ax uit 1993 gekocht !
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 19 juni 2022 04:05 PM

Hallo iedereen,

Ik zal mij even voorstellen. Thomas, 29 jaar uit provincie Groningen.

mij aangemeld via deze site om jullie voor te stellen aan m’n nieuwe dagelijkse vervoersmiddel.

Gekocht omdat ik m’n Alfa Romeo 147 1.9 jtdm 16v te duur vond worden met de huidige dieselprijzen. Bijna €400 lasten per maand aan wgb, verz, en brandstof voor alleen naar het werk heen en terug te rijden hakt er wel in op jaarbasis.
.
Ik zocht dus een goedkoop alternatief voor de verplaatsing naar werk. Als ik de kosten tussen diesel en benzine (euro98 NL of e5 dutisland) vergelijk, kwam ik al goedkoper uit met hier in NL te tanken, laat staan in duitsland. M’n berekening is als volgt.

1600km per maand woon-werk verkeer. Verbruik Alfa 17km per liter á €2,00 per liter diesel, á 94 verreden liters, en €188 kosten.
Wegenbelasting incl. roettax €140 en verzekering €60. Maakt het totaal op €388 ex onderhoud om alleen van en naar het werk te rijden.

Verbruik Citroen AX 16km per liter. De AX verbruikt over 1600km, 100 liter brandstof, á €2,00 per liter in duitsland (e5) en komt het totaal uit op €200,00 brandstof kosten. (heen en terug vanaf mijn werk Duitse grens is 35km, dus dat kan wel uit). Wegenbelasting €15 en verz. €10,-. Totale kosten dus €225 ex onderhoud, per maand. Scheelt een dikke €160,00 per maand aan kosten, á €1920 per jaar.

Het moest sowieso een AX worden. Even rond gezocht op marktplaats, en weer naar de lange baan geschoven omdat er niks interessants op stond. Tot een dikke maand terug. Zaterdagmiddag online gekomen, 3 week niet gekeken, toevallig die avond wel. Gelijk een bericht gestuurd en mocht langskomen. De eerste gedachte toen ik er in reed was, waar ben ik aan begonnen. Een oud muffig hok, die hier en daar wat dof is en wat liefde nodig heeft. Maar niks is minder waar: starten en lopen. De motor loopt super netjes, daar verbaasde ik mij direct over, geen getik of wat dan ook en blijft mooi netjes lopen op lage toeren (geen schommelingen). Ik kom uit een Italiaanse auto met ESP, ASR, EBD en nog wat van dat soort zaken met 160pk, dus 100pk is wel even. Het ontstresst je volledig met rijden.

Geen stuurbekrachtiging, dus goed voor de arm spieren te trainen als je ergens moet keren. Maar verder rijd het prachtig, de AX is zo goed als rammel vrij en de kilometers na huis reed ik met een dikke smile op m’n gezicht, hoe zoiets minimalistische zo geweldig kan zijn. De auto is klein van buiten maar redelijk ruim van binnen. Het weggedrag stamt uiteraard uit de 90’er jaren, maar alles (sturen, remmen, etc) voelt nog erg prima aan.

Maar wel een paar onvolkomenheden;

1. Bij koude start, start ie binnen 1 seconde. Met een warme motor slaat ie pruttelend aan na 5sec.

2. Ik testte de auto op 1/4 volle tank. Bij het ingaan van een bocht op de ringweg, een U bocht, naar rechts, valt het motorvermogen weg / houd ie in na een aantal seconden te bocht in te rijden. Lijkt wel alsof de benzine dan naar 1 kant gaat en de motor dus geen benzine meer krijgt. Na 5sevonde inhouden als ik daarna weer rechtdoor rijd, rijd ie weer verder.

3. Af en toe hikt de motor ook even voor 1 seconden, dit is niet te verklaren waarom, soms gaat het een tijdje(dagen) goed, en dan weer 2x op 1 dag.

Vervangen:

olie kroon 5w40, oliefilter, luchtfilter, NGK R bougies.
Brandstof filter staat sowieso al in bestelling. Wellicht dat dit een oorzaak kan geven?!

Iemand idee wat dit kan zijn?


groetjes,
Thomas

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 juni 2022 05:44 PM
  [ # 1 ]

Is het een AX met carburateur of met inspuiting?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 19 juni 2022 06:01 PM
  [ # 2 ]

het is met inspuiting, de eerdere modellen hadden carburateur, mijn 1.1 tge is injectie.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juni 2022 07:13 AM
  [ # 3 ]
Hellracer schreef:

Dus 100pk is wel even.

100 pk minder bedoel je?

Heb je de ECU van de inspuiting al eens uitgelezen?
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560

Voor de rest, veel plezier met de AX, leuk “gooi- en smijt”-autootje.
Heb er meerdere gehad.

 

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook