Een Citroën DS kan in de zomer een warme auto zijn. Maar is het mogelijk om een airco in te bouwen? Egbert en Rolph hebben samen een moderne airco ingebouwd en vertellen graag hoe ze dat hebben gedaan.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De airco in een DS wordt niet/nauwelijks aandacht aan besteed.Dit is een mooie aanvulling.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hoi Egbert en Rolph, dank je voor de film en het delen van jullie ervaringen en tips.
Waar ik zelf al kijkende aan zat te denken is de volgende zijstap.
In principe is de DS een koele auto, met kleine, rechtopstaande ramen en in mijn geval een wit polyester, altijd koel aanvoelend dak. Toch wordt het rijdend binnenin warm in de zomer.
De warmte komt dan vooral van het schutbord, als een soort CV naar binnen. Stralingswarmte dus. Hetzelfde ervaar ik in mijn C5. De warmte komt in de C5 vooral van het dashboard als de zon daar op schijnt. Die enorme zwarte lap kunststof onder de voorruit wordt dan gloeiend heet, ook als je rijdt.
In de laatste heb ik airco. Mijn ervaring in de C5 is dat de auto dus zelf heel warm is en de luchtstroom, door de airco, koel is. Ik ervaar dan een stralingswarmte en een luchtkoude tegelijkertijd, die niet prettig is. Ik noem het gevoel “tocht”.
Mijn vraagstuk is: zou het technisch niet comfortabeler zijn om de warme panelen af te koelen in plaats van de lucht?
Dus om in het geval van de DS het schutbord af te koelen in plaats van de lucht in de auto. Dan zou de airco dus tegen/in het schutbord moeten blazen, liefst buiten de passagiersruimte om tocht te vermijden.
Enfin, ik wilde deze gedachte gewoon even met jullie delen, een oplossing hoe dat zou kunnen werken in de praktijk van een DS (of een C5) heb ik niet .
Nogmaals dank voor het wederom inspirerende DSTT filmpje en met vriendelijke groet,
Jeroen
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Goede film, echt duidelijk. Geen oplossing die past in het vooronder van een halfautomaat. Mooi werk weer en bedankt voor het delen!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de fabrieksuitvoering zaten er 2 condensors met fans in de uiteinden van de kinnebak, dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Correct !
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De benodigde onderdelen en tekeningen van de beugels in de film staan nu op de website van DS-TT bij Downloads.
Belangrijkste componenten die zijn gebruikt:
- Compressor type SD508
- Condendor type UV5005
- Verdamper Siroco STAND UP I EVAP (https://www.siroco-hvac.com/en/product/stand-up-i-evap/)
De keuzes zijn gemaakt op basis van beschikbaarheid, kosten en ook functionaliteit. Een fabrieksorigineel systeem werkt in de praktijk niet echt heel goed. Ik heb afgelopen zomer na een pauze in de zon, waarna je dus in een stikhete DS stapt, de Break binnen no-time weer terug kunnen koelen naar een acceptabel niveau.
Uiteraard kan van al die keuzes worden afgeweken
Zo kun je een andere condensor en verdamper gebruiken naar eigen inzicht. Voor de kinnebak is alleen weinig standaard beschikbaar. En je moet de bumper aanpassen, en het leidingwerk is complexer.
De film is ter inspiratie. En het zou leuk zijn als iemand het naar aanleiding daarvan ook gaat proberen in te bouwen. Vragen zijn uiteraard welkom.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971