Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik bedoel uiteraard de goedkoopste van de genoemde Total-oliën.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Viscositeit is één aspect van de motorolie. Die moet correct zijn, uiteraard.
Maar zeker zo belangrijk is de specificatie, die moet passend zijn voor een bepaalde motor.
En daar zijn grote verschillen in, let daar dus goed op.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
het word alleen maar verwarrender.
de een zegt maakt niet uit welke en de ander zegt viscositeit is wel belangrijk.
wat ik zelf tot nu toe heb gevonen schijnt het 5 w 30 te moeten zijn.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Echt niet, gewoon beter lezen.
Als je het kenteken invult op de advies-pagina van Total, zie je inderdaad meerdere soorten.
Deze voldoen allemaal aan de specificaties die Citroën voorschrijft, maar hebben wel een verschillende viscositeit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ja klopt dat begreep ik ook. maar welke kan ik dan het beste pakken voor normaal gebruik.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
doe es een kenteken dan! dan kijken we ff mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je je VIN vermeldt, kan ik in de Citroen DataBase opzoeken welke olie er gebruikt kan en mag worden in je motor.
Voor een 1.4 TU3A motor staat bijvoorbeeld vermeld:
TOEGESTANE MOTOROLIE
EM:10W40 B71 2300 - 10W40 B71 2300 (A3B4) - 00W30 B71 2312 (C1C2) - EM:05W30 B71 2290 - 05W30 B71 2290 (C2) - EM:05W40 B71 2296 - 05W40 B71 2296 (A3B4) - EM:00W30 B71 2312
Datzelfde staat vermeld voor de 1.4 TU3JP motor.
Daarbij zie je dus niet alleen die viscositeit vermeldingen, maar ook de specificatie/norm waaraan hij moet voldoen.
Die B71 xxxx normen zijn van PSA, de andere zijn algemene ACEA normen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Total Quartz 9000 10W-40 volstaat al, een TU3 is niet echt kritisch wat de motorolie betreft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik vind het wel een groot verschil: 10w40 of 0w30. dat moet toch ergens door bepaald worden.
Als ik 0w30 in mn sub gooi, waar 10W40 in gaat, is het na 3000 km verdwenen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb in mijn TU3tjes altijd 10W-40 gedaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
nou het kenteken is
03-gjd-5
en de vin is
VF7FCKFVC29157358.
Daar zit de TU3A motor in.
Welke olie daarin gebruikt kan en mag worden heb ik hierboven vermeld.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
bogaard77 schreef:ik vind het wel een groot verschil: 10w40 of 0w30. dat moet toch ergens door bepaald worden.
Als ik 0w30 in mn sub gooi, waar 10W40 in gaat, is het na 3000 km verdwenen…
Die 0W30 is niet zomaar een willekeurige 0W30. Hij moet voldoen aan de PSA specificatie/norm
0W30 B71 2312
om te mogen worden gebruikt in deze motor.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Even beetje uitleg ?
Jouw motor is een design uit de vorige eeuw ( maar wel een van de meest robuuste motoren ) die heel lang gebruikt is. Die motor is nog van voor de tijd dat er naar elke gram Co en verbruik gekeken werd naar verbeteringen. Zuinig zijn ze wel.
Daarom dat men zegt “weinig kritisch ” . In Nederland is een 10W40 goed genoeg, want een 5w of 0w olie is dunner bij koud weer ( we zijn niet op de poolcirkel ), en een 40 olie is relatief dik voor moderne begrippen maar was in de tijd van de ontwikkeling van de TU nog heel gewoon. ( Tegenwoordig wordt er expres heel dunne olie gebruikt , die 30 dus, om het verbruik nog een paar procent te laten zakken, maar dat lijdt vaak ook tot extra olieverbruik).
Als je denkt naar de wintersport te gaan, of in de winter naar Scandinavië, neem dan de 5w40: Citroen beveelt aan onder de -20 graden geen 10W te gebruiken, maar een 5W.
Welke 10W40: Al die totals voldoen, de “9000” zou van iets betere kwaliteit moeten zijn als de andere, maar dat heb je alleen nodig als je echt veel kilometers gaat maken of lange snelle snelwegritten.
To err is human, not to err is divine.
bedankt voor de heldere uitleg allemaal.
dan word het 10-w40 . ik zal het de garagehouder die het doet laten weten dat ik er deze in wil, moet het toch goedkomen.
ik had laatst een fles 5w30 syntetisch gekocht om bij te vullen deze zal ik dan maar niet gebruiken om bij te vullen als er 10w40 inkomt.