2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Potentiële Citroën ID bezitter parkeer vraag
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2022 07:30 PM
  [ # 16 ]

Die 500 is dat per maand of per jaar? Hoe moeten we dat zien?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Suntory1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-06-2022

Gepost: 18 juni 2022 08:16 PM
  [ # 17 ]

Dacht per jaar gemiddeld het klinkt nu al dat ik dat aardig onderschat heb of niet?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 juni 2022 08:42 PM
  [ # 18 ]

500 Euro per jaar, daar red ik het als zelfsleutelaar niet mee.
Op http://www.DS-TT.nl staan veel instructiefilms over reparaties. Je kan ze ook bekijken om voor jezelf in te schatten of zelf sleutelen gaat lukken

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 19 juni 2022 08:11 AM
  [ # 19 ]

Als je eens begint met je partner te overtuigen. Huur een dag of weekend een DS en ga er lekker op uit. Dan kan zij zien hoeveel het jou doet en hoe leuk rijden in een DS is. Mijn vrouw heeft niet veel met auto’s, maar ook van haar mag de DS nooit weg. Scheelt een hoop discussies aan de keukentafel.

Als je dan je partner aan boord hebt, dan zijn de kosten ook beter te verteren. Een goede DS kost je echt niet de hoofdprijs in onderhoud, meestal zijn de uurtarieven van de DS specialisten heel redelijk. Er zijn jaren dat ik onder de 500 euro onderhoud blijf, maar dan heb ik ook niet veel gereden dat jaar, en dus ook minder ervan genoten.

Als je zelf wilt sleutelen, kun je een heel eind komen als je handig en/of leergierig bent. Er zijn cursussen voor algemeen onderhoud (bv 10.000 km beurt), er is ook een hydrauliekcursus. Cursussen zowel bij de DS club als via DSTT, in alle gevallen worden de cursussen gegeven door ervaren DS-rotten.

Wel zou ik de auto binnen stallen, dus ik zou op zoek gaan naar een losse garage om te huren/kopen in de buurt. In de winter ga je toch niet rijden, omdat het je 2e auto wordt, dus een paar kilometer afstand is geen bezwaar. Het is al een wereld van verschil of je auto 24/7 buiten staat, of zo nu en dan in het mooie seizoen.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 19 juni 2022 08:38 AM
  [ # 20 ]

Alle genoemde argumenten zijn terecht, dat is een pakket waarop het best lastig is om als starter een beslissing te baseren. Vooruit, nog ééntje: ik ken redelijk ​wat sleutelaars die met wat, weinig of zonder technische kennis aan de gang zijn gegaan. Maar met interesse, dus een steile leercurve en dat is positief!
Misschien is er een sleutelaar in je omgeving waar je af en toe kan meehelpen met een klus, zo krijg je wat inzicht in wat je zoal op je pad kan aantreffen. De DS-club heeft een sleutel-werkplaats in Kudelstaart, ze zijn daar echt niet te beroerd om je mee te laten kijken.
Ga niet voor de snelle oplossing maar doe het stapsgewijs, met tijd komt raad.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 juni 2022 11:04 AM
  [ # 21 ]

Het is toch ook niet zo dat als je een (nette) DS of ID hebt aangeschaft, dat je er dan levenslang aan vast zit? Je kunt de auto toch altijd weer verkopen als je er niet blij (meer) van bent?
Nog een tip: koop een eenvoudige uitvoering. Een ID19b of DSpecial zijn bijvoorbeeld echt veel eenvoudiger om aan te sleutelen dan een DS23 IE, om de laatste maar even te noemen. En wat er niet op zit, dat gaat niet ….. .

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 19 juni 2022 11:22 AM
  [ # 22 ]

Wat hierboven al gemeld is, je kan em natuurlijk altijd weer verkopen mocht het geen succes worden.
Hou er alleen rekening mee dat je met een auto van zo’n 50 jaar oud rijdt, en daar gaan wel eens (onverwachts) dingen aan stuk.
In jouw omgeving zitten toch wel een paar specialisten, ga daar eens een bak koffie drinken en bespreek wat de meest voorkomende werkzaamheden vandaag de dag zoal kosten. Ook kan je met de ID die je kunt kopen een keuring doen daar, dan heb je ook een beter beeld op wat je te wachten staat.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 juni 2022 11:23 AM
  [ # 23 ]

Vroeger reed iedereen rond zonder sleutelkennis of stallingsruimte. Nu kan het ook nog prima maar…
- je moet een garagist in de buurt hebben die zonder al te veel drama het ding op de weg houdt;
- accepteer dat hij over 7 jaar is afgeschreven;
- leg 20ct/kilometer aan onderhoud opzij.

Je afschrijving is minder dan op een nieuwe Polo en de kilometerprijs is te overzien als je op LPG rijdt (geen wegenbelasting, goedkope verzekering). Je levert met name in op betrouwbaarheid.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Suntory1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-06-2022

Gepost: 19 juni 2022 02:14 PM
  [ # 24 ]

Allemaal goede argumenten, dus als ik het goed begrepen heb, staan de godinnen allemaal binnen.
Ik ben meer Jan Modaal, woon in een rijtjes huis en een garage box huren ben je al gauw €250-350 per maand kwijt dat tikt aardig aan en onderhoudskosten/inflatie/brandstof blijven maar stijgen en ik ze me niet op korte termijn verhuizen nu de kids tieners zijn.

De hele auto insmeren met Mike Sanders Fett zou een optie kunnen zijn (of heb ook een link gevonden dat iemand kerosine/30W oil/zaagmachine olie mix en de auto helemaal invet) maar dan de vraag of zij de jaren kan doorstaan buiten. En de auto is inderdaad een id19b misschien helpt dat een beetje met de beslissing.

Een ding is wel zeker heb ik het idee, goedkoper worden de DS/ID’s niet en ik heb het idee als ik ze later nog gaan aanschaffen (ben bijna 50) dat ze niet meer te betalen zijn.

De ds specialisten zitten allemaal rondom Amsterdam een beetje(zelf in Zaanstad)nu is mijn vraag staat de DS weleens helemaal still lags de weg, anders zit ik weer met de sleep kosten naar de speciale garages als de ANWB niet daar wilt brengen.

Het grappige is ook dat er een DS/ID een paar straten verder jaren buiten geparkeerd stond met wit van kleur en panelen van diverse kleuren en ik heb haar nooit zien rijden, ik heb het idee dat zij het niet overleeft heeft want ze staat er niet meer en de eigenaar het opgegeven heeft…zoals Mr Ree zei afgeschreven ik 7 jaar….

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 juni 2022 03:34 PM
  [ # 25 ]

Tja, ik heb er 12 keer een gehad en mijn eerste was een mooie ID19B die ik in de jaren 60 kocht voor 600 gulden.
Maar ik heb er ook wel een gekocht voor 150 gulden. Die tijden zijn voorbij,

Als je een onderdeel nodig had ging je naar de sloop, waar ze gewoon bij bosje lagen en je kocht een hele versnellingbak voor 25 gulden.

Een kennis van me heeft zijn baan opgezegd en restaureert alleen nog Godinnen en laatst verkocht hij er een voor 67.500 euro. Maar die was beter dan nieuw.

En als ik even heel kritisch mag zijn: de DS is een heel comfortabele auto, die geweldig veert en heerlijke stoelen heeft. Maar van mij had er een andere motor in gemogen die stiller is en ook het geluid dat via de ruiten aan de zijkant naar binnen komt zou minder mogen.

Maar als je rustig rijdt met je raam naast je open op een mooie zonnige dag, is het een fijne auto en na al die jaren is de vormgeving nog altijd buitengewoon en ongeëvenaard.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 juni 2022 04:03 PM
  [ # 26 ]

Een garagebox huren in een (rand)stad kost de inderdaad een fikse duit. Als je bij een boer of stallingsbedrijf een winterstalling kunt regelen is dat veel goedkoper. Zorg voor drie basisdingen: harde ondergrond (beton of zoiets), dat eventuele medehuurders hun caravan niet tegen je auto botsen en dat er tocht in de stalling is.

Natuurlijk kan een DS onderweg stilvallen, net als iedere auto. Afslepen gaat niet, het wordt in dat geval opslepen (net als een EV, op de trailer Wink ). Als je uitgaat van een nette auto, regulier onderhoud uitvoert en de auto bekwaam berijdt (rustige warmrijden, toeren ipv stressen (reisen statt rasen), regelmatig oliepeilen, goede brandstof tanken e.d.) zijn het technisch heel degelijke, solide en betrouwbare auto’s, ook met al die jaren.
Ik klop het af maar mij is het nog nooit overkomen dat ik stilviel. Ik ben er in de afgelopen 21 jaar een paar keer mee naar Spanje geweest om daar rond te reizen, rij minimaal 1 keer, meestal 2 keer per jaar naar Frankrijk en ik rij regelmatig ritten en rondjes van tussen de 30 en 250km om samen even lekker te genieten en om te onthaasten. Dus dat zegt wel iets over de praktijk.

Mike Sander vet gaan goede verhalen over. Waar vet zit, daar roest het niet. Het Sandervet is niet zomaar wat vettig spul (want gewoon vettig spoelt in de tijd weg) en het aanbrengen ervan in en op een complete auto kun je beter niet zomaar even op straat proberen te doen, zeker niet voor het huis van de buren. Zie voor informatie hierover internet, zoals https://www.mikesander.nl/hoe-verwerk-ik-mike-sander-vet/

Nou, ik hoop dat je met bovenstaande ook weer wat verder geholpen bent. Stel gerust je vragen in het forum want ik herken ze zeker ook wel want ik had destijds ook mijn twijfels of ik het wel zou moeten doen. Je staat ook niet alleen, lid van de DS club, DS-TT, sympathie van Citrofielen. Wat wil je nog meer.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juni 2022 07:13 PM
  [ # 27 ]

Als ik naar de berichten van de topic starter kijk en ze nog eens nalees dan zie ik een aantal redenen waardoor ik denk dat er geen ID of Ds moet worden aangeschaft.

1- de partner vind het een slecht idee
2- de kosten zullen zeker gaan tegenvallen
3- geen sleutelervaring

Dat buiten laten staan is niet zo’n ramp, als je maar gaan incalculeren dat die keuze er voor gaat zorgen dat je de auto na een paar jaar moet aanpakken of dat je accepteert dat je er fiks op zal moeten afschrijven.

De opmerking van Ree raakt de waarheid nog het meest: zet per km 20 ct opzij voor onderhoud, dan kom je een heel eind.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Suntory1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-06-2022

Gepost: 19 juni 2022 10:47 PM
  [ # 28 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


Mr Waterman, je slaat de spijker op de kop:

#1 klopt, maar ik gebruik mijn eigen spaarcentjes,zolang ik niet aan de hare kom denk ik dat ik het wel “overleef” en heb in mijn leven alleen maar tweedehandsjes gekocht. #2/#3 Klopt ook ,als ik geen mensen leer kennen in mijn omgeving met sleutelervaring, waar ik kan van kan leren hoe ik het moet aanpakken dan moet ik “noodgedwongen” iedere keer naar een DS specialist. Maar ik zie het al voor mij: 1k gemiddeld paar jaar?

Qua afschrijvingen maak ik me niet zo druk hij hoeft niet piekfijn zijn na al die jaren, ik zal ook geen andere auto meer aanschaffen in mijn verdere leven hooguit een boodschappen wagentje. Hopelijk hebben de kids een emotionele band opgebouwd met de auto.

Er draait door mijn hoofd: is het een “want or needs” kwestie, ik heb een ‘80 vintage tik af en toe (Kef 104/2 reference speakers ,HP-01 horloge, Olivetti Valentine typemachine). En zoals ik zei aan het einde “onze conversatie” hiero zal ik er misschien toch van afzien en daarna nooit meer eentje aanschaffen omdat we dan een paar jaar verder weer zijn en ze in waarden gestegen zijn…best wel jaloers op jullie die goed kunnen sleutelen ineens…desalniettemin waardeer ik al jullie oprechtheid en oordeel (heb wel af en toe het idee dat ik als een zeikerd overkom)

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3236
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 juni 2022 05:23 AM
  [ # 29 ]

En als ik jouw overwegingen zo op een rijtje zet en dat naar mezelf projecteer, dan zou ik die ID kopen. Immers, het kriebelt bij je, anders zou je er überhaupt niet over beginnen. Verder is het jouw geld (en naar ik aanneem dus niet van de gemeenschappelijke pot) en dan is het jouw guilty pleasure.

Maar maak met jezelf ook de zakelijke afspraak dat je dit avontuur maar voor een paar jaar aan gaat, bijvoorbeeld voor drie of vijf jaar. Richt hier ook je financiële strategie op in. Mocht het tegenvallen dan is het veel makkelijker om een streep onder dit avontuur te zetten.

Blijkt het toch een leuke hobby te zijn dan kun je altijd nog geld steken in onderhoud en tijd in het je eigen maken van de techniek. Maar daar kom je pas achter als je hem hebt. Zoals de Britten zeggen: ‘The proof of the pudding is the eating.’

Tot slot, staar je niet al te veel blind op de complexiteit van de eigenzinnige hydrauliek. Uiteindelijk is zo’n DS/ID gewoon een auto ontworpen in de jaren vijftig met dito techniek. De meeste problemen die langskomen gaan over lekkage door veroudering en slijtage en de slechte kwaliteit van nieuwe onderdelen. Dat geldt net zo goed voor veel andere oude auto’s. Immers, alles wat oud is, kan sneller stuk gaan.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juni 2022 10:59 AM
  [ # 30 ]

Live is short! Buy the car!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook