Wel, zo te zien niet hé.
xsara VTR 2002
Deze namiddag een 30 tal km gereden en geen enkel probleem ondervonden, heb nog niet wezen kijken of de melding terug is, iets voor morgen.
xsara VTR 2002
Uiteindelijk heb ik iets gevonden, Er staat een sportfilter op deze en die haalde veel te veel warme lucht binnen, heb die nu verplaatst en je merkt het verschil behoorlijk, zelfs als die warm is. Ik zou er eigenlijk om die 100% goed te laten werken een luchthapper er op moeten plaatsten maar wat dan als het regent, komt er daar geen water in of hoe zit dat. Daarvan ben ik niet op de hoogte.
xsara VTR 2002
Ik zou gewoon het originele luchtfilterhuis en “piping” er op zetten.
Als je dat wilt “verbeteren” moet je er niet als een vorig eigenaar “iets opschroeven”, maar een nieuw “design” maken dat meer lucht aanvoert en vooral van een koudere plek. Voor veel vermogen wil je koude lucht in je motor, die heeft meer dichtheid en dus meer zuurstof om te verbranden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Daarnaast heeft een sportfilter vaak minder weerstand, dus meer lucht en daardoor een armer mengsel.
En dat kan op den duur tot motorschade leiden.
De enige juiste oplossing is terug naar origineel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat lijkt me niet helemaal correct: Dat wordt wel bijgeregeld met de lambda sonde van de injectie. Vroeger toen er nog systemen zonder terugkoppeling waren ( d.w.z. zonder lambda sonde of nog vroeger een carburateur ) moest je dat inderdaad corrigeren.
To err is human, not to err is divine.
Het aanzuigvolume van de motor wordt niet groter,echter de motor ademt sneller, reageert agieler en een iets betere cylindervulling. De mengselvorming wordt zoals Citroensmgz schrijft bewaakt door de lambasonde(n) en regelt het mengsel.
Citroensmgz schreef:Ik zou gewoon het originele luchtfilterhuis en “piping” er op zetten.
Als je dat wilt “verbeteren” moet je er niet als een vorig eigenaar “iets opschroeven”, maar een nieuw “design” maken dat meer lucht aanvoert en vooral van een koudere plek. Voor veel vermogen wil je koude lucht in je motor, die heeft meer dichtheid en dus meer zuurstof om te verbranden.
dat weet ik ook allemaal maar mijn vraag is over een luchthapper en of je dan geen water binnen krijgt of hoe gaat dit in zijn werk. Of moet je deze ergens anders plaatsen dan recht boven e inlaat. Wil het nu allemaal zo laten omdat het goed werkt en eerlijk hoor ik graag het geluid van de aanzuiging.
xsara VTR 2002
Als zo’n inlaatopening in de buurt van de radiateur, relatief hoog zit is het onwaarschijnlijk dat er “heel veel” water in komt.
In jouw geval: In Principe werkt zo’n inlaathuis al een soort “siphon” waar de lucht vrij goed door kan stromen, maar het water “onderin” opgevangen wordt en dan door een relatief klein gat afgevoerd wordt.De lucht stroom dan “van onder naar boven” door het luchtfilter, het water blijft onderin staan.
To err is human, not to err is divine.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Ok dat is iets duidelijker, heb je geen voorbeeld wat eventueel past op de xsara?
xsara VTR 2002
Helaas nee, ben geen Xsara kenner.
To err is human, not to err is divine.
Overigens regelt de lambdasonde pas vanaf closed loop, dus als de motor opgewarmd is. In open loop doet die niets. Ook doet de terugkoppeling niets bij WOT (wide open throttle) en dat is dus bij gaspedaal (bijna) helemaal ingetrapt. Dan gaat de sonderegeling even in een pauzestand.
Xsara Picasso 1.6i 16v (2006)
Tegenwoordig wordt de Lambda sonde ook elektrisch verwarmd bij een koude start, dus die werkt al ruim binnen een minuut. Inderdaad bij open-loop niet, maar dat is de uitzondering.
Bij wide-open throttle werkt hij nog steeds, de tijd dat bij vol vermogen het mengsel naar 1 op 11 ging is a lang voorbij. Je, er wordt heel korttijdig met mengselverrijking gewerkt, maar dat moet de katalysator dan “wegpoetsen”.
Omdat een koude start onderdeel is van de emissie test wordt daar tegenwoordig veel aandacht aan gegeven.
To err is human, not to err is divine.
OK, maar ik neem aan pas vanaf een bepaald bouwjaar. Mijn picasso is 2006, ik weet niet of koude-start emissieeisen dan al gemeten worden in een APK? Desondanks ga ik echt wel naar 1:11 bij flink optrekken. Mijn vorige auto, een astra uit 1993, had monopoint injectie en een enkele onverwarmde lambdasonde, die liep 1:4 bij gas diep indrukken (en daarna weer 1:14). Moderne auto’s hebben inderdaad ook twee sondes, een tweede voor de long fuel trim na de kat.
Xsara Picasso 1.6i 16v (2006)
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Al vanaf 1995 worden verwarmde lambda sensors gebruikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste