De distributieriem van de Seat zag er ook nog goed uit en toch heb ik hem vervangen. Waarom? Omdat het rubber veroudert dus verdroogt. En de tandjes aan de binnenkant los kunnen raken.
René Jongejan schreef:Zelf doen, nog geen € 100 aan materiaal.
Laten doen, een veelvoud ervan.
Het is een uur of drie, vier werk. En dat maal het uurloon dat de garagist vraagt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je de waterpomp ook vervangt wellicht nog wat langer, omdat het koelsysteem dan ook leeg, weer vol en ontlucht moet.
Plus het feit dat de garagist een toeslag op de materiaalkosten zet.
Ik zou rekenen op minstens € 500 a € 600
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
wimb schreef:De distributieriem van de Seat zag er ook nog goed uit en toch heb ik hem vervangen. Waarom? Omdat het rubber veroudert dus verdroogt. En de tandjes aan de binnenkant los kunnen raken.
Dat weet ik, maar ik heb de snaar nauwkeurig bekeken en die zou nog jaren mee kunnen. Maar uiteraard heb ik de hele boel vervangen, preventief onderhoud.
Bovendien heeft de MX5 bij een snaarbreuk geen motorschade, maar je bent wel uitgereden en het gebeurt nooit op een zonnige middag.
Nou zelf durf ik er niet aan te beginnen. word dus laten maken .denk dat er ook gelijk een waterpomp en spanrol in moet.
Als je dan €100 materiaal rekent en €200 maakloon valt het nog mee.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voordat je jezelf rijk rekent, zou ik in jouw geval eerst om een prijsopgave vragen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja dat denk ik ook .zal wel weer tegenvallen.
may schreef:Als je dan €100 materiaal rekent en €200 maakloon valt het nog mee.
René en ik gingen met onze schatting al over de €500. Als je daarvan uit gaat dan valt het niet tegen.
Wim,
Disciplus Simplex
Nou ik gok dat ook maar. ik heb laatst de complete koppeling inclusief de arm ,nieuwe keerringen in de bak, en nieuwe olie in de bak voor een totaal Van €370.
Dus zal de riem compleet vervangen toch geen €500 Kosten.
allemaal hartstikkebedant voor jullie interessante opmerkingen hoor jongens (of meiden?)
Maar ik ben nieuw in de wereld van elektronika-autos (reed totnogtoe met 50jarige vehikels Panhard)
Ik ga wel eerst ‘ns laten opzoeken met de lexia waarom mijne C3 zo dikwijls van die schokjes maakt tijdens ‘t rijden, vooral wanneer ik wat vesnel of wanneer ik bergop rij
Als dat opgelost raakt (maar daarvoor moet ik eerst m’n ander vervoermiddel (gehandicaptendriewieler) terugkrijgen uit herstelling!) dan verdient de C3 zeker wel ‘n nieuwe riem hoor!
P.S. : hoop doet leven, ik hoop maar dat ‘t klaarkomt, want die C3II sensodrive rijdt echt heel plezant hoor!
.
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Ik heb een Renault die ook schokkerig reed en toen ik de EGR klep (verbinding tussen uitlaat en inlaat) had afgeblind met een plaatje was het over en reed hij perfect.
als leek in die materie heb ik ‘ns moeten opzoeken wat zo’n EGR is
De schokken zijn vooral wanneer ik versnel of wanneer ik bergop rij, ongeveer op die momenten wanneer de vacuometer veel daalt (die op m’n C3 niet aanwezig is), dus wanneer ik veel brandstof verbruik.
Dezelfde schokken komen ook geregeld voor tijdens ‘t gewoon rijden (, met tussenpozen van enkele honderde meter tot enkele kilometers
Zo dacht ik al langer aan een eventuele lek in de inlaat of ‘n leiding die daaraan hangt
Verderzoeken dus maar
‘k ga de verbruikmeter (liter mazoet per 100km) eens opzetten en controleren of die reageert op ‘t ogenblik van de schokjes
(de toerenteller reageert er niet op)
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In het geval van problemen met de EGR-klep, dan zouden daar foutcodes van opgeslagen moeten zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Naar mijn idee zijn we dit topic over de distributieriem aan het vervuilen.
Zullen we hier verder over het schokken van de auto? https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240592/
Overigens denk ik dat het probleem eerder motor-gerelateerd dan bak-gerelateerd is.
Ik heb de vraag al eerder gesteld, is de auto intussen al eens uitgelezen met Lexia?
Dat is echt stap 1 in het storingsdiagnoseproces.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
OK ik verhuis onderwerp schokken naar https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240592/
De auto is binnen geweest bij dealer met de vraag om proefrit en lexia uitlezing voor schokken
Ik meen echter dat er niet mee gereden werd (volgende keer noteer ik de km-stand!)en op de factuur is niets te zien van lexia, wel werden de stootblokken achter vervangen (wat ik niet gevraagd had maar misschien wel nodig was)
De patron wist me te vertellen dat de auto OK is en da’k er eens flink moest mee doorvlammen
Dat heb ik ondertussen gedaan maar dezelfde schokjes blijven
Ik ga pas terug naar de garage zogauw ik m’n ander voertuig ter beschikking heb
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007