airco
xmate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-07-2010

- C6 (2005-2012) 3.0 hdi
Gepost: 06 juni 2022 09:02 AM

Vorig jaar had ik het probleem met de airco zoals beschreven in C6 journaal december 2021

Airco valt uit bij warm weer
Helaas een bekend verschijnsel. Het lijkt er op, dat bij warm weer en langdurig
gebruik van de airco de verdamper in het dasboard bevriest, waarna het
systeem zichzelf uitschakelt. Na enige tijd stilstaan is de verdamper vermoedelijk
weer ontdooit en werkt de airco weer naar behoren.

Dit voorjaar was de koeling gewoon matig en is de airco gevuld. Daarmee is ook het probleem van de uitvallende airco verdwenen!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 06 juni 2022 10:56 AM
  [ # 1 ]

Vermoedelijk is de vreugde van korte duur.
Een airco die moet worden bijgevuld is vrijwel zeker lek.
In veel gevallen is dat de condensor, die zit voor de radiator.

Zonder lektest met formeergas zal er geen zekerheid zijn waar het lek zit. De “gewone” aircospecialist neemt niet de moeite te testen met formeergas. Die wacht gewoon tot je weer langskomt om bij te vullen.

Voor zo’n lektest moet je zijn bij bedrijven, die koelinstallaties inbouwen in horeca bedrijven en -busjes.
Kost een paar tientjes, maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
De aircoboer beperkt zich meestal tot het toepassen van een fluorescerende vloeistof in het systeem. Soms kan je daarmee zien waar het lekt, lang niet altijd en het vervuilt het systeem.

Andere lek mogelijkheden: De aircopomp zelf, het verdamperventiel en de verdamper.
Mocht het de verdamper zijn, dan wordt het tijd om afscheid te nemen van de auto. Het hele dashboard moet er dan uit, de verdamper is vermoedelijk niet meer los te koop, zodat je dan aan een complete klimaatunit vastzit, als die tenminste nog te vinden is.

Een condensor is doorgaans ff te vervangen, maar bij een C6 zit die in een “cassette”, waarin ook de radiator, de oliekoeler, de intercooler en de fans zitten. Een flinke partij sleutelen.

Ik wens je sterkte…

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
xmate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-07-2010

- C6 (2005-2012) 3.0 hdi
Gepost: 06 juni 2022 11:05 AM
  [ # 2 ]

Jan, is niet helemaal de issue. Het ging erom dat niemand begreep dat bij C6 de airco soms lijkt op te houden te blazen. Dat heeft dus te maken met te weinig koelvloeistof in het systeem. Wat daarvan de oorzaak is, is weer een andere vraag. Jouw opties kunnen vast allemaal.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 juni 2022 11:23 AM
  [ # 3 ]

Wanneer de aircoboer z’n werk op de juiste wijze uitgevoerd heeft, is er al een check gedaan.
Hij moet dan het koudemiddel verwijderen, en meten hoeveel dat was.

Als dat substantieel te weinig blijkt te zijn, is hij verplicht eerst te onderzoeken of het systeem nog wel goed dicht is.
Dat doet hij door het systeem met droge stikstof af te persen en een poosje onder druk te laten staan.
Blijft de druk er op, dan gaat hij vacuum trekken en vult het systeem vervolgens met het koudemiddel.
Maar als de stikstof druk wegzakt, is hij verplicht eerst de oorzaak van dat verlies op te sporen.

Dat alles is in de wet en vergunningen vastgelegd.
Reden: het in de C6 gebruikte koudemiddel is een sterk broeikasgas.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
xmate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-07-2010

- C6 (2005-2012) 3.0 hdi
Gepost: 06 juni 2022 11:27 AM
  [ # 4 ]

JW, allemaal waar. Het gaat er echter om dat de airco zomaar wegvalt en de ventilator ophoudt te blazen en niet duidelijk was wat de oorzaak is. Hierover is ook in laatste C6 journaal een oproep gedaan. Mijn ervaring is dus een jaar later dat het gerelateerd is aan te weinig koelvloeistof in het systeem.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 juni 2022 12:26 PM
  [ # 5 ]

Dat was bij jou het geval, begrijp ik hieruit.
Vraag daarbij: hoeveel koudemiddel zat er nog in het systeem, heeft hij dat gemeten? En welke procedure heeft de aircoboer verder gevolgd?

Maar jouw geval hoeft niet identiek te zijn met dat van anderen.
Er kunnen veel oorzaken zijn voor bevriezing van de verdamper zoals in die quote staat, en te weinig koudemiddel is dan juist een minder waarschijnlijke.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 06 juni 2022 07:21 PM
  [ # 6 ]

Is het niet een electrisch probleem, zoals bij de XM veel voorkomt? Een te licht uiitgevoerde aansluiting zekeringkast
Dan gaat echt alles uit, ook verlichting van verwarming en display

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3239
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 juni 2022 05:14 AM
  [ # 7 ]
xmate schreef:

Dat heeft dus te maken met te weinig koelvloeistof in het systeem.

Wat bedoel je precies met koelvloeistof? De koelvloeistof in de motor? Of het koudemiddel van de airco?

Beide zijn logisch. Bij een te laag koelvloeistofniveau zal de motortemperatuur sneller boven een grenswaarde komen en zal de airco worden uitgeschakeld zodat de resterende koelcapaciteit voor de motor beschikbaar is.
Bij te weinig koelmiddel is er te weinig onderdruk in het aircosysteem. Een drukschakelaar schakelt dan de airco uit.
Diezelfde drukschakelaar schakelt de airco ook uit bij een te hoge druk, wat kan komen doordat de verdamper bevriest.

Waardoor bevriest die verdamper?
Ik ben niet goed thuis in aircosystemen maar ik vermoed dat de C6 een aan/uit systeem heeft: airco aan of airco uit. Dat is in de regeltechniek een pulsregeling met een duty-cycle: het percentage van de tijd dat het systeem aan staat. Bij een duty-cycle van 50% is het systeem de helft van de tijd aan en de andere helft uit. Als de duty-cycle toeneemt dan staat het systeem meer aan dan uit.
Als langdurig de duty-cycle meer is dan 50% én het systeem is kritisch ontworpen dan kan ik me goed voorstellen dat bij lange ritten met hoge binnentemperatuur het systeem bevriest waardoor de druk in het gedeelte tussen pomp en condensor oploopt, de drukschakelaar de airco uitschakelt en pas weer in komt als de condensor is ontdooid en de aanvoerdruk tussen pomp en verdamper weer tot een normale waarde is gedaald.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 juni 2022 07:03 AM
  [ # 8 ]

@ Jaaps: Het elektrisch systeem van de C6 lijkt op dat van de C5 en dat is een stuk professioneler dan het amateuristische knoeiwerk uit de XM. De kans dat daar de oorzaak in zit lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juni 2022 07:37 AM
  [ # 9 ]

@Wimb: je zegt “als de condensor weer ontdooit”. Ik neem aan dat je de verdamper bedoelt?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2022 08:59 AM
  [ # 10 ]

@ Wimb,

De A/C in de C6 is heel wat geavanceerder dan de aan/uit zoals die in de BX en in de eerste Xantia zat.
Er zit een compressor in met een kantelbare tuimelschijf, waarvan de kanteling bepaald wordt door de gevraagde opbrengst. En die wordt bepaald door een aantal parameters, waarbij de temperatuur van de verdamper er eentje is.

Dezelfde compressor zit ook in de latere C5’s, en daarvan ken ik dat probleem met een bevriezende verdamper niet. Waarom dat dan soms wel gebeurt bij een C6, geen idee.

Ik heb het wél een keer meegemaakt toen ik meereed met een vriend in een Opel Zafira, tijdens een rit terug vanuit Antwerpen in de regen. Dat was buitengewoon onaangenaam, de ruiten besloegen op een verschrikkelijke manier, het water droop er bijna vanaf. Ik had zowat alles nodig om hem nog een beetje zicht te laten hebben via de voorruit Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
xmate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-07-2010

- C6 (2005-2012) 3.0 hdi
Gepost: 07 juni 2022 09:18 AM
  [ # 11 ]

Leuk al die technische uitleg. Verschijnsel was dat interieurventilator voor gaat brommen en geen lucht (laat staan koude lucht) meer blaast terwijl achter wel bleef werken. Probleem doet zich na vullen niet meer voor.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2022 09:46 AM
  [ # 12 ]

Mooi dat het bij jou opgelost was door het opnieuw vullen van het systeem dat z’n koudemiddel (deels) kwijtgeraakt was.

Maar voor de duidelijkheid: dat heeft niets te maken met het bevriezen van de verdamper waarover die C6 mededeling gaat.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
xmate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-07-2010

- C6 (2005-2012) 3.0 hdi
Gepost: 07 juni 2022 09:51 AM
  [ # 13 ]

Tsja, er is in ieder geval een volgtijdelijk verband en het lijkt me waarschijnlijk dat er ook een oorzakelijk verband is.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3239
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 juni 2022 05:04 AM
  [ # 14 ]

Als de ventilator wel bromt maar niet blaast dan verwacht ik dat daar eerder de oorzaak van het probleem zit.

jantje1948 schreef:

@Wimb: je zegt “als de condensor weer ontdooit”. Ik neem aan dat je de verdamper bedoelt?

Je hebt gelijk.

@JW: dank voor je aanvulling. Ik had al zo’n vermoeden dat moderne aircosystemen geen aan- uit-regeling meer hebben.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
xmate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-07-2010

- C6 (2005-2012) 3.0 hdi
Gepost: 13 juli 2022 04:30 PM
  [ # 15 ]

Helaas viel de airco ook na het vullen weer snel in onbegrijpelijk gedrag. Achter wel blazen maar links voor niet. Soms ook weinig ventilatielucht en niet echt koud. Controle bleek er geen lekkage. Nu is de BSM vervangen en alles werkt bij 36 graden goed. Zou dit dus de oorzaak wel zijn?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook