Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er hoort een bepaalde hoeveelheid olie in het systeem te zitten. Is dat het niet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Er hoort olie in te zitten - daar lijkt dit wel op. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo’n systeem heb opengetrokken, hoe die olie er na een paar jaar uit ziet, geen idee. Vraag is of na al die jaren de pomp het nog doet - zo’n pomp moet regelmatig even draaien om goed te blijven functioneren (liefst elke week even laten draaien, ook in de winter). Daarna de vraag of er geen lekkages zijn. Dat kan een airco-bedrijf voor je testen.
Spoelen dus, ga naar een airco specialist, en laat het spoelen. Dan kun je verder zoeken. Als je systeem langer leeg is geweest, dan drogen alle o ringen uit, en moet je die vervangen. Maar eerst spoelen, en draag handschoenen !
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present
Waarom beginnen met spoelen?
Bij een aircospecialist wordt het systeem eerst op druk gezet met droge stikstof en wordt gekeken of ‘ie z’n druk houdt. Als het goed is, is daaraan 5% waterstof toegevoegd, het wordt dan formeergas genoemd. Daarmee kun je dan plekken opsporen waar het lekt.
Als dat het geval blijkt, zullen eerst die lekkageproblemen opgelost moeten worden. Pas daarna ga je verder.
De olie die in het systeem zit is zeer hygroscopisch. Als de druk er lange tijd vanaf is, zal die olie er uitgehaald moeten worden, en er moet nieuwe olie in.
Dat is best een klus, en het is zeer wel denkbaar dat daarbij de compressor vervangen moet worden. In elk geval ook de droger, in veel gevallen is dat een onderdeel van de condensor.
Al met al: dit kan wel eens een kostbare klus worden
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Inderdaad handschoenen, want ik denk dat er geelgroen “lekmiddel” bij de olie zit.
Om de pomp te smeren zit er olie bij het gas. Reken maar op minstens 10% als grove indicatie. ( De airco specialist of de fabrikant berekend dat voor elke installatie). Als willekeurig voorbeeld 700 gram vloeibaar gas ( iets meer in centiliters) en dan 100 ml olie.
Ik zou hem eerst een afpersen om te zien of het nog dicht is. Dat doe je makkelijk met stikstof.
To err is human, not to err is divine.
Ok, maar zo veel, heb gekeken met uv licht en het is kleurstof die er bij zit. Ga nog eens een nieuwe druksensor in plaatsen en expansieventiel. Heb deze al vacum getrokken en blijft mooi op zijn positie, dus geen lekken. Dat er olie in zit dat wist ik, maar zo veel vloeistofdat er in zit. Ook al de droger veranderd en zal eens zien nu of die vochtig staat. Anders word het de boel ff spoelen als ik weet met wat je dit zou kunnen doen, ff zoeken dus. Ik ga die nadien vullen met propaan, dat werkt ook en er staat nergens vermeld dat dit niet mag, mijn 2 split-airco’s in de garage werken ook op propaan zn geen enkel probleem met deze.
xsara VTR 2002
Die split-airco’s zijn een vaste opstelling, waarbij er nog een klein bergje extra regels gelden ivm brandveiligheid als je propaan gebruikt als koudemiddel, maar die zien de meeste mensen over het hoofd.
In Belgie is het bij wet verboden zelf een airco te vullen. ( tenzij je gekwalificeerd bent….. ). Vast of mobiel. Ik vindt dat ook niks, maar het is zo.
Je mag in een airco van een auto geen ander gas gebruiken, want dat is meegenomen in de goedkeuring. Die zou vervallen als je dat veranderd.
Er is hier al eens een discussie geweest over het gebruik van R12 ( pro-buta-menggas) en propaan: Het is brandbaar, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
To err is human, not to err is divine.
Zit er in deze Xsara nog R12, niet al R134a?
In de BX zat nog R12, maar de Xantia was altijd met R134a gevuld. Vandaar mijn vraag.
En even ter aanvulling: met vacuum trekken kun je niet controleren of een systeem dicht is. Dat moet je met overdruk doen, met droge N2 dus.
Voorts: geheel met je eens. In een MAC nooit brandbaar spul gebruiken, zoals propaan/butaan.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Vanaf 1994 is er overgeschakeld op R134, dus in een Xsara ( vanaf 97) zit altijd R134, en zeker in een Xsara facelift/2.
To err is human, not to err is divine.
Duidelijk
Ik werd denkelijk op het verkeerde been gezet door jouw opmerking over R12, ik vatte dat op als koudemiddel in de Xsara.
Maar zó had je dat niet bedoeld
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Mijn fout, ik bedoelde HC12, dat propaan butaan mengsel ipv R12=Freon.
To err is human, not to err is divine.
Helemaal duidelijk, bedankt
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het eendendakje was een eenvoudige drie standen temperatuurconditioner avant la lettre: dicht, half open en helemaal open. Er werd zelfs op die manier (ludiek) reclame over gemaakt. Maar lekken deed het 2CV-systeem soms ook en dat lekken wordt verholpen voor een klein bedrag: https://serviceright-autos.nl/airco_service/citroen/2cv/
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Aan de druk zal het waarschijnlijk niet liggen, zal wel ergens iets elektrisch zijn het probleem. Maar waar zitten die relais nu ergens, alleszins goed verstopt want vind die niet. Zal de draden eens volgen van de druksensor en de compressor waar die juist uitkomen in de zekeringskast of daar ergens rond, kan toch zo moeilijk niet zijn aangezien de compressor werkt als er stroom op de magneetspoel word geplaatst.
xsara VTR 2002
Die compressor werkt wel, als je de magneetspoel bekrachtigt.
Maar dat ‘ie nu NIET werkt is omdat de beveiliging ervoor zorgt dat ‘ie niet kan werken.
Die beveiliging is er ter bescherming van de compressor, als er te weinig koudemiddel en daarmee olie in het systeem zit.
Wat je nu doet is het perfecte recept om de compressor om zeep te helpen.
Dringend advies: ga naar een goeie aircoboer, en laat het systeem met droge N2 afpersen.
Als dat oké blijkt te zijn, kan hij ‘m vacuum trekken. Dat moet de nodige tijd blijven staan, om het vocht eruit te halen.
Daarna vullen, met de juiste hoeveelheid koudemiddel EN de juiste olie.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor