Zo,
Met toch wel een beetje knikkende knieën zijn we afgereisd voor een 3 weekse trip naar Zuid Frankrijk, achteraf volkomen onnodig want het waren dik 3000 probleemloze kilometers, olieverbruik 0,5 liter, gemiddeld benzineverbruik (98) 1:10.5 met een uitschieter naar 1:12 op een dag waar we 500 km RN afgelegd hebben.
Kamperen was het doel:
Maar eigenlijk past een verblijf op een kasteel toch beter bij reizen met de DS:
Onderweg geen enkele DS tegengekomen, zelfs geen nederlandse maar wel heeeeel veel reacties, toeteren, duimpje omhoog, heel veel kijkers toen we op een terras zaten te eten en we de auto aan de haven konden zien staan.
Wel een ontmoeting met een Jaguar XK140DHC uit 1955 (geïmporteerd uit Amerika), staat wel goed voor je tent zo’n wagenpark….
Nog te doen:
- afdichting voorruit bij de A-stijlen, als het regent krijgen we natte voeten
- hemeltje boven de achterruit hangt in het midden los (iemand een idee hoe je dat klemmetje er op krijgt ?)
- lekkage kofferbak
- aansluiting deurrubbers voor
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Leuk hoor!
Een DS is een geweldige vakantie auto.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
even geleden dat ik hier wat gepost heb, was ook weinig te melden.
Nu een imperial gescoord:
Iemand een idee wat de maximale dakbelasting op dat polyester mag zijn ?
groet
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
25 kg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman, is dat onderbuik of onderbouwd ?
Mijn inschatting zou 50 - 60 kg zijn
gr Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik meen dat ik het ergens gelezen heb. Ik heb zelf zo’n imperiaal wat op het dak ligt. Dragers IN de goot mogen 50 kg hebben, maar als iets op het poly dak legt kan dat niet zo veel hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Leeuwis schreef:even geleden dat ik hier wat gepost heb, was ook weinig te melden.
Nu een imperial gescoord:
Iemand een idee wat de maximale dakbelasting op dat polyester mag zijn ?
groet
Niels
Hoe zit dat gefixeerd?
Ik kan me zo voorstellen dat de toegestane belasting mede bepaald wordt door de sterkte van de bevestiging/fixatie.
Want wat gebeurt er als je plotseling heel hard moet remmen, dan wel scherp moet uitwijken?
Ik heb uitvoerige praktijktests gezien uitgevoerd door AMS (AutoMotorSport) op moderne dakdragers, die goed bevestigd leken te zijn.
Daar werd je niet vrolijk van
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het zit met een klem aan de b stijl vast. Hoe meer gewicht erop vast gemaakt wordt hoe vervelender het hard remmen wordt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat “vervelender” is dan een understatement, zou ik denken…..
Zo’n dakdrager lijkt me dan hooguit geschikt voor transport met lage snelheid over een korte afstand, om iets naar de vaalt te brengen of zoiets.
Maar ermee op vakantie gaan en er de nodige spullen mee vervoeren, ik moet er niet aan denken
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Allereerst, met een DS voorkom je dat je hard moet remmen (anticiperen heet dat)
Dat je de zaak niet moet overbeladen is evident, vandaar ook mijn vraag hier om input van de gewaardeerde forumleden.
Maar dan de crux, het systeem met de klemmen op de B-stijl is simpel maar effectief, de klemmen zitten met een bolletje in een uitsparing van de imperial, mocht er zich toch de noodzaak tot hard remmen voordoen dan zal de daklast naar voren willen schuiven, daardoor komen de klemmen iets scheef te staan en zetten zich vaster in de dakrand, een soort zelfborgend systeem zeg maar. Hieronder een fotootje van de constructie ik heb helaas de dakrand er net niet op staan.
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Hoe sterk is die “klemming” op de B-stijl?
Ik neem niet aan dat die door de B-stijl heen gaat met een bout(je). En dan nog, hoe sterk is dat?
Vergis je niet, bij hard remmen of plotseling moeten uitwijken, komen er enorme krachten op die “klemming”.
En dat kun je niet altijd vermijden, hoe rustig je normaliter ook rijdt.
Het doet me terugdenken aan het moment dat ik m’n rijexamen deed, in een Renault Dauphine.
Dat was heel lang geleden, gordels waren er nog niet toen.
Tijdens het rijden zag ik dat er een kind van achter een auto de straat op ging lopen/rennen en ik ging vol op de rem. Ik zag dat eerder dan de examinator, die schoot dan ook naar voren, met z’n hoofd tegen de voorruit.
Daarvan heb ik onthouden dat er bij plotseling remmen enorme krachten vrijkomen.
Dat geldt zeker ook voor zo’n dakdrager, zoals die AMS testen ook lieten zien
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Terug naar de vraag van de Ts. In het NL werkplaatshandboek staat een max daklast van 80 kg genoemd. Een Franse notice spreekt over 80 kg op de break dak en geeft voor de berline helemaal geen getal op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat geeft te denken….
Het roept dan de vraag op: heeft Citroën ooit zelf een dakdrager als accessoire aangeboden voor de Berline?
If so, is daar dan iets meer over te vinden?
Ik heb nog wel wat oude documentatie, maar daarover kan ik daarin niks vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Alle dakdragers en imperiaals voor de D-typen berline kwamen van externe accessoirefabrikanten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan zal Citroën ook wel geen toegestane daklast vermeld hebben voor de Berline, veronderstel ik.
Dat is dan in lijn met wat je eerder schreef over die Franse documentatie.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor