Na de Meest Zinloze Upgrade is het weer tijd voor serieuzer werk: nieuwe draagarmrubbers. Die dingen had ik weken geleden al gekocht, maar een eerste poging met een zelfgemaakte tool mislukte jammerlijk.
Bij de XM zaagde ik de oude rubber door en de nieuwe mepte ik er in nadat die minstens 24 uur in de vriezer had gelegen. Deze methode zie ik niet zitten bij de baby Bentley omdat daar het rubber in een kunststof kraag zit. Uitzagen zal nog wel lukken maar ik geloof niet dat er in rammen goed gaat.
Enfin, afgelopen vrijdag een diepte-investering van vijf tientjes gedaan in een originele imitatietool die speciaal bedoeld is om een VAG onderdeel van nog geen vier euro te monteren.
‘s ochtends besteld en begin van de avond had ik de bestelling al in handen.
Mijn oprechte complimenten voor de firma Trailer and Tools
Oude er uit:
Nieuwe er in:
En geloof het of niet, maar het gaat echt net zo makkelijk en snel als in dit promofilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=QUWd5ndvWmQ
Oud en nieuw naast elkaar:
Het blijkt dat de originele rubbers er nog in zaten. Rubber van ruim 19 jaar oud.
Ik ben nog een rondje wezen rijden en de auto rijdt nu retestrak. Zelfs op het stuk A27 tussen Huizen en Almere bleef ‘ie koersvast ondanks de stevige wind.
Wel heb ik intussen een volgend onderwerp voor de nooit korter wordende to do list: vervangen van de draagarmen. Vooral de linker heeft toch wel veel roest op de kopse kant. Gelukkig geldt ook hier: niet duur en makkelijk te vervangen.
Wim,
Disciplus Simplex
Intussen heb ik een paar dagen met de daily driver gereden. Zowel op snelwegen, gewone wegen, als de Gooise pothole klinkerwegen. Eén ding komt heel duidelijk naar voren onder alle omstandigheden: de koersvastheid van de Seat met de nieuwe draagarmrubbers. Ik had er al veel over gelezen, maar ik heb het nu dus zelf ervaren.
Voorheen was ik constant aan het corrigeren bij oneffenheden in de weg of zijwind.
Een ander fenomeen is intussen volledig afwezig; en dat is het naar rechts sturen op een rechte weg die naar rechts afloopt. Nu zou dat te wijten kunnen zijn aan verkeerde uitlijning, maar dat was hier niet het geval. Dat weet ik zeker omdat het wel vaak, maar niet altijd gebeurde. Het klinkt gek, maar als je naar de oude rubbers kijkt is het eigenlijk heel goed te verklaren.
In de draagarm zit aan de voorkant een bus geperst die de arm strak fixeert. Enige verticale beweging is mogelijk.
Achter zit die arm in een rubberen bus waardoor er (in principe) beweging naar alle kanten mogelijk is. Als je goed kijkt dan zie je op de foto boven een soort lip. Het rubber moet zo geplaatst worden dat die lip (die rem wordt genoemd) aan de binnenzijde zit. Hierdoor wordt voorkomen dat bij gas geven de achterkant van de draagarm naar binnen beweegt en de voorwielen uitspoor hebben.
Op de foto is het niet goed te zien, maar het verschil is dat de ruimtes in de nieuwe bus ook gevuld zijn met rubber, waar bij de oude de holtes echt door en door zijn. Hierdoor is het uitspooreffect afwezig en kunnen de draagarmen ook niet meer ‘rondslingeren’ bij het rijden over oneffenheden.
Wim,
Disciplus Simplex
Een van de eigeaardigheden van het BBY-blok is dat de klepstoters gaan tikken. Daar is veel over geschreven, niet in de laatste plaats omdat naar goed Duits gebruik een dergelijke producteigenschap gewoon decennia in stand wordt gehouden in plaats van verbeterd. De rode draad op de diverse fora is toch wel dat met TLC (met name de juiste olie en op tijd verversen) ze er wel oud mee kunnen worden.
Natuurlijk had ook de baby Bentley het tikkende geluid wat zich vooral uit bij gas geven. En dat is rijdende op rijkswegsnelheden irritant, vooral bij langere stukken.
Dus: klepstoters besteld alsmede tuimelaars. De bouten komen bij PON vandaan omdat dat én sneller geleverd wordt én goedkoper is dan online. En dan is het een dagje beunen: modderkap wielkuip verwijderen, multiriem verwijderen, motorsteun (twee delen) verwijderen, poelie multiriem losjekkeren, onderste distributiekap verwijderen, spanrollen ontspannen, distributieriem verwijderen, spanrol nokkenasriem verwijderen, penbobines verwijderen:
En na nog wat steuntjes her en der kan de bobinehouder worden verwijderd en het deksel worden losgeschroeft.
Ventilstössel en Kipphebel verwijderen levert dit uitzicht op:
Pasvlakken schoonmaken, nieuwe onderdelen:
Tot slot een ieniemienie dun rupsje tjap en dan monteren in omgekeerde volgorde.
Het aanhaalmoment van het deksel vind ik wel bijzonder: 10Nm + 90 graden. Waarom ik dat opvallend vind? Het deksel is met de twee nokkenassen vrij zwaar en aan één kant wordt er ook door de distributieriem aan getrokken. Maar het is zoals het is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Had ik nog niet eerder gezien, zo met de nokkenassen ín het kleppendeksel. Mooi klussie in ieder geval.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zou dat toch eerder nokkenashuizen willen noemen.
De deksels komen daar weer bovenop te zitten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Het nokkenashuis en het deksel zijn 1 onderdeel. De nokkenas zit dus feitelijk in het deksel omdat dat hele ding het laatste, bovenste, onderdeel van de kop is. Geen los deksel meer dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha, dat nokkenashuis ligt op dat plaatje dus op z’n kop. Aan de onderkant daarvan is ‘ie dan dicht.
Wel een bijzonder gietstuk dan
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:Aha, dat nokkenashuis ligt op dat plaatje dus op z’n kop.
Yup. Dat nokkenashuis ligt op de foto ondersteboven op de tafel. Op de eerste foto kijk je op de bovenkant van het huis. Er is dus geen kleppendeksel.
Wat ik dan wel weer bijzonder vind, is dat de pasvlakken waar de bouten doorheen gaan ook de gaatjes bevatten voor de oliekanaaltjes. Best lastig monteren: eerst alles lekker lubrificeren en dan droog houden zodat de pakking zijn werk kan doen.
Ach, nobody said it would be an easy task.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wim, heb je de carterventilatie al eens goed schoongemaakt? Deze motoren hebben daar wat gedoe mee gehad waardoor er water/vocht bij de nokkenassen komt, bij stevige kou bevriest dat. De nokkenas komt dan vast te staan en bij het starten vermoord je je eigen motor..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
In de A2 van neef Max met dezelfde 1.4 zit af fabriek een verwarmingselementje in de carterventilatieslang.
waterman schreef:Wim, heb je de carterventilatie al eens goed schoongemaakt?
Nee, ik heb er vorig jaar gewoon een nieuwe carterontluchting op gezet: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238522/P30/#2107254
Die dingen slibben dicht met mayonaise, intern zit een membraan dat oplost en schoonmaken is dan slechts uitsel van executie. Natuurlijk heb ik wel de slang/ buis schoongemaakt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lucas schreef:In de A2 van neef Max met dezelfde 1.4 zit af fabriek een verwarmingselementje in de carterventilatieslang.
Maar da’s dan ook de Premium toepassing.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Oh? Is (baby) Bentley niet premium?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2d schreef:Lucas schreef:In de A2 van neef Max met dezelfde 1.4 zit af fabriek een verwarmingselementje in de carterventilatieslang.
Maar da’s dan ook de Premium toepassing.
Zelfbenoemde premium is geen premium.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.