Tik in op google : lexia 30 polige stekker.
Vorig jaar nog uitgelezen op m’n ex. activa uit 99”
De vering…....
Hier zie je nog net de onderste regel “vering” welke ook gelezen en gewist kan worden (geen beter foto, ...helaas).
Al had ik hier wel ffff de 30 polige stekker in OBD van de xantia moeten steken ....ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
interessant te zien wat er uit te lezen is!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Zo te zien ook veel niet, overal staat bij dialoog “Neen” dus geen verbinding, niks uit te lezen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat had een reden. In Citroen23 z’n bericht staat erbij: “Al had ik hier wel ffff de 30 polige stekker in OBD van de xantia moeten steken ....Surprisedops:”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Aha, niet goed gelezen door mij dus, of voorbarige conclusies getrokken. Zo iets dus.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kleinigheidje:
In plaats van lullige foto’s van het scherm van je laptop is het handiger om met die laptop een een screenshot te maken. ff naam geven en klaar
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb inmiddels een andere veercomputer in de auto gezet, de vorige bleek echt niet ok, de printplaat had een zware beschadiging.
De relais van de vervangende computer bleken nog goed, ik heb er meteen diodes tussen gesoldeerd.
Wat ik nu ook zie; bij het aanzetten van het contact gaat het lampje van de hydractiefschakelaar een paar seconden branden, naar wat ik begrijp is dat een teken dat er geen fouten zijn.
Nu weet ik echter niet of deze veercomputer uit een XM of Xantia komt, wat ik ergens las moet de computer dat wel ‘weten’ omdat de waardes niet gelijk zijn.
Hier maakte ik uit op dat dit te veranderen/in te geven is. Dus naar een dealer om te laten uitlezen.
Dat bleek dus niet te gaan, de software wordt bij de dealers geüpdate en oude info gaat er af, niet uit te lezen.
Ik werd doorverwezen naar een andere dealer die nog software had staan van 2013. Dit ging ook niet, nog een apparaat werd er bij gehaald en dat ging ook niet echt hoewel de man toch zei dat het enigszins lukte en dat er geen fouten in de computer zaten. Of de computer van een XM of Xantia was kon hij niet zien.
Is er iemand die meer weet over het veercomputer verschil in software tussen XM en Xantia?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik denk dat het lastig is om dit uit te vinden, is het geen optie om de solid state relais om te solderen naar de oorspronkelijke veercomputer?
Helaas geen optie nee, bij het vervangen van een van de relais is de originele printplaat dusdanig verbrand dat deze echt onbruikbaar is.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ok, printplaat is misschien iets beschadigd maar dat hoeft niet te betekenen dat je er niet iets mee kan.
Wat was er met de oude veercomputer? Dat het lampje nu brandt bij het aanzetten van het contact zegt verder niets over de goede werking van de solid state relais, het enige dat het zegt is dar er geen storingen aanwezig zijn. Bij de meeste XM’s gaat het lampje niet aan, er is bijna altijd een fout met de stuurhoeksensor en als je die wist komt die meestal binnen een paar weken weer terug.
Bij het inzetten van een nieuw relais in de originele printplaat is door het langdurig solderen verbrand en niet bruikbaar meer, zie foto.
Na het plaatsen van de veercomputer bleken beide relais wel te werken, ze bleven echter om de twee seconden schakelen; dat een keer of 6 achter elkaar. Niet altijd maar met regelmaat; hij was echt ‘van slag’.
Met de andere veercomputer, waar de relais nog goed van waren, merk ik dat de voorvering tijdens het rijden een stuk soepeler is, achter hoor ik wel het relais werken bij openen deuren maar de vering blijft vaak stug, heel af en toe is hij ineens heel soepel achter.
Nu is dit natuurlijk een ander verhaal; waarschijnlijk blijft de klep in het hydractiefblok hangen of vastzitten.
Maar over de computer; de originele is echt verbrand helaas.
Die stuurhoeksensor is trouwens na een bepaald jaar afgeschaft las ik in een manual; weet niet meer welk jaar.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sorry.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee absoluut niet Jan!! Dit was ook niet vooraf te overzien dat de boel zo moeilijk los ging! Bedankt juist voor je hulp nog; dat was juist de drempel die ik weer nodig had om zelf die diodes in de vervangende computer te solderen!
En nu lijkt het verder dus wel ok!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik zie dat de printplaat behoorlijk beschadigd is. Toch denk ik dat het wel kan, de VN05N plaatsen en met stugge koperdraadjes de verbindingen herstellen waar de sporen op de printplaat kapot zijn, de ene kant soldeer je aan de pennen van de VN05N, de andere kant aan het punt waar de printbaan naar toe ging. In mijn opinie is de printplaat niet reddeloos verloren.
Gebruik aub geen 75W soldeerbout, het liefst een kleine 15W bout met kleine punt voor het betere priegelwerk.
interessant ja! Dat kan ik zeker proberen; kan ik meteen mijn soldeerskills oefenen!
DS & Xantia break excl lpg 2.0