Soms komt er een auto op internet voorbij die je eigenlijk gewoon “moet” hebben. In mijn geval was dat deze Citroën BX. Mijn laatste BX is al weer 18 jaar geleden en omdat er nog maar weinig BX-en te koop aangeboden worden moest ik deze kans grijpen.
Eigenlijk kwam het helemaal niet uit want ik zit nog midden in een restauratie van een Fiat 500F uit 1970 waar nog het nodige in geinvesteerd moet worden, maar toch besloot ik te gaan kijken.
Toen de garagedeur openging en de auto langzaam achteruit naar buiten reed was ik eigenlijk al verkocht. De auto zag er erg goed uit voor zijn leeftijd. Een paar kleine restyle deukjes, een heel klein beetje spuitwerk op het voorscherm en een diepe kras van ongeveer 10cm op het achterscherm. Voor de rest even goed polijsten. Na een proefrit en wat heen en weer bieden heb ik de auto uiteindelijk kunnen kopen.
Toen ik met de auto terug naar huis reed kwam ik een Citroën C3 tegen die vrolijk naar mij seinde met zijn grootlicht. Ik heb in de week dat ik hem nu heb ook al leuke reacties op de BX gehad. Veel mensen kennen de BX nog van “vroeger”.
Inmiddels heb ik de auto helemaal gepolijst en zijn de restyle deukjes er uitgehaald. Op de foto’s zijn de deukjes er nog niet uit en is vooral het deukje in het voorportier naast de handgreep nog (goed) zichtbaar. Ook heeft de auto een beurt gehad en heb ik gelijk de klepspeling gecontroleerd en waar nodig afgesteld. Er staat nog wel wat onderhoud op de planning maar we gaan er eerst maar eens lekker mee toeren.
Zo staat de BX erbij na de polijst/poetsbeurt.
Hallo,
Mooie BX! Ik zie dat de kunstof bumpers goed in de kleur zitten, niks aan gedaan?
Heel veel rijplezier!
Wim
De bumpers heb ik niks aan hoeven doen. Die zagen er al zo mooi uit. Volgens de vorige eigenaar zijn het nog de originele bumpers. Anders zouden ze gespoten zijn(?).
Je kunt aan alles zien dat de BX eigenaren gehad heeft die er zuinig op waren. Het interieur ziet er ook nog zeer goed uit.
Ik heb er altijd met veel plezier in gereden hoewel het hoekige model me nooit echt heeft kunnen bekoren.
Leuk!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Leuk zeg, ga je nog op zoek naar een set Cannes striping om ‘m weer helemaal compleet te maken?
De striping zelf zit er nog wel op, alleen de tekst Cannes mist aan beide kanten. En ik ben wel benieuwd of iemand weet of de achterlichten af fabriek groen getint of donker getint waren. Heb er nu van elk type 1 op zitten.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Fraaie BX!
Hoort die striping te stoppen bij het voorwiel of mist het stukje tussen voorwiel en knipperlicht? Wat betreft achterlichten, zou dat net zoiets kunnen zijn als bij de Xantia? Daar heb je grijs getinte achterlichten van Valeo en bruin getinte van Axo.
Dank je.
Wat betreft de striping heb je helemaal gelijk zie ik net. Links zit het wel boven de voorbumper en rechts dus niet meer. Nou ja, als jij het tegen niemand zegt, doe ik dat ook niet.
Ik heb nog wat andere dingen die ik belangrijker vind maar ik moet dus nog wel een keer op jacht naar striping eigenlijk.
Ik heb nog niet gekeken of het ook 2 verschillende merken zijn. Ik moet er dus eentje kopen om 2 dezelfde te hebben en dan wil ik het liefst de kleur die bij de uitvoering hoort.
Lucas schreef:Leuk zeg, ga je nog op zoek naar een set Cannes striping om ‘m weer helemaal compleet te maken?
Er mist inderdaad een stukje kom ik net achter. Goed gezien.
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008
- AX 1.1 spot 5 deurs
DeBakker schreef:(..) En ik ben wel benieuwd of iemand weet of de achterlichten af fabriek groen getint of donker getint waren. Heb er nu van elk type 1 op zitten.
Vanuit mijn herinnering zeg ik dat de rechterunit bijpassend is bij de uitvoering. Maar, voor de zekerheid zou ik via het BX forum / echte BX kenners de vraag stellen.
Mooie aankoop.
Vroeger veel met BX’en mogen rijden.
Nu weleens naar aan het kijken, jouw argumentatie kan de mijne zijn. Maar goed, rationaliteit overheerst dan weer.
Ik denk, om het ‘gevoel van BX rijden’ te ervaren / te stillen het voor mij zou passen om er eerst eens eentje ergens te huren/gebruiken voor een dag of wat.
Maar ja.. waar je zowat in heel het land een 2CV kan huren.. heb ik dat voor de BX nog niet gevonden.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
DeBakker schreef:Nou ja, als jij het tegen niemand zegt, doe ik dat ook niet.
Huh, wat moet ik tegen niemand zeggen? Heb ik iets bijzonders opgemerkt dan?
Het ontbrekende stukje stripung. Ik had het zelf nog niet eens gezien.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Sssttt! Daar zouden we het toch niet meer over hebben?
(Sorry, ik probeerde een grappig antwoord op het zwijgen te formuleren)
Oh ja, stom van me.
Goede nieuws is dat ik wel een bedrijf gevonden heb die het niet nader te noemen onderdeel levert. Ben alleen benieuwd of het wel op het origineel lijkt.
Heb zojuist de veerbollen vervangen. Achter schoongemaakt en de voorbollen vervangen. Nu zie ik dat hij achter lekt. Tussen de hoes en het deel waar de hoes aan zit. Ik heb de auto nog niet gestart, dus geen druk op het systeem. Ik ga er van uit dat dat de LHM is die de achteras is in gelopen tijdens het losdraaien van de bollen. Zie ook geen lekkage verder.
Zou iemand kunnen bevestigen dat het normaal is dat het daar even na blijft lekken? Of wat ik verkeerd gedaan heb misschien. Heb de bollen gelost in de hoogste stand, laten zakken naar de laagste stand en daarna de achterwielen los van de brug.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja dat kan wel kloppen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste