Ik zet dr in de vrij en houd de koppeling ingetrapt. En start zonder gas geven of de choke te gebruiken. Pas als ze sjoege geeft een beetje gas bjj en trek ik de choke een eindje uit. Loopt ook meteen netjes en regelmatig. Met wegrijden en alles erna gaat heel lekker soepel.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die choke moet gelijk uit: choke uit, starten, slaat aan-> direct de choke een stukje terug duwen. Choke moet ook goed afgesteld staan. Zonder direct gebruik van de choke snap ik dat ie niet gelijk wil aanslaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik meen dat eerder wel gedaan te hebben maar dat dat weinig of geen verschil maakte. Maar de aankomende keer doe ik dat.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Een aanvulling op mijn eerdere bericht over de startmotor. De nieuwe draaide in mijn
beleving wel twee keer zo snel dan de oude wat ik voor de oude overleed niet wist.
Ik was gewend aan hoe het was. Als de startmotor sneller draait dan draait de mechanische
benzine pomp ook sneller en zal de vlotterkamer sneller vullen. Dit was dan ook mijn
idee over deze situatie.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Inderdaad steeds de choke helemaal op bij koude motor, bij choke volledig op ook eens checken of die chokeklep wel helemaal sluit. Na aanslaan mag de choke snel stap bij stap in.
@waterman, mocht de choke verkeerd staan hoe weet ik hoe die wel moet staan?
Opzich een interessante gedachte dat ik anders moet starten.
@Pokke, is dat een zogenaamde 9 volts startmotor? M’n vorige DS een 23ie, die draaide wel langzaam rond. Deze DSuper gaat wel vlotter rond maar om te zeggen dat snel gaat? zeker niet.
Fijn dat jullie zo meedenken, kom zo op nieuwe inzichten en ideeën.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er bestaan geen 9 volt startmotoren ik denk dat je 9 tands bedoeld.
De choke moet, als je hem uittrekt, ook de gasklep een stukje open trekken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De generatie autobezitters die destijds de automobiele carrière startte met een auto met carburateur en handbediende choke begint een beetje uit te sterven.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zoals waterman schrijft: Je trekt de chocke knop helemaal uit. De choke staat dan ‘aan’. Deze moet idd de gasklep een beetje openen.
Motor in zn vrij en NIET op de koppeling drukken.
Dan starten en als ze loopt de chokeknop een stukje terugduwen. Motor aanhouden met gaspedaal indien nodig. Omhoog laten komen en bij wegrijden kan afhankelijk van de buitentemp de chokeknop al bijna helemaal in geduwd worden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
bogaard77 schreef:NIET op de koppeling drukken.
Waarom niet?
Dan moet de startmotor ook de primaire as in de bak meesleuren door de nog dikke olie.
Vooral winterdag is dat nadelig.
Ik start altijd met ingetrapte koppeling.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
@waterman, dat 9 volts heb ik ergens gehoord maar weet natuurlijk niet meer waar. De theorie er achter is dat een 9 volt op 12 volt harder rond draait.
Ik ga eerst de choke checken. Die wordt toch wel erg verdacht.
Ook de test met remmenreininger in de carburateur en dan starten.
Dat starten met ingetrapte koppeling lijkt mij dat daar minder vermogen nodig is.
Wordt vervolgd.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn ami gaat dan te zwaar door het druklager… Maar dat is een koolring ipv een echt lager..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
pokke schreef:Een aanvulling op mijn eerdere bericht over de startmotor. De nieuwe draaide in mijn
beleving wel twee keer zo snel dan de oude wat ik voor de oude overleed niet wist.
Ik was gewend aan hoe het was. Als de startmotor sneller draait dan draait de mechanische
benzine pomp ook sneller en zal de vlotterkamer sneller vullen. Dit was dan ook mijn
idee over deze situatie.
Maar de vlotterkamer verdampt niet snel leeg, dat duurt weken en als de benzinepomp goed in orde is mag het geen probleem zijn en is hij in no time weer vol.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Even terug naar de eerste vraag. Als de auto na 1 dag stilstand niet goed start, dan zou er toch in het instructieboekje iets over staan hoe na 1 dag stilstand te starten? Kortom, het euvel is niet gewoonlijk.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In het instructieboekje van een DS staat dat je moet starten met de choke.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.