Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar daar heb ik even geen beschikking over op een manier die serieus minder kost dan een nieuwe flens. Ik heb de onderdelen dus maar vast besteld: een nieuwe en nu wél correcte keerring van het vervangende type 40/55/8, een verse borgplaat voor de moer van de flens en een nieuwe cardanasflens. Alles BMW-Originalteile. Wat dat dan uiteindelijk meer kost dan iemand fatsoenlijk vergoeden voor de tijd om de oude flens te ‘sleeven’ wordt ruim vergoed door het feit dat het er dan ook binnen een week ligt & dus die auto weer in mekaar kan.
Ik heb overigens en passant ook nog een bak speling uit het gasstangensysteem gehaald. Moest toch los… Het was me eerder niet opgevallen, maar daar was precies hetzelfde mee aan de hand als met de terugstelhevel van het koppelingspedaal. Dus ook weer: gaatje van de hevel opgelast & terug in model gevijld, gasstang opgelast en weer in model gevijld, alles opnieuw gemonteerd, gesmeerd en afgesteld en dan is er weer een punt van eigenlijk best ranzige slijtage weggewerkt. Maar goed, die auto draait op minstens z’n tweede motor (uit een 1980er 316), z’n tweede versnellingsbak (nu uit een 2002tii) en z’n derde differentieel, dus je kunt er wel op rekenen dat-ie een berg kilometers met weinig onderhoud heeft gemaakt. En dat ga je op het laatst merken aan dit soort geneuzel
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. We kunnen weer aan de slag
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lekker zo vlak voor een mooi weekend!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ha mooi weer!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En de hele handel zit er onder. Dat was even spannend, omdat er 1 boutje van het dekseltje achterop de bak afbrak. Gelukkig heb ik een heel klein waterpomptangetje, waarmee ik het eindje er nog net uit kun peuteren. Het was een oude breuk, dus dat boutje zal eerder al eens te hard vastgesjord geweest zijn.
Verder was het even studeren op het aantrekkoppel van de flensmoer: Bucheli zegt 100Nm, Haynes zegt 149Nm. Ik heb er 125Nm van gemaakt, lekker in het midden. Met groene Loctite ertussen op advies van de specialisten van Beatrix BMW in Badhoevedorp, waar ik die bak heb gehaald. Ik heb er ook de moer van het oude differentieel van de Compact voor gebruikt. Die was onbeschadigd en die heeft een paar gangen draad extra zonder dat die in de weg komen te zitten. Daarna een vers borgplaatje erin en die weer in z’n uitsparing vastgetikt en dan moet dat in principe goed zijn.
Keerringetje er met lekker ruim vet in gezet, cardanas weer in lijn gezet en de hardyschijf weer bout voor bout vastgezet, uitlaatje weer netjes gehangen, kortom allemaal weer klaar. Nu kan de auto lekker eerst even een nacht over staan om de Loctite te laten drogen en dan moeten we maar weer kijken hoe lek het spul nog is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels, na een flinke proefrit, ziet het ernaar uit dat de bak droog blijft. Ik houd ‘t nog even in de gaten, maar het lijkt er verdacht op dat ‘t nu eindelijk voor elkaar is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar kan je niet ergens heel diep onderin een heel klein beetje lekkage ontdekken?
Het voelt zo onaf.
Adri
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Inmiddels, na een flinke proefrit, ziet het ernaar uit dat de bak droog blijft. Ik houd ‘t nog even in de gaten, maar het lijkt er verdacht op dat ‘t nu eindelijk voor elkaar is.
Derk
top man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Aanhouders winnen!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels een kleine 750 kilometer met een nieuwe seal achterin de bak gedraaid en nog immer droog. Dat zal dus nu wel goedkomen.
De auto rijdt in de tussentijd echt ontzettend fijn. Lekker gretig, vooral voor een tam 1600je van 83pk, stuurt en remt fijn, de koppeling werkt fijn, de bak is al wat stiller geworden (kortom, nog 1 tankje peut oprijden en dan maar eens bakolie wisselen want dat zal dan nu wel vol ongerechtigheid zitten die van z’n plek gekomen is) en schakelt nog altijd keurig des 1602’s, allemaal helemaal prima. Het enige wat nu dus gaat opvallen is de neiging om onder alle omstandigheden heel lichtjes naar rechts te willen lopen en trilling in de vooras bij ca. 90 km/h, waarschijnlijk RV vandaan. Tijd om de bandenspanning een keer extra na te lopen, wat visuele inspectie op de voortrein en dito remmen te doen en dan maar eens een rondje balanceren & uitlijnen te laten doen, kennelijk. Maar goed, da’s ook eigenlijk normaal onderhoud. Het enige is dat ik 20 jaar geleden met m’n 1502 al nergens meer een uitlijn-toko kon vinden die de gegevens van de 02-serie nog voorhanden had, dus dat zal ik ze er wel op een briefje bij moeten geven
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En jawel: de versnellingsbak is weer lek. Deze keer een heel klein dorreltje onder de achtertuitrijlichtschakelaar (niet erg) maar vooral lekt het dekseltje van de centreer-veer van de schakelas. Daar hoort geen dichtring onder (hooguit een likje Loctite 5923), omdat dan de veerspanning verandert. Meer aandraaien is er niet bij, dus daar winnen we ook niks mee. En het gevaar is klein maar reëel dat je het schroefdraad van die dop mee uit de bak draait, dus je wilt daar eigenlijk liever afblijven.
Maar goed, de bak moet nog ververst worden eerdaags, mogelijk wil die dop zonder veel gedoe los en kan ik er dan alsnog een likje sealant tussen knoeien.
Alle andere afdichtingen die ik vernieuwd heb houden gewoon stand. Dat wel. En om hier iets aan te doen hoeft de bak er in principe niet uit, dat scheelt ook. Maar ik zal er toch iets op moeten verzinnen, denk ik, want het is wel echt het stadium ‘zweten’ voorbij en slentert nu rustig het stadium ‘lekken’ binnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Loctite 5923 is vooral een pakkingverbeteraar en toch geen echte vlakafdichting. Voor vlakken moet je 518, 574 of 515 hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kan ook, ik zoek er wel wat voor op. Maar het hangt er allemaal enorm van af of die dop eruit wil zonder geweld, want als dat een dingetje wordt heb je zó een bak naar de vaantjes. Het hoort natuurlijk los te kunnen, maar staal in lichtmetaal en dan dik 50 jaar oud: je weet ‘t nooit zeker. En het is al een irritant genoeg werkje zonder dat er extra ongein bij komt kijken, want als die veer en plunjer eruit pleuren wordt het best wel even frutten om ze er correct weer in de krijgen. Maar goed. Het hoort te kunnen, dus we kunnen er een poging op doen.
Toch typisch dat die bakken daar best graag lekken, want dat hoort gewoon ‘droog’ op elkaar af te sluiten. Maar dat zal wel een gevalletje galvanische corrosie zijn dan of zoiets.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja en nog iets: bij de oliewissel moet de dynamo ook even los. Het is weer tijd voor de ongeveer tienjaarlijkse rubberbusjeswissel op de M10 bout door de steun aan het blok heen. Je kunt aan het wringen van de V-snaar horen dat de dynamo weer scheef gaat staan en dan kun je er maar beter bij zijn voordat er écht gelazer van komt. Maar goed, dát is nou typisch een kleinigheid. En ook een typisch BMW-kwaaltje voor modellen zo tot halverwege/eind jaren ‘80.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rubber busjes besteld bij de Herren Dipl. Ing. Albrecht Walloth & Alexander Nesch. Nog even olie en een filter regelen, deze keer dan ook maar even een V-snaartje erbij denk ik en dan zijn de onderdelen voor de jaarlijkse verversingsbeurt ook weer onderweg. Kan dat volgende week een keer gedaan worden, dan is deze auto in ieder geval alvast vakantieklaar
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!