1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Snoek 4.0, Thierry’s C6, tijd voor een motor/carrosserie swap
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 24 mei 2022 09:51 AM

Guess who’s back? Nou ja, althans terug op het Citroën nest, in het C6 deel van dit forum was ik niet eerder actief.

Na een aaneengesloten periode van Ds3, C3, DS5 en nogmaals een DS5 ben ik elektrisch gaan rijden. Vanwege een veranderde woon/werksituatie (tegenwoordig om de maand in Zweden woonachtig) & de wens niet langer (veel) geld in de dagelijkse auto te willen hebben zitten, heb ik mijn BMW i3 verkocht en neem ik per 4 juni de C6 van mijn broer over (2007, 2.7 diesel, zwart, automaat). Helaas voor nu even geen plaatje, zal ik snel goed maken.

Ik noem haar Snoek 4.0, vanwege het ‘spiritueel’ opvolgend zijn van het model op de oorspronkelijke DS, CX en XM. Verder heet de familie van mijn moeders kant Snoek dus dat komt dan zo mooi uit.

Andere broer gaat zich komende dagen buigen over een hardnekkig ABS lampje (brandt maar systeem doet het wel) en het wel uit de linker kant maar niet rechts komen van verkoeling van de airco. Suggesties waar de oplossing te zoeken/vinden zijn welkom.

Voor de volledigheid: naast de C6 en Citroën in het algemeen heb ik mijn hart verpand aan Saab, heb een aantal 9-3’s (Aero en Viggen, bouwjaren ‘99-‘02) en twee jaren zeventig auto’s (een 96 en een 95). Maar dat zijn dus de hobbyauto’s + een extra auto in het gezin en een extra auto voor in Zweden (in de winter uitgerust met spikes, geen overbodige luxe).

Kijk er naar uit om hier weer info & ervaringen te delen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 26 mei 2022 07:00 AM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk 1 van de sensoren defect. Ieder wiel heeft er een.
Bij de airco is de klep defect, moet het dashboard voor verwijderd worden, of gat zagen achter kastje.

C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 26 mei 2022 09:46 AM
  [ # 2 ]

Dank!

Is er ergens een ‘how to’ mochten we besluiten voor de ‘gat-maak’ versie gaan?

Verder: uiteraard check ik ook even het thermostaathuis en de koelvloeistofbuis die door het spatbord loopt, dan zijn zo’n beetje de belangrijkste zaken gecheckt.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 26 mei 2022 02:00 PM
  [ # 3 ]

De ‘how to’ staat bij onze Engelse Citroen vrienden: C6 Owners.
Ik heb het ooit als PDF bestand gedownload omdat mijn C6 hetzelfde probleem heeft. Nog niks aan gedaan.
Maar hoe krijg ik een PDF bestand in jouw richting?

C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 mei 2022 02:37 PM
  [ # 4 ]

Per PB zijn mailadres vragen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 27 mei 2022 05:23 AM
  [ # 5 ]

Dank voor de suggestie, heb nu andersom even een pb gestuurd met mijn e-mailadres.

Hartelijke groet,

Thierry

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 10 juni 2022 12:23 PM
  [ # 6 ]

Ze is gearriveerd, de liefkozend door mijn broer met “Grand dame” aangeduide C6.

Erg blij mee, paar technische zaken om mee aan de slag te gaan maar niks dat me ongerust maakt. Nu eerst even de auto goed leren kennen en dan een plan de campagne maken voor wat reparaties (kachelklep, handrem die soms vastloopt, niet helemaal tevreden over de stationairloop) en verfraaien van de carrosserie. Een vraagje wel al: iemand die weet waar ik een kapje voor de koplampsproeinstallatie linksvoor op de kop zou kunnen tikken? Liefst uiteraard in kleur maar laten we eerst eens met het klepje beginnen…

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 27 juni 2022 09:52 AM
  [ # 7 ]

Eerste klus zit erop, klep voor airco gerepareerd. Viel reuze mee, vond het lastigste nog om het handschoenenkastje te verwijderen, daarna gaat het erg simpel.

Bleek overigens al een keer gerepareerd te zijn, men had een metalen buisje over de breuk in het plastic asje geschoven. Tsja, het heeft een tijd gewerkt zullen we maar zeggen.

Spullen voor uitgebreide beurt (ook koelvloeistof compleet verversen) zijn onderweg, hopelijk lukt het deze week nog om de beurt uit te voeren. 

O ja, ook al klepje voor sproeier kunnen scoren. Nog wel in verkeerde kleur maar het valt zelfs deze zeikerd nauwelijks op…maar heb de verf in de juiste kleur dus binnenkort maar eens tussen de bedrijven door opschuren en in juiste kleur spuiten.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 27 juni 2022 09:55 AM
  [ # 8 ]
compie schreef:

Waarschijnlijk 1 van de sensoren defect. Ieder wiel heeft er een.
Bij de airco is de klep defect, moet het dashboard voor verwijderd worden, of gat zagen achter kastje.

