Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De bovenste tandwielen moeten wel los, schakelvork ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ah dankje, ik zie het al WPH 340-3. Lijkt mee te vallen. Nu kan ik er nog goed bij en het wordt takkeweer dit weekend. (Begin deze week ook trouwens; 390 doden in onze omgeving!) Ik zal zometeen weer de versnellingsbak aftappen.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zag het net op het nieuws. Ik kan me niet herinneren dat in het verleden over overstromingen bij jullie werd bericht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nevermind! Gisteren toch nog eens even goed gekeken en er zat nog wat vuil vastgekoekt aan de buitenkant van de versnellingsbak in het hoekje tussen bak en 5e versnellingsbakje. Dat vuil was verzadigd met olie. Allemaal helemaal schoon gepeutert, vanochtend met de vinger erlangs en alles is kurkdroog. Het was dus vals alarm. Een beetje gelekte bakolie bovenop de bak werkt zich langzaam naar beneden en vermomt zich als een lekke bak.
Kwa overstromingen; 3 jaar geleden precies hetzelfde hier, ook toen heel veel doden
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteravond na terugkomst van een feestje toch nog een klein oliefilmpje in de naad tussen hoofdbak en 5e versnelling hulpbak, dus meteen maar bak weer afgetapt. Vanochtend hulpbakje losgehaald, was even pielen met die vork en synchromesh, maar viel eigenlijk wel mee. Boel schoongemaakt,goede sealant ertussen en alles weer teruggeschroefd. Vanavond olie erbij en dan morgenochtend kijken of alles nog goed droog is.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Kurkdroog! Yes!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk! Goed te doen hè?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Toevallig gelijk de sludge uit de ring van het tandwiel gehaald? Zie filmpje DS-TT over onderhoud 5-bak.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja, inderdaad een makkelijk klusje. Versnellingsbak in zn 5 met de handrem erop en zelfs die grote bout komt gewoon los, en weer vast. Binnen 20 minuten had ik alles los en het hulpbakje op de werkbank. Voordat Paris-Roubaix begon om 11:00 zat alles er weer in.
Bij het eraf schuiven van het tandwiel en schakelvork kwam de synchroon los. Ze plakten een beetje en had even een hefboompje nodig om het los te krijgen. Dat was effe pielen om weer goed terug te krijgen.
Borgen van de vork locatiebout was ook even pielen.
Inderdaad een hoop sludge in die ring, en ook op het eerste gezicht niet, totdat je er in gaat schrapen. De borgmoer van het wormwiel was netjes gezekerd, dus daar ben ik verder vanaf gebleven. Het wormwiel op de hoofdas was wel lelijk; grof loopvlak, alsof het verroest was. Maar het tandwieltje dat daar weer in loopt zag er heel netjes uit, en het koppel dat overgedrage moet worden is bijna nul (alleen om snelheidsmeter aan te drijven) dus ik heb het zo gelaten.
Het filmpje een paar keer geraadleegd en WPH 340 heeft ook goed geholpen. Ik vond het vastdraaien met 150 NM wel spannend; Man wat is dat onnatuurlijk vast! en dan is het ook nog eens vrij fijn schroefdraad, maar het is er natuurlijk voor gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
6 weken verder, en toch nog een druppeltje aan de aftapplug. Wel veeeel minder dan eerst, en te weinig om het nog een keer te proberen, maar toch jammer.
Het spuitwerk is klaar, ik heb alles afgehangen, en de auto is terug naar de spuiter voor de laatste polish. Als het goed is alles vandaag klaar, dus vanmiddag ophalen. Dan alles in deuren en spatborden terugzetten. Heb als voorpret weer het DS-TT filmpje van de deuren bekeken. De sierstrips (pallas) ga ik bevestigen met M4 boutjes; dat kopje past mooi in de dunne strips en met een ringetje mooi achter het rubber van de brede strips.
Een strip, bovenste binnenkant deur, is behoorlijk krom en ik krijg die moeilijk recht. Hij is teveel vervormd met het lospeuteren, dus daarvoor moet ik denk ik terug naar de sloop.
Keiharde deadline is 24 juni, want dan is het prom night van de high school van mijn oudste dochter.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De brede sierstrips aan de buitenkant zaten bij mijn pallas vast met kunststofboutjes. En ook nog een kunststof ringetje achter de strip zodat regenwater er achterlangs kon.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje. Bij mijn Pallas zaten de brede strips vast met een stukje m4 draad op een plaatje gelast. Dat plaatje zat dan weer achter het rubber. Zo zit het bij alle Zuid-Afrikaanse brede strips ben ik achter gekomen. Die plaatjes rotten weg en dan valt de boel eraf. De dunne strips zitten met een ongelukkig fragiel plastic klemmetje, dus doe dat liever met een RVS boutje en een moertje.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ze worden er ook vaak met 3M tape opgeplakt. en de bovenrand afgekit tegen inwateren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De brede sierlijsten horen bij de in Frankrijk geproduceerde D-pallas modellen met een m4 boutje met ring te worden gemonteerd. Auto’s die nieuw in NL geleverd werden hadden tussen sierlijst en deurhuid een brede rubberlijst die er voor moest zorgen dat de sierlijsten niet heel snel van de deuren waren gerot. Mijn origineel NL geleverde DS had die rubberlijsten ook.
Lokaal gebouwde wagens hebben montagemateriaal wat lokaal voorhanden was. Dat zie je ook hier weer.
Wat de smalle lijsten betreft: wij monteerden die graag met 3M plakruitenbandkit. Geen grap, dit heet echt zo. Prima spul, het is eigenlijk niets anders dan butylband. En, nadeel: het is iets minder geschikt voor zeer warme klimaten omdat het dan zacht wordt. Montage met een bout/ring of een nieuwe plastic clip werkt dan idd beter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteren en vandaag een halve dag vrij genomen om alles weer terug te schroeven. Het bijna winter nu dus heerlijk sleutel weer (25 graden en minder vochtig)
Gisteren was heerlijk. Eerste deur (linksvoor) duurde heel lang, maar lekker op het gemak met een fijne podcast op de achtergrond. Ik kwam er wel achter dat ik 2 rechterdeur onderste strips heb en geeneen linker. Moet dus weeeeer naar de sloop om er daar eentje af te halen.
Strip bovenkant deur is erg lastig om een moertje onder te krijgen, en nog lastiger die aan te draaien vanwege die lip voor de raamtrekker montage die in de weg zit.
Ook heb ik natuurlijk de lange stang voor binnendeur bediening slot verwisseld met de rechterdeur, dus die moet weer los. Vanmiddag verder, en weer even langs de boutenboer om nieuwe m4 RVS boutjes, moertjes en ringetjes te halen, want die gaan erg hard met al die strips.
De wit rubberen stukken in de brede strips zijn allemaal gekrompen, maar ik heb er eentje extra van de sloop gehaald en daar knip ik stukjes af en lijm die aan de originele stukken. Ik spuit meteen de binnenkant van de deuren in met tectyl.
Het valt me op dat bij al mijn deurgrepen het hoefijzer klemmetje van het busje waar het korte stangetje in komt is verdwenen. Gelukkig heb ik die dingetjes op voorraad, maar wel vreemd! Wellicht heeft een vorige sleutelaar de deuren opengehad en de deurgrepen met veel meer geweld dan nodig is, losgehaald. Ze hebben allemaal een zeskant boutje ipv inbus.
Ben erg blij met het DS-TT deurenfilmpje. Goud waard!