3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
De Xantia 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 07 mei 2022 07:42 AM
  [ # 31 ]

Ik heb destijds voor de Xm op ebay een spiegel gescoord in Engeland voor een heel redelijk bedrag, ik zou daar eens gaan zoeken.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 10 mei 2022 05:28 PM
  [ # 32 ]

Met de Brexit is dat nu misschien iets duurder geworden, maar ik ga eens kijken. Dank voor de tip!

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 10 juli 2022 05:31 PM
  [ # 33 ]

De afgelopen twee maanden heb ik niet stil gezeten. Een weekje vrij werd benut om het interieur grondig schoon te maken en er nieuwe matten in te leggen.

In die week kwam ik er ook achter dat mijn krik een bonk roest is en de band van mijn reservewiel nog de originele is. Die gaan dus allebei op termijn vervangen worden.

Verder heb ik eindelijk ook iets gedaan wat ik al sinds de aanschaf wilde doen. Gele lampen erin aan de voorkant!

En tot slot vandaag het deurruber linksvoor vervangen. Dat had ooit vastgevroren gezeten en zag er daardoor zo uit:

Verder ben ik nog bezig met uitzoeken waarom mijn achteruitrijlichten het niet meer doen (waarschijnlijk schakelaar overleden) en een oplossing aan het bedenken om het latere type servo in de achterklep te krijgen (past niet in de originele gaten).

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 10 juli 2022 06:37 PM
  [ # 34 ]

Als je een trekhaak hebt kan in de aansluiting van de steker een contact zitten dat de mistlampen achter uitschakelt bij het indrukken van een steker, ik weet niet of die ook de achteruitrij lichten uitschakelt.

De lamp kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn of inderdaad de schakelaar die bediend wordt door de pook.

Profiel  
 
Durashift
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008

- AX 1.1 spot 5 deurs
Gepost: 11 juli 2022 03:48 PM
  [ # 35 ]

Goed bezig very good

Machtige mooie uitvoering, zo’n VSX. Geniet en koester ‘m, maar dat gaat wel lukken, zo te lezen.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 11 juli 2022 05:47 PM
  [ # 36 ]

Dank je! Elke keer als ik er mee reed (met de huidige prijzen helaas wat minder) word ik er blij van.

Ed P schreef:

Als je een trekhaak hebt kan in de aansluiting van de steker een contact zitten
dat de mistlampen achter uitschakelt bij het indrukken van een steker, ik weet niet of die ook de achteruitrij lichten uitschakelt.

De lamp kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn of inderdaad de schakelaar die bediend wordt door de pook.

Ze waren er eerder al een poosje mee opgehouden, dus ik heb toen het een en ander al kunnen controleren/uitsluiten. Er zit geen trekhaak onder, dus dat valt af. Lampjes zijn oké of ze moeten allebei in de tussentijd geklapt zijn. Vrij onwaarschijnlijk. Eerdaags ga ik de schakelaar doormeten om te controleren of die inderdaad het probleem is.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 12 juli 2022 08:45 PM
  [ # 37 ]

Vanmiddag de achteruitrijschakelaar doorgemeten en het lijkt erop dat de schakelaar gewoon zijn werk doet. Ik had de multimeter op de piepstand gezet en na deze aangesloten te hebben op de schakelaar gaf deze duidelijke piepsignalen als ik de achteruit inschakelde. Toen ik de stekker terug monteerde en naar de achterlichten liep deden de achteruitrijlichten het ineens weer!

Stekker er weer af en nog eens meten. Schakelaar doet keurig wat ‘ie moet doen en de multimeter sloeg aan het piepen als ik de pook in de achteruitpositie manoeuvreerde. De hoeveelheid Ohms zijn wel wat laag: 0,1. Mijn conclusies zijn nu dat, of de schakelaar bezig is met overlijden, of er zit ergens een kabelkreuk die ervoor zorgt dat de achteruitrijlichten het maar af en toe doen. Het laatste vind ik het minst aantrekkelijke idee, die kabel loopt tenslotte de hele auto door. Maar ik vrees dat het wel die kant opgaat. Of is het mogelijk dat de schakelaar maar half werkt?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2022 09:02 PM
  [ # 38 ]

Ik zou eens kijken naar de bedrading tussen de koets en de achterklep en de massa van de achterklep controleren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 14 juli 2022 08:21 PM
  [ # 39 ]

Ik zat ook al in die richting te denken, maar aan de massa had ik nog niet gedacht. Goeie! Toen ik eergisteren ‘s avonds nog een rondje wilde gaan rijden, dacht ik: eens kijken of er bij de andere lichten op de klep iets te bespeuren valt wat op problemen in de bedrading duidt. Dus mistlichten, achterlichten en achteruitrijlichten aan en wat schetst mijn verbazing? Ze deden het allemaal. Inclusief de achteruitrijlichten die het eerder alsmaar niet deden! Gelijk de klep open gezet en een beetje open en dicht staan doen om te kijken of dat verschil opleverde, maar alles bleef het keurig doen. Vervolgens maar vertrokken.

Halverwege het rondje nog eens gekeken en weer deden de achteruitrijlichten het. Bij thuiskomst nog een keer gekeken. Als het een slecht contact is, kan de situatie immers door trillingen tijdens het rijden veranderen, maar ook terug thuis was dit het beeld.

Wat me nog te binnen schoot is dat ik wat speling voelde als de stekker op de achteruitrijschakelaar zat. Dus misschien zijn de contactjes in de schakelaar te ruim en zit daar het contactprobleem. Ik controleer nu regelmatig of de boel het nog doet en ga de stekker van de achteruitrijschakelaar eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Ik wilde binnenkort toch de bakolie gaan vervangen, dus dat kan dan in een moeite door.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 27 november 2022 04:26 PM
  [ # 40 ]

De Xantia dendert gestaag door, maar deze ochtend bleef het motorstoringslampje branden. Verder niks raars te merken of te horen, dus rustig aan doorgereden naar het familiebezoek.

Vanmiddag eens een blik onder de motorkap geworpen. Nadat de motor even had gelopen ging het lampje uit en na nog een keer starten ging het direct uit. Mogelijk is het een slecht contact geweest. We houden het even in de gaten.

Wel zag ik oliesporen rond het luchtfilterhuis. Oliepeil staat halverwege, da’s niet goed. Eerste verdachte voor mij is de kleppendekselpakking. Eind december moet ze voor een nieuwe APK, dus mogelijk laat ik het dan oplossen. Vooral vanwege de steeds minder prettige sleuteltemperaturen.

En de achteruitrijlichten zijn het na mijn vorige post de hele tijd blijven doen. Dat is dus sowieso een slecht contact geweest wat na loshalen en schoonmaken van de stekker verleden tijd is.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 28 november 2022 05:51 PM
  [ # 41 ]

Vandaag wat uitgebreider gekeken naar het gebeuren. Motorstoringslampje is na die ene rit uitgebleven. Misschien zat er een stekker niet helemaal lekker.

Gisteren in ieder geval een half litertje olie bijgevuld zodat ik een idee kan krijgen hoe hard de olie verdwijnt. Ook wat fotootjes gemaakt. Het is niet supergoed te zien op de foto’s, maar op het randje waar bougiekabels bovenlangs gaan ligt een laagje olie.

Ik vind de kleppendekselpakking de eerste verdachte voor deze oliesporen. Maar twijfel een klein beetje, Want eigenlijk had ik de oliesporen dan verwacht onder het randje waar de olie nu op ligt. Aan de andere kant weet ik niet waar het anders vandaan zou moeten komen. Hebben mensen hier daar wellicht inzichten over?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 november 2022 06:45 PM
  [ # 42 ]

Je zegt oliepeil halverwege. Hoeveel km geleden stond hij op max?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 28 november 2022 07:15 PM
  [ # 43 ]

Ik zou beginnen met het vervangen van de 2 slangklemmen van de carterontluchting voor normale exemplaren die goed aan te draaien zijn, vaak is door veroudering van het rubber van de slang in de loop der jaren de klemkracht van de originele slangklem niet meer voldoende met mogelijk lichte olielekkage tot gevolg..

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 29 november 2022 11:27 AM
  [ # 44 ]

En ik zou eerst beginnen met schoonmaken/ontvetten, zodat je goed kan zien waar het vandaan komt. Klepdekselpakking is inderdaad wel een grote verdachte.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 29 november 2022 09:17 PM
  [ # 45 ]

Dank voor de tips! Ga ik sowieso mee aan de slag.

jantje1948 schreef:

Je zegt oliepeil halverwege. Hoeveel km geleden stond hij op max?

Hier heb ik al mijn gedachten over zitten pijnigen, maar ik kan me niet meer herinneren wanneer de voorlaatste keer oliepeilen was. Ik peil vrij regelmatig, dus veel meer dan een maand geleden kan het niet zijn.

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook