Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is dan dicht bij elkaar. Maar die Auto-Union heeft z’n koppel wel lekker vroeg, dat lijkt me wel relaxed sturen.
Alles zit zover weer in elkaar. Zet ik het rechter achterwiel er weer onder, blijkt het lager stuk. En die was net voordat ik ‘m kocht voor de APK vervangen…
Hoe het komt is me ook volledig duidelijk: de vorige monteur heeft de naaf vanaf de achterkant van de draagarm eruit gemept. Moet je dus *nooit* doen, want dan komt er een stuikrand op die naaf. Zet je hem dan gewoon weer terug zonder te kijken, dan mol je het lager in feite al bij de montage omdat je er een te grote diameter doorheen perst. Het is zelfs niet ondenkbaar dat er aan dat hele werk geen lagerpers te pas gekomen is en dan ben je als beun/monteur sowieso af. Dat gaat door de constructie van die lagers in exact 0% van de gevallen goed bij zo’n BMW.
Het kan op zich wel zonder slagtrekker, maar dan moet je daarna wél die stuikrand eraf vijlen. Beter is het om het op de goeie manier, dus wél met een slagtrekker, te doen.
Afijn. Het nieuwe (SKF) lager zit er inmiddels in. Zo’n flens was niet op voorraad, maar gelukkig had ik er nog een oude liggen van de Compact die ik in een fanatieke bui op een klein stuikrandje had afgekeurd. Die heb ik uit de ijzerbult gespit, schoon gemaakt, randje eraf gevijld en dan gaat die er zometeen weer onder. What dan maar weer ever.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Enzovoort, enzovoort
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja, dát ging allemaal soepel, maar wat vaker voorkomt is dat zo’n aandrijfas wat bramen op de spiebanen oploopt. Dus om dat ding weer in die flens te krijgen was echt weer een right old f*ckaround. Dat stelt allemaal geen donder voor qua beschadiging, maar je wilt er niet teveel af halen, dus dat moet voorzichtig en met vaak passen. En dat duurt… Maar hij zit. Netjes gesloten in de spiebanen, niks aan de hand verder, maar jongens wat een gedoe.
Hoe dan ook: de Bayerische Birnenkiste zit weer in elkaar. Nu maar eerst eens wat eten en dan alsnog proefrijden om te kijken of het nou ook echt allemaal opgelost is.
Dat lager was ook écht grondig naar de gallemiezen. De naaf ook, die was erin gaan vreten op de een of andere manier, waardoor het profiel van het deel in het lager nergens meer op sloeg. Een stuikrand die te groot is, dan een gedeelte wat te klein geworden was en dan op het laatst nog een stukje normaal. Bizar. Maar goed, gevonden & opgelost voordat we ermee over de kop geslagen zijn, dus het zal wel weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk gozer. Overigens, lagers worden heden ten dage vooral op de wagen vervangen met speciaal trek- en persgereedschap. Werkt echt heel goed. Rammen is een doodzonde en hierboven blijkt wel weer eens waarom. Beuners.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, ik heb daarom toen ik de wiellagers van die Compact moest wisselen omdat de hele handremmerij er tot en met de ankerplaten uit moest meteen een slagtrekker en een lagerperssetje gehaald. Heb ik dus nu weer een boel plezier van gehad. Zó duur is dat spul ook nog niet eens, je hebt het er eigenlijk in 1 klus uit. Al was het alleen al de besparing aan ergernis, want met zo’n spindelpers is ‘t echt een eitje om die lagers te vervangen. Maar goed, kennelijk komt niet iedereen op het idee. De grap bij die Compact was ook nog dat de lagers daarin vervangen werden omdat dat zo hoort als je de naven eruit trekt, maar eigenlijk waren ze nog goed nadat ze eruit waren gekomen. Ze liggen er nog en als ik omhoog was komen te zitten om een lager had ik er daar waarschijnlijk eerst eens een van in gedrukt Kortom, je sloopt de boel niet helemaal zomaar, maar de ouderwetsche methodes uit de tijd van de B-Kadett, da’s echt wel over. ja, of je moet een B-Kadett hebben natuurlijk.
Dat lager en die naaf waren overigens dermate kapot dat ik er deze keer niet eens een slagtrekker bij nodig had om de naaf eruit te halen. Nadat de naafmoer gelost was sprong me dat spul bijna vanzelf in de armen: naaf met buitenzijde binnenste lagerschaal, stofring en lagerkooi. Dat is echt nét goed gegaan: inmiddels was de naafmoer al bijna door z’n borging heen gewurgd
Maar! Inmiddels heb ik er even mee proefgereden en de vooruitgang is enorm. Geen gebonk meer als je ‘m alle uien te vreten geeft Je kunt er nu gewoon vlot en zonder nadenken mee wegrijden of een tussensprint mee inzetten. Dat scheelt echt enorm! Ik ben in ieder geval blij met het resultaat. Je kunt wel enigszins merken dat een imitatie ophangrubber wat harder is dan een originele, maar de originele gaan ook tamelijk vaak stuk. Waardoor er op de Amerikaanse BMW-fora nota bene een voorkeur voor het ophangrubber van, jawel, Meyle is ontstaan. Ik heb er een Febi in gedrukt, die doet ‘t in de Compact ook perfect dus dat zal wel goed komen.
Volgende week denk ik dat ik die slangen van de stuurbekrachtiging eindelijk maar eens wissel, want het is nu wel weer even goed, maar daarna heb ik de zaken die meteen op de lijst ‘ASAP herstellen want potentieel stranden/gevaarlijk’ stonden eerst wel te pakken. Daarna komt er geheid nog meer tevoorschijn, maar op een gegeven moment moet je dat toch maar gewoon gaan afwachten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voor wie het bijhoudt: de afgelopen tank, vooraf en achteraf aan dezelfde zuil volgetankt, gaf een verbruik van 1:13,04 (zeg dus maar 1:13). Daarbij heb ik er wat steviger mee gereden dan tijdens de tank daarvoor en bovendien heeft-ie tijdens deze tank bijvoorbeeld een poos dom stationair brandstof in warmte en geluid staan te veranderen om het koelsysteem te ontluchten na een slangwissel. Ik moet wel zeggen dat de temperatuur wat omhoog gegaan is en dat zal ongetwijfeld helpen. Maar: 1:13 is in ieder geval voor het voorjaar volkomen reëel. Als het van de zomer van dat gillend hete weer wordt waarbij de airco in vol gebruik gaat zal dat wel anders worden, maar hij kan het dus wel gewoon doen.
Dan nog een kleinigheid: ik heb de uitlaat er niet heel erg precies weer zo onder gehangen als-ie zat en nu wil dat ding onder bepaalde last tegen de bodem slaan. Daar moet ik dus nog wel even naar kijken. Maar dat wordt een kwestie van twee klemmen van spanning af en dan wat heen een weer draaien met het eind pijp onder de achterbrug door totdat dat allemaal weer redelijk vrij hangt. Ik weet denk ik al waar-ie raakt. Het voorste deel hangt er eigenlijk al sub-optimaal overdwars uitgelijnd onder, en daar gaat het eigenlijk al mis, maar ik zag dat het eindpijpje nu ook nét tegen de bumper aan wil liggen.
In werkelijkheid zal het wel weer betekenen dat dat nieuwe ophangrubber aan het differentieel veroorzaakt dat het koppel nu een gare motorsteun of zoiets de baas is maar éérst zorgen dat die pijp zeker weten voldoende vrij hangt (zijn we immers het laatst bij geweest) en dán verder kijken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zat dus vanaf de kat niet lekker. Gelukkig was er met een goeie snuk aan de tussendemper een boel aan te doen om het voorste gedeelte van de stortkoker op een gunstiger plek te krijgen. Later zien we dat nog wel eens verder.
De rest van de pijp was dus uitgelijnd op een fout uitgelijnde tussendemper en dat geeft weer heel andere problemen: dan kom je onder de bumper dus ook verkeerd uit en dan komt je snijwerk om zo’n vette sportpijp eronder te frotten niet op de goeie plek uit. Gelukkig scheelt het niet veel. Ik haal er nog een klein stukje uit om wat meer speelruimte te creëren (en om lightness toe te voegen) en dan hangt die pijp me voorlopig wel naar de zin. Er moeten te zijner tijd twee ophangingen vernieuwd worden en dan zien we dan wel verder. Daar wordt de uitlijning ook nog wat beter van en er zit dan wat minder beweging in het systeem en dat lost het dan wel definitief op.
Gelukkig is dit typisch een probleem in de categorie ‘geen probleem’
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En nu is post-cat lambdasensor bank 1 ook weer online. De bedrading bleek afgebroken te zijn. Dat heb ik weer aan elkaar gefröbeld en nu werkt dat ding weer. Wel moet er te zijner tijd een nieuwe in vanwege de conditie van de bekabeling. Op zich jammer, want die sensor is gewoon goed. Maar dat zien we later nog wel een keer. Hij deed er in ieder geval voor geen meter moeilijk over dat één van beide post-cat sensoren afgekoppeld was.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Succes Geen gerommel meer onder bepaalde last, keurig stil. Was het dus gelukkig toch gewoon de uitlaat die tegen de bodem klopte. Nichtsdestotrotz kan het ook wel een keer een motorsteun rechts lijen (links is een nieuwe), maar dat kan prima later een keer. Doel is immers nu eerst om de boel naar redelijke betrouwbaarheid en leefbaarheid te sleutelen, niet om er onmiddellijk weer een nieuwe auto van te maken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik sta net nog eens naar die ouwe naaf te kijken en het schoot me te binnen dat dat lager op een heel andere manier naar de gallemiezen gegaan is dan ik dacht…
Wat er denk ik écht gebeurd is, is dat het lager waarmee de auto was afgekeurd zo slecht was dat de binnenste helft van de naaf uitgevreten was, maar dat die naaf er met een nieuw lager gewoon terug in gegaan is. Dan draagt die naaf alleen op het buitenste lager en die krijgt het dan Ech Heel Zwaar. En daarom was dus het buitenste lager volledig naar de knoppen én kon ik de naaf er zonder gereedschap uit trekken.
Niet dat het uitgevoerde werk daar nou beter van wordt… Ik begrijp dat het vervelend is om zo’n naaf mee te vernieuwen, zeker voor de handel, maar dit zou je met de oude spullen in handen moeten kunnen zien aankomen als gevaarlijk.
Oh well. Het is gelukkig niet duur en niet moeilijk om het over te doen. Maar het zou gewoon niet moeten hoeven.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ongeveer alle bevestigingsmateriaal van de kofferbak-bekleding was weg. Dan is het lastig bijbestellen ook. Maar er zit inmiddels overal weer het correcte materiaal in, in een actie ‘de radio een kans geven het gerammel te overstemmen’. De vloermatjes liggen ook weer vast en dat is fijn, want zo’n mat schuift anders iets te graag onder de pedalen. En voor het verder netjes maken van de ophanging van de uitlaat heb ik ook alles in huis, dus dat is ook een werkje van niks nu. Kan mooi in een keer mee met het wisselen van de stuurpomp-slangen.
Mooi. Dan zijn we op een paar geplande acties voor komende zomer na dus alweer terug bij de kleine k*tklusjes. Da’s een goed teken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tijd over -> uitlaatophanging in orde gemaakt. Ik bedoel, het ligt materiaal er dan toch al en 3 moeren los/4 weer vast, dat moet best even tussendoor kunnen. Hangt weer lekker strak nu, dat scheelt veel. Eén rubber steun van de tussendemper zat los van z’n ankerplaat wegens een afgebroken draadstift en één van de ophangrubbers van de einddemper was druk uit elkaar aan het vallen. Nu zit daar weer keurig vervangend OE spul onder en dat is een behoorlijk verschil. Er zit bijna geen beweging meer in die hele pijp. Zoals dat hoort dus
Rond het komende weekend die 2 slangen nog even doen en dan komen we voorlopig dus terecht in werkstukjes voor de sport. Totdat-ie stuk gaat natuurlijk, want als je eenmaal begint met aandacht aan zo’n oud ding geven gaat dat natuurlijk geheid gebeuren
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik kwam er achter dat zo’n motorsteun geen twee tientjes kost. Meteen besteld, dan kan dat in een keer met de stuurbekrachtigingsslangen mee. Met dat ding vernieuwd is alle ophangwerk van de aandrijflijn namelijk meteen ook klaar. Het is de rechter en daar kun je ook nog eens gemakkelijk bij, dus dan hoeft-ie voorlopig nog maar 1 keer op de krik. Het moet toch wel gebeuren, dus dan maar meteen even.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De aan- en afvoerslang van de stuurbekrachtiging zijn weer nieuw. De rest ziet er nog wel toonbaar uit, maar net die twee waren duidelijk, eh, ‘op leeftijd’. De rechter motorsteun is nu ook een nieuwe en dan zie je ook dat zo’n steun na verloop van jaren behoorlijk inzakt. Wisselen van beide items was eigenlijk geen enkel probleem.
Het bleek voor het loskoppelen van de retourslang van de stuurbekrachtiging handig te zijn om de linker koplamp eruit te pakken. En ook dát is een eitje bij zo’n E46, dus daar hoef je het niet om te laten. Je krijgt dan aangenaam meer ruimte om de kliksluiting van de retourslang op de koeler van de stuurbekrachtigingsolie los te maken en dat maakt het lossen van vier zeer gemakkelijk bereikbare parkers en een kliksluiting de moeite prima waard.
Voor het wisselen van de motorsteun moet gek genoeg de paraventbak/cabinefilterhuis eruit: dat ligt boven het blok langs en dan kan-ie nét niet hoog genoeg om de steun eruit te lepelen. Maar dat is erop berekend, bij een gewone onderhoudsbeurt komt-ie er ook uit. Stelt niks voor.
Maar goed, zo met een reeksje kleine klusjes komen we er al leuk een beetje door. Veel heeft het niet meer nodig om het onderhoud weer op peil te hebben en zolang het van dit soort lekker makkelijke en goedkope klusjes blijven hoor je mij niet klagen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Scheelt een hoop dat een M54 behoorlijk hufterproof is. Ze lekken graag en veel, maar verder zijn ze redelijk bomproof.