat scheuren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman: helemaal mee eens. Ik heb ook nooit koperen leiding gezien in het motorblok.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kan een van jullie me dan ook aangeven waarom deze leidingen in een motorblok wel zouden scheuren, maar in het remsysteem niet? Meer trillingen, de temperatuur, of nog iets anders?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Veel meer trillingen, in uiteenlopende frequenties, grote temperatuurverschillen, drukverschillen enz.
Maak die leidingen van een stukje knap hard stalen hydraulische leidingen, je hebt vast een ingang en laat de boel netjes met tig of hardsoldeer verbinden aan wat je wil.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zit al in de planning aan de hand van de huidige ‘mallen’.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
graddus schreef:Kan een van jullie me dan ook aangeven waarom deze leidingen in een motorblok wel zouden scheuren, maar in het remsysteem niet? Meer trillingen, de temperatuur, of nog iets anders?
Ik verwacht dat deze leidingen nu een eigenfrequentie hebben die binnen het werkgebied van de motor ligt. Door de twee bovenin aan elkaar te bevestigen beperk je al een aantal vrijheidsgraden, maar er zijn vast meer mogelijkheden. Je wil qua eigenfrequenties ver onder 1/100ste blijven.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En zou je dan alleen de leidingen met elkaar verbinden, of bij voorkeur ook aan het blok vastzetten?