Ik heb 2 keer een beschadigde schroefdraad van de bougies.
Heeft er iemand ervaring met het herstellen en welke tools daar best voor te gebruiken?
Blok is een EP6C met 72kW
Als dit niet realistisch is zou ik de kop gaan vervangen.
Een kop van de 88kW versie is gemakkelijk te vinden tov de 72kW maar weet niet of dat past.
Alvast bedankt
Guy
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gebruik draadhulzen van Midlock. Werkt heel goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die heb ik ook op m’n DS met tevredenheid gebruikt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een draadbus heb je wel ruimte nodig. Bij moderne motoren met diepliggende bougies tussen de twee bovenliggende nokkenassen is die ruimte er vaak niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk dat het niet haalbaar is om een draadhuls te gebruiken.
Geen plaats en ik heb er geen gevonden die lang genoeg zijn.
Ik heb enkele 1000 km gereden met 100 als topsnelheid.
Nu gaat hij nog maar 50 dus ik ga morgen na het werk iets proberen:
Misschien werkt Loctite 248 wel goed daarvoor.
Loctite 268 is sterker maar niet aanbevolen met aluminium.
De 248 versie zou ook nog los gaan met gewoon gereedschap.
Ik vind geen andere cilinderkop van 72kW enkel 88kW.
Ga het van zaterdag avond tot dinsdagochtend laten uitwerken.
Misschien kan dit iemand helpen:
Het blok was niet helemaal koud toen ik bij 102000 km de originele bougies wisselde.
Niet dat die heet was maar schat tussen 30 en 40 graden.
Dit zou de oorzaak zijn van losse bougies.
Compressie verlies was merkbaar rond 170000km.
Heb toen nieuwe bougies gestoken en gemerkt dat ik er 2 niet kon vast draaien.
Daarna ging de auto nog rond de 100 met een beetje gebrom vanonder de kap.
Leg eens uit wat je bedoeld met niet helemaal vastdraaien ? Krijg je ze er niet helemaal in ( overigens zitten je bobines dan niet goed)
Het lijkt me stug dat je die lange draad er helemaal uit gedraaid hebt: Om die 24 mm schroefdraad helemaal kapot te krijgen moet je echt veel kracht gebruiken en dan lukt je niet in een keer.
Misschien heb je bij 102000 km een paar bougies er niet helemaal ingedraaid hebt ( welk bougies gebruik je ? ) Alleen die met een 14mm 12 kant horen erin, als je per ongeluk die met een 6kant of 12 kant met 16 mm sleutel maat gebruik dat klemt je sleutel vast in de schacht voordat je bougie helemaal vast zit. Zelfde verhaal als je geen lange pijpsleutel gebruikt die er voor is.
Dan is je schroefdraad verkoolt op het laatste stuk ?
Al eens geprobeerd met een endoscoop de schroefdraad te bekijken ?
Je zou ook een tap M12x1.25 vastlassen op een lange stang en proberen de draad te “zuiveren”? Als je hem niet vastlast krijg je hem niet meer terug..
Voor zover ik weet kun je een 88KW kop in een 72 KW motor gebruiken.
Het kan wel zijn dat het nokprofiel of de variotronic net iets anders is, maar de computer regelt dat wel bij.
Draadhulzen etc: Die krijg je er zelfs niet in als je de kop van het blok afhaalt, je kunt er niet bij met het gereedschap.
To err is human, not to err is divine.
Met 2 bougies kon ik gewoon blijven draaien alsof de schroefdraad helemaal weg was.
Aan de oude bougie zag ik ook dat de schroefdraad voor een stuk vlak was (dus die alu schroefdraad in de kop kan wel weg zijn volgens mij door het trillen van de bougie niet door kracht van de sleutel)
Ik gebruikte de standaard bougie bosch iridium 12 kant 16mm die er standaard in zaten.
Als de motor dadelijk is afgekoeld ga ik eens kijken naar de oude bougies.
En als ik de endoscoop vind ga ik de schroefdraad eens bekijken.
Een tap van M12 x 1.25 heb ik hier wel liggen maar vrees ervoor.
Ik ga het lijmen van mijn nieuwe bougies in ieder geval een dag uitstellen om meer op te zoeken.
Heel veel dank voor de uitleg.
Wat er origineel in zat is: Bosch ZQR 8 SI 302
Die hebben wel degelijk een 14 mm 12 kant.
Als je die Denso’s gebruikt heb van de foto: Die zijn inderdaad met 16mm sleutel: Ik kan je van harte aanbevelen die NIET te gebruiken. ( Been there done that
Ik lees wel wat je met de endoscope vindt.
To err is human, not to err is divine.
Volgens mijn foto van bij het wisselen heb ik de juiste bosch bougies genomen.
8 SI 302 is zichtbaar op mijn foto.
Ik heb alleen een 12 kant dop van 16mm.
Kan niet geloven dat ik zo een fout heb gemaakt.
Maandag maar eens een dop kopen van 14mm en dan eens kijken ...
De Denso heb ik nooit gebruikt had die gekocht omdat ze voor LPG geschikt zijn
en ik dacht dat 16mm mijn maat was omdat ik die dop heb.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik heb het ook al eens elders verzucht: door de enorm toegenomen diversiteit in onderdelen/ componenten, olietypen, koelvloeistoffen/kleuren, hydraulische vloeistoffen, vervang-vervangnummers (zelfde auto maar net weer wat anders/soms zelfs productiemaandafhankelijke montages), tussentypes en facelifts zit een vergissing (ook met gereedschap en montage) in een klein hoekje. Niets om je voor te hoeven schamen.
Wel iets om extra op te letten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Niks mis met de schroefdraad.
Nieuwe bougies gestoken.
Blijkt dat de distributieketting is gerokken.
Ze gaan die vervangen tegen maandag.
Dat is wel een “klassieker” bij dit blok. Meestal kun je dat ook wel horen aan het tikken bij een koude start en door de matige stationair loop omdat de variotronic van slag is. Bij 150.000 kun je die preventief vervangen.
Bougies: Was toch de sleutel ? Kan gebeuren.
To err is human, not to err is divine.
Ja, blijkbaar niet de juist bougiesleutel.
Ketting van blok uit 2017 is dus niet beter dan de oude (of toch niet veel).
Die kettingen zijn goed, maar het is ontworpen als een slijtage onderdeel: Je vervangt de ketting compleet met de geleiders, met de motor in de auto. Lijkt op een soort cassette. Meestal zit de meeste slijtage op de geleiders en dan kan de spanner het niet meer aan. Veel koude starts en korte ritten beperken de levensduur.
Ik zou het zo zien: Je bent weer 150000+ km OK, en je kunt dat vergelijken met het vervangen van een distributieriem.
Mooi dat je dat met die bougies gevonden hebt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De slijtage wordt veroorzaakt door het uitrekken van de ketting. Daardoor kan de spanner het niet meer aan, met als gevolg dat de ketting gaat klapperen en daardoor slijtage en stress op de kettinggeleiders geeft. Die breken uiteindelijk af, donderen onder in het blok, daarna gaat de ketting nog erger rammelen, vreet de tanden van de tandwielen en breekt uiteindelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste