Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb die dop eruit gehad en ‘m gewisseld met die uit m’n oude bak, voorzien van schroefdraadsealer. Het ging gelukkig verbazend moeiteloos om die dop eruit te krijgen. Die dop met sealer terugzetten zou al een verbetering moeten opleveren. Dat kan ik nu mooi nog voor het verversen van de bakolie controleren.
Verder heb ik de achteruitrijlichtschakelaar nader bekeken en die is dus inderdaad lek: de olie komt er langs de stekkertjes doorheen. Er zit nu een andere in, maar die vertrouw ik bij nader inzien ook niet erg. Blijkt dat een nieuwe vlot leverbaar is en nog goedkoop ook, dus dat gaan we met de verversing mee alsnog doen. Daarna zou die bak in ieder geval alweer minder moeten lekken dan-ie deed. Daarna is er nog één punt van mogelijke lekkage aanwezig in die bak die te bestrijden zou zijn zonder ‘m uit elkaar te trekken en dat zijn de bouten van het schakelplatform achterin de bak. Die boutgaten zijn door-en-door en het wil nog wel eens lukken dat die een lik draadsealer nodig hebben om redelijk betrouwbaar dicht te zijn. Maar ook dat zou geen al te grote operatie zijn, dat platform kan voldoende van z’n plek om daar bij te kunnen zonder verder iets te moeten demonteren. Voorlopig ziet dat er overigens redelijk droog uit, dus daar komen we ook pas achter als de rest zich wat beter gedraagt qua lekkages.
Afijn, die bak krijgen we wel redelijk dicht dan denk ik. Helemaal zuiver droog zal wel weer een ander verhaal worden, maar het hoeft niet overduidelijk te lekken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En tussendoor, omdat het kennelijk in de mode is, de tellerset nog maar eens uit het dashboard gevist voor een kleine aanpassing. Nu heeft-ie weer drie kruisen in plaats van twee:
Dat waren er namelijk nog maar twee. De toerenteller is eigenlijk voor een dashboard van ‘71 tot september ‘73 en dat dashboard heeft geen kruisen op de wijzerplaten. Ik heb nu eindelijk toch maar besloten om dat kruis er dan maar zelf op te zetten. Het moet wel zonder het tekstje ‘BMW’, want dat krijg je never goed voor elkaar met zulke kleine lettertjes, maar misschien verzin ik daar later ook nog wat op. Het matcht nu in ieder geval beter dan het deed
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nieuwe achteruitrijlichtschakelaar, check. Meteen nieuwe stekkertjes op het kabelstrengetje ernaartoe gezet, want die hadden het na 48 jaar ook wel een beetje gehad. Die stevige bakolie-lekkage van de vorige versnellingsbak heeft daar ook wel aan bijgedragen, want daardoor wordt de isolatie broos. De oude schakelaar was ook zo lek als een mandje via de aansluitingen en dat helpt dan ook niet.
Maar goed, dat is eerst klaar. Kunnen we opnieuw gaan kijken hoeveel er nou eigenlijk nog lekt. Zweten is nog wel acceptabel, maar het moet er geen enorme bende van worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:En tussendoor, omdat het kennelijk in de mode is, de tellerset nog maar eens uit het dashboard gevist voor een kleine aanpassing. Nu heeft-ie weer drie kruisen in plaats van twee:
Dat waren er namelijk nog maar twee. De toerenteller is eigenlijk voor een dashboard van ‘71 tot september ‘73 en dat dashboard heeft geen kruisen op de wijzerplaten. Ik heb nu eindelijk toch maar besloten om dat kruis er dan maar zelf op te zetten. Het moet wel zonder het tekstje ‘BMW’, want dat krijg je never goed voor elkaar met zulke kleine lettertjes, maar misschien verzin ik daar later ook nog wat op. Het matcht nu in ieder geval beter dan het deed
Derk
Dat ziet er MOOI uit zo
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels vastgesteld dat de bak al duidelijk minder lekt, maar de bouten van het schakelplateau achterop de bak blijven verdacht. Het zou best kunnen dat-ie daar nog lekt, want ik heb die bouten los gehad om de beste silentblocs van twee setjes op die bak te monteren. Even in de gaten houden nog, maar als dát inderdaad lekt is daar heel redelijk iets aan te doen. Ofwel schroefdraadsealer, ofwel een aluminium ring eronder, of desnoods beide. In ieder geval is het aardig te doen om daar bij te komen zonder alles er weer uit te moeten sleutelen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij m’n E28 is die hele schakeltoren een keer van de bak af gelazerd. Dat was niet grappig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat kan ik me voorstellen! Dan komt dat ding ook meteen op onderdelen terecht waar je ‘m echt niet wilt hebben…
Maar het schakelplateau van die 1602 is een kwestie van pook eruit, dan drie bouten lossen, dan zijn de silent-blocs vrij, daar de bouten uit, draadsealer erop, er weer in, schakeltoren er weer op, pook er weer in, klaar. In het kwalijkste geval moet de achterkant van de bak op een krik een klein eindje zakken om goed bij de bovenste twee plateau-boutjes te kunnen, maar dat is dan een kwestie van de baksteun los en een klein eindje achterover laten hangen. Dat zou, zo te zien, moeten kunnen zonder de hardyschijf los te maken. Misschien, als ik pech heb, moet het steunlager dan los. Maar dat is niet erg, daar kun je uitstekend bij.
Het plateau zelf hoeft ook niet per sé onder de auto uit, een eind naar achteren op de cardanas laten bungelen is goed genoeg. Dat scheelt veel. Maar het zou me niet eens verbazen als-ie er, ondanks dat de cardantunnel erg krap is, gewoon tussenuit wil glippen als de boel los is.
In elk geval: als ik er nu zo met een schuin oog naar kijk is het sealen van die bouten geen al te ingewikkelde klus. In ieder geval hoeft de bak er niet opnieuw voor uit de auto en dan zijn we al een heel eind
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De bushings voor de dynamo zijn reeds binnen. Mooi, dan kunnen die verwisseld worden samen met de V-snaar. Die is er ook wel een keer aan toe, dat riempje zit er denk ik ook alweer een jaartje of 15 op
Kortom, klein en lekker rechttoe rechtaan sleutelwerk. Daarna nog een oliewissel, maar dat moet warm & wordt dus even spannend of dat lukt voordat de voorspelde paar dagen pleurisweer hier losbreken. Anders lig je weer in een plas regenwater de boel af te tappen en dat schiet niet op.
Maar dan is, op eventueel nog wat nawerk aan de versnellingsbak na, alle geplande onderhoud van dit jaar er ook weer door.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dynamo zit er weer op met nieuwe rubber bussen & nieuw V-snaartje. Het is toch nog gelukt om de auto redelijk droog warm te draaien en de boel af te tappen. 4,25L verse 20W50 minderaal van Champion erin (die dat spul wél in een fatsoenlijke 5L kan verkoopt, zoals Kroon dat keihard blijft vertikken) en daarna de peilstok terug op de juiste hoogte gezet: anders was ‘t na dik 2,5L al klaar en dat kan natuurlijk nooit als er bij verversing met filter 4,25L in hoort. Nu geeft de peilstok weer ‘vol’ aan met 4,25L en een volgezogen oliefilter. Lijkt me beter.
Die peilstok, maar met name het buisje, is van een onhandige constructie: er steekt een buisje van een cm of 5 uit het blok waarop met een stukje rubber slang een peilstokbuisje wordt vastgezet. Dat buisje zit met een klemmetje ook nog onderaan het inlaatspruitstuk vast. Maar dat klemmetje zit weer niet aan dat buisje vast en bovendien bestaan er verschillende lengtes peilstokbuizen. Dit is 1) de verkeerde (te kort) en B) zat-ie niet hoog genoeg (meer). Het kan best zijn dat dat eerder wel zo was en dat het buisje in de loop van de tijd door het klemmetje en het rubber koppelstukje naar beneden gedrukt zijn, weet ik veel… Maar dan geeft die peilstok op den duur wel erg veel te weinig aan ten opzichte van wat erin moet gaan.
Bloedlink voor zo’n hoogtoerige motor, maar er zijn geen aanwijzingen voor problemen. Gelukkig houd ik het peil scherp in de gaten en is het verbruik tamelijk gering voor een M10 uit 1980.
En daar zit natuurlijk ook nog een mogelijkheid voor fouten: het verkeerde buisje gebruikt bij dit blok. De E21, waar dit blok uit komt, heeft een ander model carterpan die ter hoogte van de oliepomp een stuk dieper is dan die van een E10. Maar goed. Het ding heeft ‘t blijkbaar overleefd, want hij loopt nog immer als een spreekwoordelijke zeer goed onderhouden Singer naaimachine.
Dit is ook nog eens geen zeldzaam probleem, blijkt als je de 02-serie fora erop doorspit. Telkens is het advies ‘aftappen, filter vervangen, 4,25L erin, peilen hoe hoog de peilstok moet zitten om dan vol aan te geven, op die hoogte monteren en het goed noemen’. Dus dan maar op die manier…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kroon levert idd geen 5 liter cans. Maar… is het zinkgehalte in de kampioenen olie wel oké? Wat dat is een beetje de cruciale toevoeging om jouw hoogtoerige M10 nokkenas heel te houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voor zover ik kan nagaan moet dat best kunnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die 1602 heeft al langer ‘last’ van een ietsjes langzaam opbouwende oliedruk bij de koude start. Dat is verder niet zo erg, de oliedruk is daarna prima alleen al getuige het feit dat je er ook prima een dag lang mee in de bloedhitte kunt rondjakkeren zonder dat er oliedruk-waarschuwingen komen & het feit dat de kop lekker drijfnat van de olie is (mano-contact zit achterop de cilinderkop op het eind van het smeersysteem), maar een echt prettig idee is het ook niet. Na de vorige olie/filter-wissel was dat probleem een heel eind over en na de olie/filterwissel van afgelopen week is het weer terug. Vreemde zaak!
Dus wat inspecties gedaan, niks te zien. OK. Wat is er dan veranderd? In eerste instantie vooral het oliefilter. Het vorige filter was een Mann 712/4, het nieuwe filter is een Bosch P3050. De verschillen zitten in de druk waarbij de omloopklep opent (2,5 resp. 1,4 bar) en de aanwezigheid van een anti-terugstroomklep in het Mann filter.
Ten eerste is de omloopdruk van dat Bosch filter aan de lage kant. Het originele filter (en de 3rd-party versie daarvan, Knecht/Mahle OC25) heeft geen anti-terugstroomklep en een omloopdruk van 2,2 bar. Het Mann 712/4 filter heeft een omloopdruk van 2,5 bar en dus wél een anti-terugstroomklep en daarmee is er veel sneller oliedruk ter hoogte van het mano-contact. Dat betekent 1) dat het Mann filter veel dichter bij de originele specificatie zit en 2) dat de anti-terugstroomklep van de oliepomp zelf niet meer jofel is. En dát is dan weer een bekend kwaaltje van de M10 motoren met een rotor-type oliepomp zoals in die 1602 ligt. Toch op zich lekker dat je op die manier een diagnose kunt stellen zonder de boel te moeten demonteren.
Strikt genomen zou je dan dus die oliepomp eens moeten reviseren of vervangen of minstens die klep aanpakken, maar dat is een klusje waar ik dan liever een keer in de winter op los ga. Maar het betekent ook dat met een Mann 712/4 oliefilter die pomp extern geholpen wordt om niet al te dol veel terug te laten stromen en dat is tot het moment waarop die pomp eruit komt een prettige patch. Kortom, ik ga het filter nog een keer vervangen en dan kan-ie er van de zomer verder wel eerst gewoon tegen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, vooral bij koude motor vind ik ook die 2,4 aan de lage kant. Bij mijn sm liep de druk na koude start rustig op tot zo’n 12 bar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is wel merkwaardig dat er een filter met een dergelijk verschillende omloopdruk gewoon wél in alle varvangingsdelen-catalogi voor die 1602 opgegeven wordt. Het kan er niet aan liggen dat dat komt omdat-ie toevallig qua diameter en aansluitingen past, want dat doet dat Mann filter ook en die wordt er dan weer niet altijd voor opgegeven.
Maar dat maakt niet zoveel uit, ik weet immers zo wel welk filter ik wil gebruiken én dat-ie past. Morgen even zo’n ding regelen, daar wordt het in ieder geval wat beter van dan het nu is.
Komende winter zal ik anders wel eens kijken wat er nou precies met die pomp aan de hand is. Vaak is de oorzaak een weggeperste O-ring in de behuizing van die anti-retourklep waardoor de plunjer daarin vastloopt. Dat is dan ook te herstellen. Maar zelfs al is een oliepomp uit- en inbouwen in principe niet moeilijk bij zo’n 1602, het is beter om het nu even zo op te lossen. Want ik ken dat: dit is geheid weer een can of worms... Aangezien dat gewoon kan, dan liever op een moment dat het dat ook lijen kan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heeft die M10 echt maar 2,4 bar oliedruk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste