Hallo forum leden,
Ik ben van plan in de nabije toekomst een Citroën ID/DS aan te schaffen, ben op zoek naar een rijdende maar cosmetisch van buiten niet perfecte DS, voor mij gaat het om de beleving meer dan dat hij 100% mint/perfect moet zijn.
Mijn vraag is hoeveel van de leden hebben hun Dame gewoon geparkeerd staan in hun straat dus niet in een garage/oprit als tweede auto. Is het een dealbreaker om geen DS aan te schaffen ik woon in de randstad en heb eigenlijk geen idee of de DS’en een potentiële doelwit zijn voor de dievengilde.
Dan mijn tweede vraag gerelateerd aan de eerste: hebben sommigen leden een auto alarm ingebouwd of andere manieren gevonden om de auto te beveiligen met een stuurslot bijvoorbeeld.
Tot slot, zijn er forum leden die de DS als hun dagelijkse auto gebruiken momenteel en de onderhoudskosten ook laag kunnen houden.
Alvast bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor dieven zou ik niet zo heel bang zijn, voor roest en schade wel. Schade is een risico, roest is een zekerheid als je een ds permanent buiten gaat laten staan.
Onderhoudskosten zijn, als je zelf niet kunt sleutelen, hoog. Hoe meer je zelf kan hoe voordeliger het wordt, maar onderdelen zijn niet goedkoop en een ds is geen hele makkelijke auto voor de hobbyist.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Antwoord op jouw tweede vraag. Ik heb een eenvoudig alarm in de vorm van stroomval- en bewegingsdetectie in mijn ID. Die is nog niet zozeer tegen diefstal (of joyriding) als tegen inbraak op beurzen (zeker, dat gebeurt ook). Visueel heb ik een stuurslot (stang) tussen het stuur en het rempedaal in geval van b.v. overnachting in louche omgevingen. Standaard heeft de ID geen stuurslot, een eenvoudig door te verbinden contactslot en deur- kofferbaksloten die niet lastig te forceren zijn.
Leuk dat je een DS wil gaan rijden. Veel plezier en zet hem inderdaad zoveel mogelijk binnen, want het zijn oude auto’s.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Wat Waterman zegt, diefstal hoor je zelden maar beschadiging en vooral roest zijn van toepassing.
Mijn D super 5 past bij jouw beschrijving, cosmetisch niet de mooiste maar technisch zeer goed.
Een kras of pukkel meer of minder stoort mij niet echt maar ben toch blij dat ze binnen staat.
Onderhoud zonder technische vaardigheden kan inderdaad in de papieren lopen. Succes!
Bedankt voor je antwoorden ik heb helaas geen garage woon in een rijtjeshuis, zo te horen moet hij dus echt binnen staan voor de helft vh jaar om een mooi leven te hebben, ik zie nog in mijn straat ernaast dat iemand zo’n grijze plastic hoest over de hele auto hebben gezet, is dat een optie?ik heb eigenlijk geen idee of dat mag op een openbare weg, ik geloof zolang de kenteken zichtbaar is?
Sleutelen is een must, heb je speciale tools nodig voor deze auto omdat alles goed “verborgen” zit? Ik ben niet zo technisch aangelegd maar heb wel in verleden accu vervangen parkeersensoren installeren, autoradio’s dashboards uithalen etc. Hardware matig (vaste onderdelen) nog niet.
En hoe zijn er ervaringen met garages die non Citroën specialisten zijn? Daar zit meestal de hoge prijsverschil denk ik ivm de know how, natuurlijk begrijpelijk dat ze voor kennis een hogere marge nemen trouwens.
Al met al nog steeds een grote vraag of ik hem toch gaan aanschaffen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Ds is een auto voor gespecialiseerde garages, daar ontkom je eigenlijk niet aan. Voor een aantal reparaties heb je speciaal gereedschap nodig, maar voor regulier onderhoud heb je al snel toch specialistische kennis nodig. De dorpsgarage zal best een accu kunnen vervangen en de olie kunnen verversen en een beurt kunnen uitvoeren maar daar houdt het wel op als ze het model niet goed kennen.
Een hoes mag wel, maar zal geen soelaas bieden. Onder de hoes blijft vocht hangen en dan rot zo’n auto nog sneller. Beter is dan gewoon de open buitenlucht en accepteren dat de auto achteruit gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zonder garage zou ik er niet aan beginnen, mijn 1e Ds uit 1973 ook zo,n 3 jaar gehad , langs de straat want ook geen garage, je zag hem achteruit gaan qua roest eeuwig zonde. ook een hoes gaat de DS niet beschermen.
Mocht je toch tot aanschaf overgaan dan zou ik een DS expert meenemen, die kan de staat van een DS goed inschatten en ook niet onbelangrijk de technische staat bepalen. Met een beetje pech loop je financieel leeg op een DS.
Het is bijna noodzakelijk (als je hem het hele jaar buiten hebt staan) om de wagen van binnen goed te behandelen met een beschermende laag olie. Ik denk dan aan Dinitrol of Mike Sanders vet. Daarover is hier al een heel forum over volgeschreven.
Ik heb hem ook het hele jaar voor de deur staan en hem laten behandelen met Dinitrol en doe er nu al zo’n 8 jaar mee. Hij gaat langzaam wel achteruit, maar niet zo snel als je er niks aan doet.
Hier in Zwolle trouwens hoef je de auto niet eens op slot te doen Ik ben het tenminste wel eens vergeten en kwam daar dan een week later achter. Maar niks gebeurt in de tussentijd. Op mijn eerste (Amerikaanse) DS paste trouwens ook het sleuteltje van mijn hangfietsslot.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Voor mij is meer de vraag of ik hem ooit ga aanschaffen ze worden alleen maar duurder ik heb nu de kans om een id19b aan te schaffen die min of meer is aangepakt en onder de 10k,een garage of huis verkopen op korte termijn gaat niet lukken denk ik, we kunnen geen huis vinden en buiten de randstad wonen. Hoe duur is zo’n behandeling Frank of is het zelf met waxoyl bezig zijn onder de panelen. Ik zit rond regio amsterdam, zijn er trouwens leden met een DS omgeving Zaanstad/Zaanstreek trouwens.
Bovendien is mijn partner helemaal niet blij met een eventuele aanschaf, die van jullie wel?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je partner er niet achter staat moet je er niet aan beginnen. Zo’n auto gaat een boel geld kosten en dat wordt niets als je er steeds gezeur over hebt met je partner.
Als ik naar m’n eigen situatie kijk: ik was al met klassieke auto’s bezig voor ik m’n vrouw tegenkwam dus die auto’s hoorde er bij. Zij vind het helemaal oké.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Is het een soort “bodemloze put” qua financieel onderhoud als je hetzelf niet kan, ik ben echt een vintage type mijn vrouw heeft er niks mee, ze heeft met antieke dingen totaal geen affiniteit…terwijl ik vintage LED horloges en typemachines verzamel…dus zo te horen een afrader voor mensen die geen garage hebben en totaal niet sleutelen….
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou het ontbreken van een garage en sleutelvaardigheden niet gelijk als afrader willen noemen. Het zijn echter wél de punten die er voor gaan zorgen dat een ID of DS meer geld kost. Zelf sleutelen scheelt aanzienlijk in kosten, een garage zorgt er voor dat je auto langer mooi blijft en dat scheelt dan weer pegels op den duur. Dat geld is wel een ding: een ID of DS hoeft echt geen bodemloze put te zijn of te worden, maar je moet wel een beetje mazzel hebben. Als je geld hebt én je het zonder gedoe “van thuis” kunt uitgegeven aan zo’n auto dan is er niet zo veel aan de hand.
Als je voor iedere euro uitleg moet geven of iedere serieuze reparatie tot boze blikken, nachten in de logeerkamer of een slechte sfeer zorgt dan kun je er beter niet aan beginnen. Maar, het blijft een ieders eigen keuze.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ook nog een dingetje, zonder garage wordt het sleutelen ook lastiger. Je kan mazzel hebben
en een goed exemplaar op de kop tikken maar is geen zekerheid. Qua vrouw heb ik geluk, zij vind
het leuk dat ik een relatief onschuldige hobby heb die ik kan bekostigen.
Ook nog een dingetje, zonder garage wordt het sleutelen ook lastiger. Je kan mazzel hebben
en een goed exemplaar op de kop tikken maar is geen zekerheid. Qua vrouw heb ik geluk, zij vind
het leuk dat ik een relatief onschuldige hobby heb die ik kan bekostigen.
Een ander belangrijk punt is: hoeveel budget heb je beschikbaar voor de aanschaf van een goed exemplaar? Denk vooral niet dat een goede ID of DS nog goedkoop is.
En wat het roesten betreft: het is een roestbak zoals ze dat noemen en als zo’n dame echt goed is gerestaureerd en alle holle delen inclusief de portieren en spatschermen echt goed zijn behandeld met bijvoorbeeld Mike Sanders fett, dan zal zij lang roestvrij blijven mits het goed wordt bijgehouden.
Voor iemand als Waterman zal dat geen enkel probleem vormen, maar dat soort mensen kom je niet heel veel tegen.
Als je zelf veel kunt doen zal het kostenplaatje binnen de perken gehouden kunnen worden, maar moet je veel uitbesteden, dan zou ik geen DS kopen. Ik heb er zelf 12 keer een gehad en ik heb de laatste van casco naar mooie machine gerestaureerd en als je die uren zou rekenen, dan stopt het niet bij 50.000 euro.
Persoonlijk ga ik voor vet als roestwering. Ik heb in 2013 een Mazda MX5 gekocht die ernstig was vergaan, alles er nieuw in gelast en toen alle holle delen ingespoten met heet vet. Hij staat altijd buiten, is een notoire roestbak, maar ik heb geen spatje roest meer gezien wat van binnenuit kwam.
Succes met de zoektocht.
Allereerst allemaal bedankt voor de reacties, qua budget zit de aanschaf net onder 10k, daarnaast vind ik een budget voor een specialist beneden €500 redelijk naar mijn gevoel. Met de moderne auto ben ik ooit rond 1200 kwijt geweest APK schokdemper gebroken, distributieriem waterpomp vervangen. Zou ik te optimistisch zijn met de geschatte onderhoud bedragen van een DS gemiddeld per jaar?
Dan nog een vraag, HOE moet ik sleutelen, want eerst moet de diagnose goed zijn ( dus naar een specialist) dan indien je gaat sleutelen naar een forum naar onderdelen zoeken dus een zoektocht beginnen en dan nog vragen naar forum leden hoe je het moet aanpakken en veelal alleen omdat ik niet veel mensen ken die hands on zijn. Of heb ik het traject verkeerd omschreven voor newbies owners DS. Oftewel kom je met een workshopmanual voldoende vooruit om dingen op te lossen aan de auto.
Hoeveel leden hebben weinig ervaring en zijn toch ver gekomen met het zelf onderhouden?
Optisch is geen prioriteit voor mij meer dat hij betrouwbaar is. Patina kleur is ruim genoeg.
De potentiële auto is aangepakt en is onder handen genomen door een specialist (100 manuren) dus dat is een goed begin.
Dilemma’s allemaal, voor mij klinkt het net alsof ik met leden in gesprek bent met heel veel uren “under the bonnet” en kluservaring of met leden met passie en “deep pockets” en een garage/opstal bestaat er een gulden middenweg in de wereld of DS ownership vraag ik me zelf af… of zijn deze criteria standaard eigenlijk voor classic cars