OOOOOOooooooooo glad vergeten….. Xsara Picasso 1.8 (85Kw) type H6FZ bouwjaar 2004.
Sinds een dag of 2, ja ik weet het het klinkt als de titel van een oud liedje helaas is dit geen liedje maar een drama.
Er lekt koelvloeistof en veel ook, ik vul het expansievat tot de rand rijd 30 Km en het is weer leeg, wel blijft de temperatuur constant op 3 streepjes (dus nog geen oververhitting).
Ik heb de olie vuldop bekeken, geen smurrie
ik heb de peilstok bekeken na 236.000 heel mooi schoon
ik heb geen witte rook uit de uitlaat
ik heb wel een zoete geur na het rijden, die van verbrande koelvloeistof
dus bijgevult en zonder de dop op het expansievat te doen motor gestart, er komen geen lucht belletjes naar boven in het expansievat dus lijkt het mij dat mijn koppakking niet is gescheurd…
Verder zoeken met een goede zaklamp zie ik water stromen aan de rechterkant van het blok net onder het remvloeistof reservoir. ik heb de zilvergrijze afdekplaat van mijn blok verwijderd en kan nu duidelijker zien waar het water vandaan komt, echter zit er een soort rails boven op waar ik niet onder kan kijken dus roep ik de hulp in van mede citroenners (kenners)...
Foto 1 de pijl geeft aan waar ik het water zie lopen…
foto 2 de rail in het midden boven de kleppen en daar onder dus ergens lekkage..
Wat zit daar of ik het blok gescheurd??
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kun je even bouwjaar en motortype aangeven?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
Ik zou even de bobine eruit halen dan kan je het beter zien. Ik vermoed dat de vriesplug lekt. En als het meer aan de zijkant van het blok is zou ik even goed naar het thermostaathuis kijken
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zat inderdaad ook aan het thermostaathuis te denken. Of de koelwaterleiding aan de achterkant. Deze motor heeft namelijk de waterpomp uitwendig zitten met koelslangen er op aangesloten waarvan er 1 langs de achterkant van de motor zit.
Kijk hier maar naar de diverse plaatjes. link
Als ik naar het plaatje kijk van de durites/hoses zou het best eens kunnen dat het lekt op de plek waar de slang vanaf de waterpomp op het thermostaathuis zit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank zo ver, met de informatie aan mij gegeven door beide reageerders toch weer onder de kap gekropen…
de rail die ik aanwees is dus een bobine? (in elk geval iets met de bougies lol….(zie foto))..
toen ik die verwijderde kon ik inderdaad iets meer zien, maar belangrijker ik kon voelen…
tussen de 2 buitenste bougies (foto rode pijlen) zit er op het blok 2 gaten ongeveer 12 mm diameter, op de bobine zit echter niets om die gaten af te sluiten…
in 1 van de 2 gaten zat wat verdunde olie en in de ander JAWEL! de vermiste koelvloeistof.
Ik heb nu dus het vermoeden dat daar de lekkage zit maar de vraag die er nu rijst… wat zijn dat voor gaten heeft er iemand een foto of beschrijving.
en hoever moet het blok open om het probleem verder te onderzoeken/oplossen
we gaan weer in de wachtkamer met een kop koffie
Update….
Ik kan kijken tot ik een ons weeg die vries pluggen (tussen de bougies) komen er niet vanzelf uit en ik heb daar niet het goede gereedschap voor.
daar komt boven op dat met mijn geluk deeltjes of gereedschap in het blok verdwijnen met alle gevolgen van dien….dus…
Contact formulier ingevuld bij de lokale citroen dealer a 79 euro per uur voor het maken van een afspraak hopelijk deze week nog…
Dank aan allen die het mogelijk maakten om de lekkage op te sporen ik kan in elk geval weer even rustig slapen wetende dat het geen blok revisie is
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
Fijn dat het gevonden is! Die rail is inderdaad de bobine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je het water ziet stromen lijkt het me onwaarschijnlijk dat het een vriesplug is. Als je de bobinerail er weer opzet en de hele luchtfilterzooi inclusief slangen er af haalt kun je meer zien. Dan zie je duidelijk het thermostaathuis. Als je dan de motor laat lopen kun je beter zien waar het lekt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
daar heb je gelijk in….echter, je kunt duidelijk zien waar het water vandaan komt en na het verwijderen van de bobine zag ik met een zaklamp dat het blok droog was naar links van de vriesplug maar nat naar recht waar ik het water zag lopen, dus als het niet die vriesplug is dan hoop ik echt dat er geen scheur in mijn blok zit..