Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Eindelijk de bakolie vervangen. Dat schakelt met name met een koude bak aanzienlijk beter dan met Kroon EP90 erin. En daarmee is die hele versnellingsbak-saga wat mij betreft dan ook eindelijk ‘klaar’.
Derk
Helemaal mooi man. En nou op vakantie met die bak!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nope.
Versnellingsbak is weer lek. Van het model ‘mandje++’. We kunnen van voor af aan beginnen… De cardanas zal er wel weer onderuit moeten om te kijken wat er dan nu weer lek is. Verdachten zijn de gebruikelijke: de bouten waarmee de schakeltoren op de bak geschroefd is, achteruitrijlichtschakelaar, dekseltje van de dwarsverstellingsnok van de schakelas en eventueel die mooie nieuwe OE keerring die ik er achterin gedrukt heb. Maar er ligt een behoorlijke plas bakolie onder, dus het loopt er ook vlot uit momenteel. Sneu van die lekkere nieuwe Castrol Transmax 75W90…
Maar goed. Ik zal kijken of er vlot iets aan te doen is en anders gaat de bak er maar weer uit om te kijken wat we daar nou allemaal mee moeten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
He??? Hoe kan dat nou man?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Weet jij het? Weet ik het? Maar die Castrol is koud ook wat dunner dan die Kroon EP90, misschien dat dat net het verschil maakt. Geen idee. Maar dit moet dus opgelost en ook een beetje rap. Hoewel ik anders zonder pardon met die zespitter op vakantie ga. Dat is al over een dag of 10, dus het wordt even rennen om de zaak op de rails te houden…
Wat ook nog kan is dat het keerringetje van de schakelas opnieuw naar de vaantjes is. Als die as nou eens net niet precies genoeg recht is en hij drukt ‘m open, dan kan die dunnere olie er misschien net wél uit daar waar die stroperige EP90 dat net níet kon. Of zo.
Geen idee nog, maar ik ga wel weer kijken…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb de schakeltoren er maar eerst eens achter vandaan geknutseld. Het ziet er naar uit dat deze olie wél langs de bouten waarmee dat ding achterop de bak geschroefd is kan. Maar ik heb zo’n vermoeden dat de cardanas er nog uit gaat komen, gewoon om de boel Goed te kunnen bekijken. Zou sneu zijn om ‘t hierna nóg een keer te moeten doen - of dat die bak wegens onverwacht alsnog lekken ergens achter Magdeburg in puin draait…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Cardanas & uitlaat ook los gemaakt. De achterkant van de bak lekker nat, dus je kan niet precies zien wat er nou lekt. Je kunt gelukkig wél zien dat de achteruitrijlichtschakelaar, de dop van de nok van de schakelas en het keerringetje op de schakelas in orde zijn. Ook gaat er nu natuurlijk hoe dan ook threadsealer op de bouten van de silentblocs van de schakeltoren, want nu kan ik er goed bij en dat kán lekken. Maar niet zoveel als wat er nu uit zeikt.
De afgelopen twee keer dat ik die bak zo nat gehad heb lag dat aan de keerring op de uitgaande flens: één keer met de oude bak omdat daarvan de flens losgelopen was en één keer met de nieuwe bak omdat daar de verkeerde maat keerring in bleek te zitten. Ook nu vertrouw ik die keerring niet. Ten eerste omdat het spat-patroon weer hetzelfde is als bij de vorige twee keer en ten tweede omdat ik bij de montage al raar naar de looprichting van die keerring stond te kijken. Ik had toen het vage idee dat het een rechtsom lopende keerring was terwijl die flens linksom loopt (en nou hoor ik jullie denken: en wat dan als je achteruit rijdt?). Maar goed, ik had dat ding bij de dealer op chassisnummer besteld en ik heb dus ook keurig een keerring van de correcte maten gekregen. Bovendien was de dealer de enige die me die keerring kon leveren.
Nu is alleen het lullige dat, om te controleren of de looprichting van die keerring wel klopt, de flens eruit moet en dan kun je dus sowieso een nieuwe keerring gaan bestellen. Waarbij de twijfel weer toeslaat of dat de juiste dan wel is, want als BMW Mobile Tradition een batch verkeerde keerringen geleverd gekregen heeft moeten die dus eerst op, en dan mag je wachten tot ze nieuwe besteld hebben, en dán kun je er weer een voor krijgen. In de industrie is de maat van die stomme keerring voor geen meter standaard, dus een alternatief heb je ook niet zo gauw gevonden.
Verder zou het kunnen zijn, maar daar kom je dan ook precies op deze manier achter, dat het centreerlagertje in de neus van de cardanas het opgegeven heeft en dus trilling veroorzaakt heeft. De bak zelf loopt wel gesloten, maar hoe goed gaat dat als je met 100+ = 4.000+ rpm in 4 = prise-directe = dus 4.000+ toeren op de uitgaande as rondknalt? Want dat gebeurt dus met zo’n 1602 met z’n hele korte eindoverbrenging… Maar goed. Dat centreerlagertje, daar zijn dan gelukkig wel weer revisiesetjes voor, dus om zeker te zijn dat alles dan nu ook écht eens gaat kloppen zou je dat ook meteen mee moeten nemen.
En dan nóg blijft dit een vreemd verhaal. Je zou ‘m er zomaar voor gaan knijpen dat die bak, die dus uit een hard in puin gereden 2002tii blijkt te komen (zie: episode ‘kromme schakelstang’), een haarscheur in de behuizing heeft. Dan kan ik dus alsnog van twee bakken één gaan staan maken. En daar heb ik geen zin in, dus die gedachte negeer lekker ik totdat er echt niet meer omheen te komen zou zijn.
Hoe dan ook: ik heb weer een puist werk aan die kar om dit alsnog goed te krijgen en omdat na de vakantie ik m’n werkplaats alweer dik volgeboekt heb om de rest van de staande vloot van roest te ontdoen & winterhard te krijgen én dit orgel dus wél nog even een keertje gekeurd moet worden verderop van de zomer én omdat ik relaxed op vakantie wil en niet gejaagd & met gelazer aan m’n kop waarvan de eindjes weer érg open gaan dreigen te zijn, ga ik dus toch maar gewoon *niet* op vakantie. Dat gaat elk jaar zo, dus het went vanzelf. En dan heb ik in ieder geval weer tien dagen extra om dit gezeik op te lossen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik zie net dat één van mijn leveranciers wél met vakantie gaat en dat het dus qua voorraad uit de andere vestiging moet komen. Betekent: eerst mailen of ze ‘t wel hebben. Nou ja, dan krijg je die meuk ook never meer op tijd binnen om ook maar te beginnen met nadenken over het vlot weer in elkaar sleutelen van dat ouwe hok.
Afijn.
Dat kan er wel bij om het moeilijk te houden, dus what TF ever maar weer. Zo zie je maar weer dat het maar goed is dat je op vakantie mag, niet moet. Want zonder die vakantie eraan te besteden komt die perenkist weer hopeloos in de weg te staan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:Dat centreerlagertje, daar zijn dan gelukkig wel weer revisiesetjes voor
Dat was afgelopen winter nog waar. Nu niet meer. Ik zal morgen de dealer nog bellen, anders is de enige optie om zeker te weten dat dat goed zit een nieuwe cardanas uit de States laten komen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is die keerring nog van het labyrinth type?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom moet er een nieuwe keering in na demontage van de flens??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Penny Lane schreef:Dat centreerlagertje, daar zijn dan gelukkig wel weer revisiesetjes voor
Dat was afgelopen winter nog waar. Nu niet meer. Ik zal morgen de dealer nog bellen, anders is de enige optie om zeker te weten dat dat goed zit een nieuwe cardanas uit de States laten komen
Derk
Ik denk niet dat dat lager een lekkage kan veroorzaken. Waarom niet? Bij m’n e12 was dat lager echt zo gaar als de gemiddelde Russische tank en die keerring lekte ook niet. Daarbij was ook het tussenlager gal en bonkte en trilde de hele cardanas als een malle en zo te zien al zeer lange tijd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Waarom moet er een nieuwe keering in na demontage van de flens??
Wegens geweldpleging vooral. Maar dan nóg is het om het even, want er moet dan sowieso een nieuwe borgplaat voor de moer van die flens worden besteld.
Die keerring is geen labyrint-type, maar het ding heeft wel een sluitlip met richtingsgevoelige groeven. Je zou zeggen dat dat ook niet al te dol uitmaakt, maar er zijn meer meldingen van dergelijke keerringen die ruim voortijdig gaan lekken als ze ‘verkeerdom lopen’. Ik heb me overigens ook niet voor niks maar kort achter m’n oren gekrabd over die draairichting, want vaak ben je te benauwd. Maar er moet hier toch iets aan de hand zijn en anders is het niet te vinden.
Maar goed. Ik ga zometeen eerst wel weer eens kijken of er beter te zien is wat er lekt nu alles weer twee keer brandschoon gemaakt is. Hoewel dat alleen de statische lekkages verraadt natuurlijk.
Ik heb in ieder geval al gezien dat de aftapplug niet meer sluit (conische schroefdraad zonder verdere afdichting) en dat de achteruitrijlichtschakelaar een loszittend binnenwerk heeft (schijtkwaliteit onderdeel dus). Verder moet ik besluiten om de silentblocs van de schakeltoren te vervangen als ik de bouten daarvan ga sealen, anders blijf je dat opnieuw doen. Die dingen zijn gelukkig wel leverbaar, maar als ik ze enigszins tijdig wil hebben wordt dat een dure grap. Maar goed, dat heb je dan.
Die keerring is nu een beetje een vervelende situatie. Ik vertrouw er niet 100% op, maar je weet pas écht of dat ding lekt als je alles brandschoon hebt gemaakt en er weer mee hebt gereden. En dat is dus lekker ruk, want ik heb helemaal geen zin om ‘m opnieuw in elkaar te zetten, daarna lekkage te constateren en ‘m dan nóg een keer uit elkaar te moeten trekken. Wat nou weer wijsheid is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap niet hoe de keerring sneuvelt als je de flens van de as af trekt met een geëigende trekker. Ja, misschien als je hem er af gaat lopen rammen maar jou kennende doe je dat niet. Borgplaat, kan in vele gevallen hergebruikt worden als je hem kunt beoordelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die borgplaat is een soort vriesstop met een zeskant erin gestanst. Daardoor is er heel erg weinig materiaal over en vouw je ze bijna standaard dubbel als je ze eruit pulkt. Dus zo’n ding moet je gewoon hebben liggen als je dat uit elkaar haalt.
Wat die keerring betreft: statisch is-ie wel dicht. Of die draairichting verkeerd is of niet weet ik niet zeker, maar je zou moeten verwachten dat het ermee kan. Zelfs als dat ding strikt genomen de verkeerde richting zou hebben, want wat is verkeerd? Je moet er ook mee achteruit kunnen en op dat moment zou een linkslopende keerring verkeerd zijn Ik zou dus een list moeten verzinnen om dat spul te kunnen laten draaien zonder er meteen uitgebreid mee proef te rijden. Maar dat kan misschien wel, daar moet ik even naar kijken of dat te organiseren is zonder dat ik achter een knetterende open voorpijp lig.
Hoe dan ook is het grootste deel van de plas olie die er onder de auto lag afkomstig van de aftapplug (want stilstaand ontstaan, dus dan lekt die keerring nooit zó veel). Dat is ook weer een apart ding, zo’n stop: geen pasvlak of kraag of wat dan ook, maar een conische schroefdraad met fijne spoed. Dat wil zeggen: de draad van de stop is van een iets te grote diameter en de eerste draadgangen zijn kleiner geslepen. Hoe verder je zo’n stop indraait, hoe meer die schroefdraad zich in het lichtmetaal van die bak klem ‘vreet’. Dat heeft als voordeel dat er geen pakkingen kunnen falen, maar als nadeel dat de schroefdraad in zo’n bak heel best te slopen is door zo’n stop te hard aan te draaien. De stop die erin zat had beschadigingen in z’n draad, en dan sluit die handel hoe dan ook nooit zuiver. Ligt er dan van die ouderwetsche stroperige EP90 in zo’n versnellingsbak, dan kan dat er echt niet door. Maar 75W90 is best wel veel dunner dan EP90 en dat kan er dus wél langs. Ik heb nu de stop uit m’n oude bak erin gejast en die extra goed (naar mijn zin gevaarlijk) vast gesjord en nu wachten we af of daar nog olie langs komt. Die bak hoeft immers niet leeg als je die stop snel even wisselt, dus dat moeten we over een uurtje, misschien twee al een eind kunnen beoordelen. Maar het blijft een plaag dat je met zo’n constructie ook nog per sé moet voorkomen dat je de schroefdraad in die bak molt, want optappen en een ander soort stop erin kun je min of meer vergeten. Als dát gemakkelijk had gekund was dat nu al zo geweest.
Maar goed, die stopjes hebben altijd erg veel draad over dus het zal de bedoeling juist wel zijn dat je bij elke oliewissel de draad in zo’n versnellingsbak er opnieuw mee optapt om de boel zuiver te laten sluiten (dus dat je ‘m er dan telkens een eindje dieper in trekt). Ik vind dat link, vooral als dat lichtmetaal van zo’n bak oud wordt en jarenlang pekel gevreten heeft, maar het zal wel kunnen. En dan moet je ‘m dus juist wél elke keer behoorlijk hard vast rossen, dus misschien ben ik wel gewoon te voorzichtig
Maar goed. Verse bakolie is besteld en nu ga ik eerst eens kijken dat ik nieuwe silentblocs voor die schakeltoren opdrijf, want als ik die bouten ga sealen moeten daar ook meteen nieuwe silentblocs mee worden verankerd. Anders moet het later alleen maar wéér opnieuw. En er moet dus weer een nieuwe achteruitrijlichtschakelaar komen, want het binnenwerk zit er alweer los in en dan is-ie geheid in meerdere of mindere mate lek.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik vind zo’n constructie voor een aftapplug echt BMW-onwaardig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.