Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar staat de afkorting dan voor?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mass airflow
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat zeg ik. Gewicht(ig) stromende lucht
In het Nederlands heet het luchtmassameter, maar de Engelse benaming is meer in gebruik op internationale fora. Vandaar.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, ik ken de uitdrukking in beide talen, maar had de afko nog nooit tegengekomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
MAF: Mass Air Flow wat in het Nederlands wordt afgekort tot LMM, LuchtMassaMeter.
MAP staat voor Manifold Absolute Pressure; oftewel het aansluitstuk waar de LMM in gemonteerd zit. Dat is het geval als de LMM in de aanzuigbuis tussen luchtfilter en gasklephuis zit.
Bij de baby Bentley zit de LMM in het inlaatspruitstuk, achter het gasklephuis. Daar zit de MAF dus niet in een MAP.
Ergo, MAP is geen MAF en beide kun je (meestal) ook los van elkaar kopen.
Wim,
Disciplus Simplex
Sta me toe…..
De LMM/MAF meet , via een complexe vergelijking met andere parameters, het gewicht van de langsstromende lucht. Op basis daarvan wordt bepaald hoeveel brandstof ingespoten moet worden.
Met name bij Diesels wordt dit toegepast.
De MAP sensor meet de absolute druk in het spruitstuk, ná de gasklep. En ook weer in combinatie met andere parameters wordt dan de inspuiting van de brandstof berekend.
Dit is een gebruikelijke methode bij benzinemotoren.
Hierboven lees ik dat beide systemen samen gebruikt worden, bij welke systemen is dat het geval?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn nogal wat auto’s die gebruik maken van een MAF en een MAP, dus even systemen opnoemen is wat lastig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Pomtiepom, P1500, pomptiepom…
Ik was wel gewaarschuwd dat je met zo’n Bimmer van ‘t één naar ‘t ander gaat met storingen en defecten, maar deze kar maakt het wel erg bont.
Gelukkig volstaat een reset, waarna na opnieuw starten de noodloop weer verdwenen is. En ik ven niet de enige met deze storing, zie ik op het www.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat zegt INPA er precies van?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Heb ik nog geen kans voor gehad.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Lekke slang in het aircosysteem is die van condensor naar droger. Die heb ik, op OEM nummer, nieuw besteld, van VEMO. En je raadt het al: hij past niet. Veel te kort en mist een essentiële bocht.
Nu lekker beun de gaatjes (twee vlak naast elkaar) gedicht en zo naar de aircoboer om te kijken of het systeem nu wél vacuüm houdt, en dan bij BMW maar een originele slang bestellen… Uiteraard laat ik het systeem zo niet vullen, de reparatie (met fietsbanden reparatie spul) is alléén bedoeld om te kunnen testen! Ik wil graag weten of er nog meer lekkages zijn, namelijk.
Met vacuum trekken kun je niet goed vaststellen waar meer mogelijke lekkages zitten. Die kunnen dan juist “dichtgezogen” worden.
Dat moet je op druk doen met droge stikstof, waar waterstof aan toegevoegd is.
Met dat Formeergas kun je dan checken waar het lekt, en dat vervolgens repareren.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is me allemaal bekend, maar een bedrijf dat het afpersen met formeergas aanbiedt zit hier niet om de hoek. Het hoeft ook niet perfect, voor nu ben ik tevreden als het systeem een keer gevuld en wel de zomer door kan.
Ik ben heel hard bezig om heel veel onderdelen naar deze auto te gooien en om nou te zeggen dat die dankbaar aanvaardt worden door het kreng… Vandaar, het moet even een beetje betaalbaar blijven, nu.
Dan zul je bij een beunhaas langs moeten…..
Een Airco service bedrijf zit aan regels en vergunningen vast. Dat heeft alles te maken met het feit dat het gebruikte koudemiddel een sterk broeikasgas is, de verkoop daarvan is aan strikte regels gebonden.
Een van die regels is dat een bedrijf eerst moet vaststellen of het systeem dicht is, en mogelijk lekkage moet opsporen en repareren. Pas daarna mag er gevuld worden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW, het vacumeren voldoet voor de vergunning als vaststelling of de zaak niet lekt. Ergo: zaak leegtrekken, vacuümtest doen gedurende 15 minuten, vullen: procedure volgens de regels doorlopen, niets aan de hand en niets gebeund.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste