Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O, dat is een goed idee om dat in archief te gooien! Thanx!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wasbeurt: check! Na een dikke maand met die zespitter rondgejakkerd te hebben met alles van sneeuw op dag 1 tot en met zomerse muggenwolken aan het begin van deze week was het wel tijd voor een klein wasbeurtje. Emmertje sop erover leeggekiept, speedwaxje erover omdat ‘t zeker voordat het laswerk gedaan is de moeite nauwelijks waard is om er meer aandacht aan te besteden dan dat en dan zometeen nog even een echt waxlaagje op de voorruit (geen RainX® in huis en te beroerd om te halen, maar ouderwetsche Turtle® werkt ook) en dan is dat allemaal tot en met in de sponningen weer een beetje in fatsoen. Ik zag dat de portieren van binnen in de Tectyl® zijn gezet, da’s ook wel fijn. Is er dus in ieder geval íets geprobeerd om ‘m heel te houden…
O en ik heb een diagnosestekkerafdekdop gescoord & gemodificeerd. Die kan er ook op en dan kan daarna de hele auto gewoon lekker binnen via de standaard OBD-II poort uitgelezen worden.
Langzaamaan word ik ook wel blij van het axle-back Eisenmann uitlaatje wat er onder hangt. Heb ik niet nodig, maar het zat er al onder & het is gewoon goed intact, dus dan haal ik dat niet weg. Het ding is niet lawaaiig, zeker binnenin de auto niet, en dat vind ik wel belangrijk. Maar wat mooi meegenomen is, is dat het nu met het raam open ook dusdanig leuk klinkt dat de radio dan wel uit kan. Het ding klinkt bij bepaalde toerentallen zelfs bijna, maar net niet helemaal, precies niet zoals een verkleinde RR Merlin
Afijn. Het is nog steeds een fijne auto en langzaamaan ga ik het werk wat er nog aan moet gebeuren voorbereiden: diverse onderdeeltjes en materiaal organiseren, inspecteren wat er allemaal meteen mee moet worden genomen als we de achterkant toch uit elkaar hebben liggen enz. Maar dat komt wel voor elkaar. En in de tussentijd rijdt het ding uitstekend, dus ik ben er blij mee.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat zit er voor laswerk aan Derk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Achterste kriksteunen. Vanzelfsprekend. Wat op zich niet erg is, maar dan moet de tank eruit. En ik weet uit ervaring hoe dát gaat…
Normaal gesproken is het een kwestie van een paar stukjes dorpel/kriksteun per kant en wat omliggend materiaal, maar er zal vast nog wat achterkant bodem bij komen. Dus nog niks echt ingewikkelds en eigenlijk vooral om te voorkomen dat de schade alsnog omvangrijk wordt. Het stelt nu nog niks voor: je kunt de auto nog probleemloos en kraakvrij op alle vier de kriksteunen optillen, dus de binnenkant bestaat in ieder geval nog. Maar dan is het wél deze zomer tijd om te zorgen dat dat ook zo blijft, dat ‘t niks vooorstelt. Tja, jammer dat je de tank er dan uit moet trekken voor wat ruimte en natuurlijk omwille van de veiligheid, maar goed. Qua laswerk is het daarna niet zo spannend omdat de aangetaste plaatdelen nou eenmaal niet spannend zijn. Er zitten daar geen echt ingewikkelde profielen of onbereikbare onderdelen verder. En de ophanging van de tank is bij deze auto wél intact, bij de compact heb ik daar aan de rechterkant veel aan moeten doen om te zorgen dat de tank ook echt in de auto bleef hangen dus uiteindelijk hoeft er niks meer aan te gebeuren dan wat die Compact eigenlijk allemaal had moeten hebben.
Het meeste werk om het ding winterhard te maken is schoon borstelen en opnieuw tegen roest behandelen (in de Owatrol en in de verf zetten). Maar daarna kan die koets eerst prima weer jaren mee. En aangezien zo’n klus aan materiaal niet duur is, je er geen klap van terugziet en het dus niet zeikerig perfect hoeft en ik komende zomer prima een poosje dagelijks in die ouwe 1602 kan rijden & dus de tijd ervoor kan nemen gaan we dat dan maar gewoon doen. Komt bij dat ik ‘t stiekem wel geinig vind om te doen, dat soort plaatwerk, en dit is weer een mooi excuus om er weer wat mee te trainen zonder er een kostbare klassieker aan te moeten offeren. Ideaal dus Nou ja OK: op het demonteren van de brandstoftank na.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die Compact, heb je die nog eigenlijk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Jazeker. Die staat geschorst achter het huis. Als het anders niks wordt trek ik daar zo veel mogelijk van de nieuwe onderdelen die erin zitten weer uit en wissel ze met die onderdelen van de 323i. Maar van beide is de koets in vergelijkbare conditie dus daar zit het verschil niet in. Die Compact moet ook gewoon de achterspatborden nog uitgestukt hebben en als je echt wat wilt minimaal rechts de achterkant van de dorpel ook. Delen van dat werk zijn bij die 323i al eens gedaan en hoewel ik ‘t lang niet allemaal mooi vind is het op een gegeven moment gewoon ook goed als het hard is en dat voorlopig zo te houden is. Er een nieuwe van maken, dat moet die kar maar eerst eens verdienen. Waarbij alle laswerk wat dan nu voor het goed houden gebeuren moet, ook gewoon goed moet gebeuren natuurlijk. Want dan heb je ook reëel de kans dat je een keer opnieuw aan die binnenschermen toe komt om het netjes te doen. En dat zou goed nieuws zijn, want dan houdt de rest van de auto blijkbaar goed stand.
In de praktijk zijn beide auto’s qua conditie aardig gelijk, maar het lijkt erop dat die zespitter daadwerkelijk makkelijker heel te houden is én dat is van de twee de auto waar je het meeste mee kunt (heeft een echte achterbank in plaats van ruim uitgevallen noodzitjes en heeft een echte kofferbak in plaats van een redelijk ruim vakje voor een sporttas). Die Compact is op zich een topding wat me rijtechnisch prima beviel en ik had ‘m net een beetje op smaak, maar zo’n saaie zilvergrijze sedan heb je wel gewoon meer aan en dat zonder rijplezier in te leveren. Dus dat ding heeft momenteel erg goeie kaarten om over te blijven.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het ding blijft maar gaan… Inmiddels weer een tankje benzine doorgerekend naar het verbruik, met vooraf en achteraf aan dezelfde pompzuil tanken, Shell V-Power als brandstof, airco in principe uit, deze keer maar heel weinig stilgestaan met draaiende motor omdat er geen service-naweeën meer weg te werken zijn en onder die omstandigheden met als resultaat een gemiddeld verbruik van 1:13,78.
Ik vind dat prima netjes voor zo’n 2,5L 6-in-lijn. De correctiefactor die de BC gebruikt voor het weergeven van het gemiddelde verbruik ligt inmiddels behoorlijk dichter bij de waarheid dan in het begin, maar als dat niet verder corrigeert kan dat altijd nog handmatig via INPA. Je kunt overigens wel merken dat zo’n apparaat bij de temperaturen van de laatste tijd aanzienlijk minder peut verstookt. Dus dit is nog lang geen definitief getal voor het gemiddelde verbruik. Maar dat is ook niet zo gek, ik rijd er immers ook nog niet lang genoeg in om alle (weers)omstandigheden tegen te komen. Maar tot zover valt het zuipen van dat gekke ding best mee.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Natuurlijk (want het ding is al oud) zijn alle kunststof onderplaten kwijt. Nou scheelt het dat de Compact ze even niet of helemaal niet meer nodig heeft, dus daar konden de rechts-achterste en de spatrandjes vooraan de achterste wielkasten eerst wel weer onder vandaan. Maar ik heb *eindelijk* een links-achterste undertray gevonden. Driewerf hoezee, want die dingen zijn in ieder geval gebruikt nogal unobtainium (rechts is beter te vinden, maar ook niet geweldig). Blijkbaar pleurt iedereen die dingen gewoon weg na een reparatie zoals remleidingen achter… Dus dat er een paar kleine beschadigingen in zaten omdat de bewuste donor plat op z’n pens op 4 ouwe velgen lag vind ik niet eens erg (en dat is inmiddels al zo goed mogelijk hersteld).
Ik heb ook een voorste onderplaat gevonden en dat blijkt voor een pre-2001 E46 een hele toer te zijn. In 2001 is de voortrein heel lichtjes gewijzigd, en dan met name de versteviging overdwars. Daardoor kon er een veel kortere onderplaat onder en dát model is er zat. De onderplaat van het oude type, die veel langer is, is weer bijna niet te vinden. En nieuw behoorlijk aan de prijs. Dat is misschien een keer leuk als die auto zich grondig bewezen heeft, maar nu nog niet. Dus is ook dat een gebruikte, met als gevolg dat-ie helaas in tweeën ligt, maar ook daar is wel weer wat aan te doen. Daar staat tegenover dat het luikje onder de aftapplug er weer wél bij is, en die is normaal gesproken echt altijd kwijt. Kortom, we poppen daar wat stukjes schroot overheen en dan kan dat ding er eerst prima onder, zeker onder het motto ‘beter dan niks’. Eventueel deel ik ‘m daarna op een bruikbare plek op een nette manier in twee met een schroefrandje ertussen zodat je bij demontage niet alle gewicht aan een bij elkaar gefröbeld stuk plastic hebt hangen. Komt bij dat dat wel eens handig kon zijn voor het onderhoud om ‘m in delen eruit te kunnen pakken.
Normaal gesproken is dat allemaal niet zo belangrijk natuurlijk, maar omdat die schermpjes toch nog wel een boel rommel & spatwater (en dus pekel) bij de kwetsbare delen van de bodem weg leiden, de stroomlijn onder de auto verbeteren, ze wat lawaai dempen, ik het lekker vind om die auto compleet te hebben en omdat het domweg kán ga ik er lekker gewoon wél weer schotten onder zetten. Zelfs al zou dat pas gebeuren tegen de tijd dat ik de koets weer winterklaar heb. Maar dan heb ik ze liggen en dat is onderhand op zich al een beetje een luxe aan het worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Van de A4 ontbreekt ook de afdekking onder de motor. En elke sloop die ik het vraag zegt hetzelfde: ja we pakken die auto’s met de lepels van de heftruck op, dus dat sneuvelt altijd als eerste..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor die Audi is dat toch wel nieuw leverbaar?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja, kost 188 euro voor alleen de plaat, 240 inclusief bevestigingsmateriaal. Dus zoek ik nog rustig even verder
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat is geld. Duitsland al geprobeerd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Af en toe verschijnt er een sloper op marktplaats waar er nog eentje aanwezig is. Dan is het tientjeswerk. Nu nog even wachten tot er eentje niet ergens in Derks hoek van het land tevoorschijn komt
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die zal toch wel een proefritje nodig hebben om hem voor je op te slaan?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
2d schreef:Ja, kost 188 euro voor alleen de plaat, 240 inclusief bevestigingsmateriaal. Dus zoek ik nog rustig even verder
Dat is dus erg vergelijkbaar met zo’n onderplaat voor de Bimmer. Daarom heb ik er ook weinig problemen mee om een ouwe onderplaat op te knappen voor nu eerst.
Edit: komt bij dat je zo’n onderdeel altijd in perfecte staat voor weinig vindt op het moment dat je een oud, ranzig ding net helemaal opgeknapt hebt, dus alleen al daarvoor zou je ‘t zo doen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!