Bij mijn vaste Saab specialist vonden ze tpen ik op bezoek was om mijn ombouw-Saab te bespreken het wel leuk om de C6 aan de diagnoseapparatuur te hangen, zonder dat ik er voor hoefde te betalen. Kwam uit dat het de sensor rechtsachter is, die komt dus ook op het to-do lijstje te staan. Daarnaast nog 10 foutmeldingen dus kan even aan de bak.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 juni 2022 11:21 AM
  [ # 9 ]

De kabel van die sensor rechtsachter ligt op de tank. Om die er uit te krijgen moet je de tank iets laten zakken Wink
Ik heb gewoon de draad doorgeknipt in de wielkast en de nieuwe er aan gesoldeerd, met een extra lus erin om te voorkomen dat hij breekt. Een stekkertje werkt ook.
Links voor moet je de zekering kast verwijderen… dus ook eens gesoldeerd ( wiellager vervangen, die sensoren krijg je niet uit de fusee zonder ze te slopen..) Toen werkte het niet meteen: Bij mijn after-market sensor klopte de kleur van de draden niet met citroen ... grrrr.
Omgewisseld en het werkt. T’Is maar een weet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 27 juni 2022 11:24 AM
  [ # 10 ]

Dank voor deze info, ga ik zeker mijn voordeel mee doen. Ben benieuwd wat mijn monteur (mijn alleraardigste broer) hier van gaat vinden. Wilde laatst een draadje van spiegelverstelling in een van mijn Saabs met een kroonsteentje vastzetten, de hoon die ik over me heen kreeg….

Oftewel: ik denk dat de tank een stukje gaat zakken Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 27 juni 2022 09:17 PM
  [ # 11 ]

Solderen is toch een prima oplossing, als je daarna de draden (het zijn er toch 2?) eerst apart met krimpkous en daarna samen in een krimpkous met lijm sealt. Ja, er bestaat krimpkous met lijm er in, dat smelt bij het krimpen en maakt een waterdichte verbinding mits de kabels schoon en vetvrij zijn.

Let wel op dat je de krimpkous er om heen schuift voor het solderen Confused je bent echt niet de eerste die na het solderen er achter komt, oh ja, er moet nog krimpkous omheen. Tip van een ervaringsdeskundige.

En maak de soldering op een plek waar de kabel niet beweegt, anders breekt die binnen de kortste keren bij het soldeerpunt.

Oh ja, welkom bij de C6 club.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 28 juni 2022 06:29 AM
  [ # 12 ]

Dank je Ed,

Voor solderen draait mijn broer zijn arm niet om maar hij is wel van “eerst origineel uitproberen, tenzij dat veel ingewikkelder/tijdintensiever is”. Zijn handen jeukte ook om het dashboard uit elkaar te trekken om de kachel/aircoklep te vervangen maar ‘gelukkig’ zit hij in de lappenmand en zijn we daarom voor de simpelere variant gegaan Wink

En dank voor de ontvangst! Bijzondere was dat ik de dame net 5 minuten in bezit had en uit mijn ooghoek zag dat er een auto naast me ging rijden (Range Rover) die luid begon te toeteren. Ik geïrriteerd opzij kijken, keek ik een lachende man aan die een duim omhoog mijn kant op stak. Van het weekeinde bij het klussen ook complimenten van voorbijgangers gekregen, “gaaf dat je deze auto blijft rijden”.

Kijk er naar uit om er volgende week mee naar Zweden te rijden. maar eerst de grote beurt!

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 06 juli 2022 06:54 AM
  [ # 13 ]

Afgelopen weekend voor het eerst in mijn leven een grote beurt uitgevoerd aan een auto, C6 is dan geen verkeerde om mee te beginnen. Gelukkig goede technische ondersteuning van mijn broer.

Behalve de belachelijk grote maat moer voor het oliefilter geen problemen tegen gekomen, eigenlijk was alles wel ‘straight forward’.

Wat ik niet gedaan heb zijn de koelvloeistof en remolie, een paar dagen voordat ik de beurt gaf lag er ineens een plas van 2 liter koelvloeistof onder de auto, naast reparatie is die maar meteen helemaal ververst bij Civer en toen de monteur aangaf dat het meepakken van de remolie nu een klein klusje was daar maar niet zelf mee aan de slag gegaan.

Op naar Zweden!

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 13 juli 2022 12:41 PM
  [ # 14 ]

Inmiddels inclusief rit hier naar toe al weer 2.500 km sinds de beurt verreden. Auto draait als een zonnetje.

Soms begint ze te piepen (abs/esp/handrem) maar dat gaat vanzelf weer over, ik wacht dus nog even met het eronder knutselen van de nieuwe ABS sensor. Daarbij was de diagnose ook niet helemaal helder, in ene uitdraai was het rechtsachter, de andere linksachter.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2022 12:50 PM
  [ # 15 ]

Heb je som veel verschil in profieldiepte links/rechts achter ? Dan kloppen de signalen ook niet perfect misschien dat dat meer storingen geeft. Je kunt de stekkers controleren onder de achterbank, zowel voor de linker als de rechter.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook