Beste forumleden,
Ik heb een C3 uit juni 2013, diesel met zoiets van 245.000 km op de teller. Vooropgesteld: ik weet niks van auto’s, dus wil graag jullie mening over het volgende:
In het verleden reed ik heel veel. Sinds corona veel minder. Mogelijk is door die korte stukjes het roetfilter verstopt geraakt. Mijn garage heeft geprobeerd het schoon te maken, maar defect trad meteen weer op. De auto trekt minder goed en het waarschuwingslampje blijft continu aan. Lange ritten maken op hoge toeren heeft niet geholpen.
Nu moet de auto gekeurd worden. Ik begrijp dat vervangen van het roetfilter duur is, en dat bij 240.000 km de distributiering dringend vervangen moet worden. Dure reparaties dus.
Nu krijg ik verschillende adviezen.
-Weg doen, die auto is op.
Of:
-nee, je rijdt toch nog maar weinig, laat ‘m repareren, dan rijd je mogelijk nog een tijd met deze auto, dat is altijd goedkoper dan een tweedehands auto kopen voor 10.000+ euro.
Ik snap dat niemand mij kan zeggen wat er nog voor (dure) defecten zullen optreden. Maar wat zouden jullie doen? De auto is altijd super geweest, start altijd en geen enkele keer ooit mee gestaan, en ziet er nog mooi uit.
En hoeveel schatten jullie dat deze beide reparaties zullen kosten?
Dank! Louise
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Auto van 2013 met 245.000km op??
Die kan na reparatie nog vele jaren en km mee.
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008
- AX 1.1 spot 5 deurs
^^^ nou ja.. fabrikanten ontwikkelen niet meer voor de eeuwigheid. Dat was in de vorige eeuw (soms) nog wel het geval.
Tja.. wat te doen?
Wat ben je bereid uit te geven voor onderhoud / reparatie?
Ik denk dat de eerste vraag moet zijn of je verwacht op korte termijn weer veel kilometers te gaan maken.
Zo ja.. is het je dat waard met de huidige, relatief, hoge dieselprijzen?
(verschil tov benzine is kleiner geworden dit jaar) die nog wel even zullen aanhouden.
Een andere auto kost ook geld, dat sowieso.
Heb je nog even de tijd qua APK vervaldatum of is het krap?
Wat moet ik ermee schreef:(..)
Ik heb een C3 uit juni 2013, diesel met zoiets van 245.000 km op de teller.
Juni 2013.. dat is dan vermoedelijk nog de eerste fase van de tweede generatie C3’s. Heb je een 1.4 of 1.6 diesel?
Voor een goed antwoord werkt het vaak wel als de autogegevens vrij nauwkeurig zijn
Wat moet ik ermee schreef:(..)
En hoeveel schatten jullie dat deze beide reparaties zullen kosten?
(..)
Ik denk dat dat roetfilter vervangen wel zo’n 500/600 euro doet en een nieuwe koppeling (als er niks mis is met het vliegwiel) toch ook wel rap richting de 1000 euro gaat (zaak zit natuurlijk al bijna 10 jaar op de plek in weer en wind.. moet wel los kunnen. ). Beetje onderhoud erbij én dan is er ook nog de vraag hoe de staat van de turbo is én de commonrail (brandplaatjes..).. zodat je een beetje inzicht heb in wat je eventueel nog kan verwachten.
Ben je altijd op tijd geweest met het verversen van de olie / oliefilter?
~~~~~~~~~~~~
Ps: denk dat het handig is als dit draadje naar het C3 topic verplaatst wordt. Staat nu in de welkom hoek, zie ik.
Durashift schreef:denk dat het handig is als dit draadje naar het C3 topic verplaatst wordt.
En aldus geschiedde.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik vind dat je voor jezelf twee vragen moet stellen:
1) Wat kost het vervangen van het roetfilter en de distributieset?
2) Is dat het je waard?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat moet ik ermee schreef:Diesel met zoiets van 245.000 km op de teller.
Die is dus net zo’n beetje halverwege de levensduur.
Ik heb meerdere diesels tot ver over de 4 ton gereden.
Je moet je alleen afvragen of, als je structureel minder km’s blijft rijden, een diesel per km wel de goedkoopste is.
Helemaal nu de literprijs van diesel slechts iets minder is dan die van benzine.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Om op het eerste “advies” terug te komen, de auto is zeker niet “op”. PSA-diesels zijn gewoon heel degelijk. Een ander verhaal is de benzinemotoren van na 2010.
Een ander verhaal is het belastingtechnische nu je zegt minder te rijden. Maar mede gezien het bovenstaande, oriënteer je eerst goed voordat je besluit een benzineauto te kopen. Veel fabrikanten hebben allerlei problemen met de downsize motoren vanwege de regelgeving vanaf 2010.