Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De pomp levert véél meer, maar dat zijn de opgaves bij de filters die er voor zo’n M10 in de catalogi staan
Er zijn genoeg 02-rijders die een oliedrukmeter hebben geïnstalleerd en die dan aan de hoge kant van 6,5 bar oliedruk bij een koude start in koud weer aflezen (met aanlooppieken tot een bar of 8,5, mede afhankelijk van omstandigheden en oliesoort), 3 tot 4 bar op kruissnelheden tot zo’n 100 km/h, 4 tot 5,5 bar bij warme motor en zo’n 5000 toeren (dus rond de 130 km/h met zo’n 1602) en bij een door en door warmgedraaide motor stationair zo rond 1 bar. Het manocontact voor de controlelamp schakelt tussen 0,25 en 0,5 bar.
Een echt goed gezonde oliepomp van een M10 is zonder echte moeite in staat om een slecht afvoerend oliefilter op te blazen, wordt er beweerd. Heb ik zelf nog nooit zien gebeuren overigens.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er zit inmiddels weer een Mann W712/4 oliefilter op. Probleem ‘opgelost’, zodra de motor bij de koude start aanslaat is er overal voldoende oliedruk. Dat maakt het 95+ % zeker dat de terugstroombeveiliging van de oliepomp niet lekker sluit (waarschijnlijk gewoon vast zit) en het is toch fijn om te weten dat daar met een filter met terugstroombeveiliging voorlopig goed iets aan te doen is. Op zijn minst is nu de koude start weer redelijk veilig voor die machine. Voor de oliepomp zelf ben ik niet zo bang, die dingen kunnen ontzettend lang mee. Maar je ziet natuurlijk aankomen dat als je ‘m dan nu open gaat maken je ‘m toch liever compleet reviseert, dus de rest van de zomer blijven we daar gewoon lekker af.
Overigens: als ik het correct begrepen heb, had het oudere type oliepomp op de M10 (tandwielpomp) een filterhuis met daarin een los filter in een beker en de terugstroombeveiliging in het filterhuis. In dat opzicht is dit een oplossing die de modernere rotorpomp op de ouderwetse manier beveiligt en als bonus gooi je die eenwegklep bij elke verversing weg en zet er een nieuwe op. Dan kun je je ook nog afvragen hoe ‘beun’ zo’n oplossing eigenlijk is als je eigenlijk gewoon teruggaat naar een oudere specificatie
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het eindpunt van de wisserslag lag verkeerd. Ik heb het mechaniek nog maar eens opnieuw op de as van de motor gezet en het lijkt me dat het nu beter gaat. Ik ben benieuwd of dat dan stand houdt, maar ik heb bij het onderhoud aan de wissermotor niet kunnen zien hoe dat eindpunt in de tandwielkast zou moeten verschuiven. Maar we zullen wel zien: hij krijgt vanzelf weer eens een regenbui op z’n dak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En dan nog een klein detail: de afdekkapjes van de uitzetters van de achterste zijruiten (van de fiets van Piet van Pa) (en kom nou nog maar ‘s van die oorwurm af )
Die uitzettertjes, daar horen dus creme plastic kapjes op. Die overleven natuurlijk die 48 jaar die die 1602 inmiddels op de teller heeft staan lang niet, ze zijn waarschijnlijk in de jaren ‘80 ergens al verkruimeld. Nieuwe bestaan, soms zijn ze leverbaar. Vaak ook niet. Hangt een beetje af van wat er allemaal kort geleden bijgemaakt is. Uiteraard zijn ze momenteel niet leverbaar en eigenlijk wil ik ze er wél weer in hebben: het is het enige onderdeel dat echt nog ontbreekt in het interieur. If not aan de hele auto.
Nou is die hele corona-crisis één diepe ellende, maar als er je er dan per sé iets positiefs over wil zeggen is het wel dat je je in zo’n situatie wat meer creativiteit leert toestaan om dat soort leveringsproblematiek te overwinnen. Dus heb ik zelf maar kapjes gebeund van plastic plaat: dat heb ik namelijk wél in huis. Het lijkt niet eens verkeerd, als je niet weet dat ik ze zelf verregaand uit de vrije hand gemaakt hebt valt het totaal niet op dat ‘t mijn eigen fröbelwerk is in plaats van originele kapjes.
Het enige wat ik er nog voor moet regelen is 4mm styreen rond staf of buis om de bevestigingspiefjes van te maken en natuurlijk moeten ze daarna nog even netjes mat-creme worden gespoten in plaats van dat ze zo vreselijk brandweerwit blijven. Maar dat is ‘t dan ook wel. Het moeilijke gedeelte is in ieder geval klaar en dat gaat er ook wel netjes uitzien als ‘t er eenmaal echt op zit
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Netjes! Of heb je het stiekem gewoon met een 3D-printer gedaan…
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat heb je dat mooi opgelost man.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eemspoort schreef:Netjes! Of heb je het stiekem gewoon met een 3D-printer gedaan…
Gemaakt van vlakke styreen modelbouwplaat van Evergreen®. 1,5mm voor de bovenkant, 0,7mm voor de zijkanten. Eerst de vorm uitgezet op een stukje stevig papier en dat vervolgens uit die plastic plaat geknipt, daar de randen onder gelijmd met Revell® Contacta® modelbouwlijm (met zo’n naald-applicator, superhandig). Dat moet dan in drie fases: eerst de bocht in de achterkant en dan de zijkanten. Vervolgens met een Xacto®-mesje, een sleutelvijltje en een stukje korrel 400 schuurpapier de randjes netjes afgerond en dan heb je de basis alvast. En een hoop plastic-stof…
Dan komen er nog 4mm styreen stiftjes in voor de bevestiging, maar daar moet ik eerst materiaal voor halen. Maar eens in Stad bij Krikke neuzen of zoiets. Die hebben een vrij ruime sortering Evergreen modelbouwmateriaal. Voor de afwerking mix ik denk ik een off-white kleurtje met wit een een druppie elk geel en bruin van Tamiya, met een shotje matteermiddel erin. Dan hoos ik die kapjes met de Revell® Student miniatuur onderbekerspuit in die kleur. Ik ben benieuwd of dat op termijn houdt, buiten in de zon als het tig graden wordt in zo’n broeikasje als een 02er, maar dat zien we vanzelf. Kan prima goed gaan, gewoon goeikope spuitbus-acryl van de Action houdt dat doorgaans ook beter dan je zou verwachten. En anders doen we het een keer over, dat kan ook snel genoeg.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Heel fraai gedaan, Derk.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou. Ze zitten d’r in. Kijken hoe dat gaat.
Het wordt overigens ook tijd om eens te kijken hoe ik het hemeltje eens een keer een beetje netjes schoon kan maken. Na al die eindeloze klus-sessies in die auto is de binnenkant er niet schoner op geworden. Niet erg, ongeveer alles valt te schrobben zonder daar schade mee aan te richten en dat is dus allang gedaan, behalve natuurlijk het hemeltje. Zo’n ouderwets op baleinen opgespannen hemeltje heeft geen steun in de rug immers… Maar laat ik dan vooral beginnen met de C-stijlen, waar er nog wél steun achter zit, dan kunnen we allicht betrekkelijk veilig uitvogelen welke schoonmaakmiddelen goed werken zonder het hemeltje aan te tasten. Aan de linkerkant heb ik er wel wat groene spuitnevel af kunnen poetsen met een watje met alcohol. Dat werkt in ieder geval erg goed.
Verder ben ik begonnen met het opnieuw toonbaar maken van het beslag van de stoelen. Ik moet me er eens in verdiepen hoe die uit elkaar moeten, want de scharnieren van de rugleuningen moeten echt eens opnieuw zwart gespoten worden. Zal wel niet moeilijk zijn, maar ik moet wel even opletten hoe de bediening van de verstelling en de kantelmechanieken precies in elkaar zit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De hemel kun je met APC van poorboys top schoon krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat ziet er veelbelovend uit en voor een US gallon concentraat ook niet eens woest duur.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
LV een ‘geluidje’. Net zoiets als een stabistokje met ruimte. Dat kan dus mooi niet, want die dingen zitten er niet op. Dus wat maakt er wél een ‘geluidje’?
Bleek dus het LV buitenste wiellager te zijn waar niet voldoende vet meer in zat, ergo: ietsje speling en dus onder specifieke omstandigheden een vaag rammeltje. Het lager zag er verder onbeschadigd uit, dus ik heb ‘m schoon gemaakt en opnieuw vol vers vet geprakt, de boel opnieuw afgesteld, nieuwe splitpen d’r door en nu ziet het er al veel beter uit. Straks even een proefritje maken om te kijken hoe dat gaat en ‘m dan even een paar keer extra controleren de komende tijd of-ie geen speling meer ontwikkelt, want dan moeten er alsnog nieuwe wiellagers in de voortrein. Maar dit soort grappen heb ik al vaker gezien bij o.a. m’n toenmalige 1502 en m’n W115 en dat was met vers vet & afstellen ook gewoon in orde. Kan dus heel gemakkelijk gewoon goed gaan vanaf nu.
In ieder geval was dit een simpele, snel uit te voeren actie. Maar dat komt vanzelf als je op een gegeven moment zo’n auto voor bent met onderhoud & reparaties: wat overblijft is dan meestal ook zo gepiept.
Edit: even opgezocht voor de grap, wiellagersetjes met seals en al komen op €28,95 ex verzending per kant bij Walloth & Nesch. Dus voor pak ‘m beet 72 euro heb je voor *beide* wielen nieuwe lagers, aan de deur afgeleverd. Ook niet iets oom paniek over te hebben dus.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Proefritje gemaakt, gaat helemaal prima. Niet onmiddellijk weer speling, dus zoals verwacht. Er is nog wel een rammeltje achtergebleven overigens: de remblokjes LV kunnen nét een beetje rammelen. Dat is totaal onschuldig verder en vooral ook een teken dat die remklauw prima voldoende loslaat Je zult zelfs zien dat nou juist dát geluidje een aan mot gedraaid wiellager voorkomen heeft
Ik check die speling tegen het eind van de huidige tank peut nog een keer, maar ik denk eigenlijk dat ‘t zo al opgelost is. En anders druk ik er alsnog nieuwe lagers in, want dat is uiteindelijk niet duur & niet veel werk.
Kan zelfs wel wijsheid zijn om die lagertjes op voorraad te leggen nu ze leverbaar én prima betaalbaar zijn: als ze dan pas over een jaar of wat echt aan de beurt komen is dat mooi meegenomen, maar dan ligt het materiaal er wel gewoon. Je kunt op deze manier immers ook wel een beetje aan zien komen dat ‘t een keer nodig gaat zijn om ze te vernieuwen. Maar dat zien we nog wel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb je je voorraadbeheer dan wel op orde?