mijn stuurhuis lekt aan de aansluiting van de stuurstangen met als gevolg plas op de versnellingsbak. Als ik de fora hier lees is dat een inwendige lekkage. Dus stuurhuis vervangen… Citrotech gecontacteerd maar ze zegen dat er een wachtlijst is van 6 a 12 maand dat is iets te lang natuurlijk. Daarom mijn vraag, ik heb nog een stuurhuis liggen dat ik een 20 tal jaar geleden uit een ds heb gehaald en dat lekte helemaal niet. Lijkt zelfs nog in goede staat geen rubbers verduurd. Zouden jullie me aanraden om dat er tijdelijk in te hangen en te proberen? ik weet natuurlijk niet wat er intern na 20 jaar is. Kan je de stuuras manueel draaien van een stuurhuis dat los is? want dat zit als ik voorzichtig probeer blijkbaar vast.
best car ever
Je kan het stuurhuis even laten testen voordat je hem inbouwt bij bv Chyparse in Almere.
Kan ik ook voor je doen in Beekbergen ( stuur dan maar een Pb)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik zou dat stuurhuis zeker testen. Als het een origineel stuurhuis is zitten er goede kwaliteit afdichtingen op en als de mechanische slijtage meevalt kun je daar nog een hele tijd mee vooruit.
Bij gebrek aan stuurhuizen bij CT heb ik gekozen voor een stuurhuis van een andere revisieboer. Dat is mij slecht bevallen: de eerste was al lek in de garage, de tweede heb ik na 3.800 km onder garantie ingewisseld. Intussen had ik het geluk dat CT er een beschikbaar had. Die zit er nu ruim 6.000 km in. Allemaal km’s in Frankrijk, veel binendoor, duizenden bochten mee gestuurd: lekvrij en erg fijn afgesteld. Een genot om mee te sturen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Bedankt voor het aanbod, ik had er niet aan gedacht dat je het kan laten testen
best car ever
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Aanhaken aan dit topic leek me het beste.
Ook ik heb lekkage in het stuurhuis.
Onlangs de hele boel uit elkaar gehaald om mooi nieuwe harmonica-hoezen te plaatsen. Toen viel het mij al op dat er veel LHM in het midden van het stuurhuis lag. “Is vrij normaal” zei een kennis…..
Nu, na ca 500km sturen, ligt er een flinke plas LHM midden onder het stuurhuis op de versnellingsbak.
Dus er is inwendige lekkage en de olie komt uit het twee-delige blikken afdichtingsstuk in het midden.
Nu zie ik dat er een “revisie-set stuurhuis” op de markt is (wel ca 150 euries).
Is het te doen om zo’n stuurhuis uit elkaar te halen en al die inwendige afdichtingen zelf te vernieuwen?
Of toch maar sparen voor een gereviseerd stuurhuis?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Peter
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Even meedenkend:
Je kunt zelf reviseren als je de revisieset hebt. Maar, reviseren van oude onderdelen vereist ook praktijkervaring en specifieke kennis/ervaring. sommige specialisten hebben zelfs speciale (test-)apparatuur en vervangen of behandelen delen ook meteen omdat ze weten dat die ook belangrijk zijn voor een goede werking. Dan wordt een revisie begrijpelijk prijziger.
Of je (1) kiest voor zelf reviseren, (2) eerst zelf reviseren en dan sparen voor eventueel vervangen, of (3) direct vervangen is een persoonlijke keuze. Als je beperkt budget en twee rechterhanden hebt is 2 wellicht de beste optie. Even laten zitten en alvast sparen kan ook nog, als de lekkage niet al te erg is (olie kan ook op plekken terechtkomen waar je dat niet wilt: de remmen, op straat of op je oprit bijvoorbeeld).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De revisieset bevat alleen de afdichtingen enz enz. Maar revisie van een ds stuurhuis gaat veel verder dan afdichtingen vernieuwen, er komen een aantal machinale bewerkingen bij kijken die je zelf niet kunt doen. Het kan zijn dat het vernieuwen van de afdichtingen je probleem oplost of verminderd, de praktijk wijst echter uit dat eigenlijk alleen die complete revisie echt werkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Dank voor deze reacties.
Ik had al een beetje zo’n voorgevoel.
Het is te gespecialiseerd om helemaal zelf te reviseren denk ik.
Maar nog even doorrijden is geen optie ben ik bang.
In minder dan 500km lekt er zeker één tiende van een theekopje…...
Ben bang dat de olie bij de remmen kan komen of in de versnellingsbak.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
waterman schreef:De revisieset bevat alleen de afdichtingen enz enz. Maar revisie van een ds stuurhuis gaat veel verder dan afdichtingen vernieuwen, er komen een aantal machinale bewerkingen bij kijken die je zelf niet kunt doen. Het kan zijn dat het vernieuwen van de afdichtingen je probleem oplost of verminderd, de praktijk wijst echter uit dat eigenlijk alleen die complete revisie echt werkt.
Eens! Echter; wanneer je stuurhuis in het midden lekt en het duurt te lang om een Citrotech stuurhuis te krijgen kan het de moeite waard zijn om de afdichtingen in het stuurhuis zelf te vervangen. Het werkplaatshandboek heeft daar best een mooie beschrijving van. Ik heb het 2 jaar geleden ook gedaan om diezelfde reden en het was goed te doen. De afdichtingen zijn erg goedkoop, maar het is wel effe werk, zeker als je het de eerste keer doet. Bij mij waren de afdichtingen zelf gewoon oud, hard en lek, dus na vervanging lekte het stuurhuis niet meer in het midden.
Ik heb het jaren terug 2x gedaan:
https://meeter.home.xs4all.nl/dscabrio/stuurhuis/index1.html
Helaas met maar beperkt succes.
Voor externe lekkage langs de zuigerstang kan je het proberen. De kosten zijn niet hoog. Je zal wel wat tools moeten maken. Ga zeker niet de teflon en rubber ringen van het rondsel vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
ik heb gebeld met het reviseer-bedrijf.
De wachttijd voor een professioneel gereviseerd stuurhuis is anderhalf jaar of langer.
Zolang wil ik niet blijven rijden met deze lekkage.
Ik ga toch een revisie set bestellen voor de afdichtingen van de werkcilinder.
En dan voorzichtig aan de gang…..
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Egbert schreef:Ik heb het jaren terug 2x gedaan:
https://meeter.home.xs4all.nl/dscabrio/stuurhuis/index1.html
Helaas met maar beperkt succes.Voor externe lekkage langs de zuigerstang kan je het proberen. De kosten zijn niet hoog. Je zal wel wat tools moeten maken. Ga zeker niet de teflon en rubber ringen van het rondsel vervangen.
Ja! Die fotootjes heb ik ook gebruikt naast het wph toen ik de mijne heb gereviseerd (Egbert was al DS-TT voordat er DS-TT was) Inderdaad; Laat rondsel voor wat het is. En haal rondsel als een geheel (statisch en roterend deel) uit het stuurhuis en leg het opzij. Niet verder aankomen.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Net ff nagevraagd. Chyparse in almere heeft ze in voorraad!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is dat de “groeneverfrevisie”?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Herman jansen heeft er ook altijd wel 1 of 2 liggen.
Succes.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Is dat de “groeneverfrevisie”?
Ik heb jaaren met zo’n stuurhuis gereden zonder lekkage..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>