Dag allemaal!
Mijn C1 uit 2018 heeft het afgelopen jaar wat problemen. Bij een combinatie van warm weer, relatief zwaar beladen zijn en na ongeveer een uur rijden, blijft de auto soms ineens in neutraal hangen. Het ‘ETG’ lampje brandt (electronic gearbox, uitroepteken met een radertje er omheen) en na even afkoelen rijdt de auto weer verder.
Dit gebeurt bij afslaan op de snelweg, in de file en bij parkeren. Allemaal situaties waar de auto veel moet schakelen.
Nou ben ik al 3x naar de garage geweest. De eerste keer kreeg ik alleen een software reset, de tweede keer werd de koppeling vervangen, de derde keer was ik de auto een week kwijt en is uiteindelijk de koppeling opnieuw ingeleerd. Elke keer mocht dit niet baten.
Via Google kwam ik https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236369 deze thread tegen, met een probleem dat heel erg lijkt op het mijne. Weliswaar een C2, maar alsnog een goed idee om naar de waterpomp te laten kijken.
Ik mag van m’n lease mijn contract kostenloos afsluiten en een nieuwe aangaan, maar wil alsnog kijken of dit te repareren valt. Ik ben verder namelijk ontzettend tevreden met m’n C1’tje!
Zijn er hier mensen die het probleem herkennen en gevonden hebben wat het is? Of zijn er andere dingen om bij de garage te checken?
Dank,
Angelo
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er is echt geen relatie tussen de waterpomp, lees het koelsysteem, en de werking van de koppeling.
Bij de C2 waar je naar verwijst ligt de uiteindelijke oorzaak ook niet daar.
Is de koppelingsservomotor al eens vervangen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ah dan had ik dat topic niet goed gelezen! Koppelingsservomotor is naar mijn weten nooit vervangen, dat zal ik aangeven bij de garage
Uit nieuwsgierigheid, de error die de auto geeft heeft te maken met oververhitting van het schakelsysteem. Hoe staat dit los van het koelsysteem? Of heeft die koeling alleen betrekking op de motor?
Dank!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Koeling heeft alleen betrekking op de motor.
Bij de C2/C3 hangt de regelunit van de bak aan de voorzijde ervan, direct achter de radiateur.
Ook de koppelingsservomotor zit daar gemonteerd.
En die omgeving is wel eens warm, bijvoorbeeld bij filerijden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dankjewel René! Ik heb weer een werkplaatsafspraak gemaakt en neem dit mee in de communicatie. Nu hopen dat dat het ook echt blijkt te zijn
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is de auto al eens uitgelezen met Diagbox, de uitleessoftware van Citroën zelf?
Zo ja, wat waren de foutcodes?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Weet het niet zeker, maar dat is denk ik het eerste wat ze proberen? De Wegenwacht heeft wel de computer uitgelezen toen ik langs de weg stond, maar vond toen niks. Meen dat dat niet met Diagbox was.
Ik herinner me dat ze ofwel alleen het probleem niet konden vinden, of überhaupt geen foutcode zagen. Een duidelijke code zou voor beide garages onmiskenbaar een probleem duiden, toch?
Heb dinsdag weer een afspraak staan, zal vragen naar de uitgelezen code
Wederom dank! Fijn om dit soort dingen inzichtelijk te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vraag dan wel even of ze hem met diagbox uitlezen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zo, daar gaan we weer!
Kreeg een belletje van de garage. Probleem niet kunnen nabootsen, wél een foutcode: P0900. Inderdaad, de koppelingsservomotor!
Alleen nu.. Dit valt onder garantie van de (andere) garage die de koppeling heeft vervangen. Dus mag ik de auto van de lease van de ene naar de andere garage gaan brengen :’)
Ach, nu maar hopen dat het daarna wél opgelost is.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een koppeling vervangen houdt normaal gesproken in: plaat, drukgroep en druklager.
De koppelinsservomotor doet in feite wat normaliter je linkervoet doet, namelijk het bedienen van de koppeling.
Bij vervangen van de koppeling zal naar mijn idee die servo niet vervangen worden.
Het kan wel zo zijn dat de servo opnieuw ingeleerd moet worden omdat er een dikkere plaat ingekomen is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi Jantje!
De koppeling is al vervangen én opnieuw ingeleerd. Dus vandaar met deze errorcode dat de volgende stap toch de servo lijkt te zijn.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, die hebben inderdaad niet het eeuwige leven. Misschien hadden ze die beter gelijk mee kunnen nemen.
Wat is de km stand?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ons ETG C-Eendje is nu 10 jaar oud, en heeft iets meer dan 50.000 km gelopen.
Dat waren kilometers waarin de bak best veel moest schakelen.
Tot nu toe gaat dat prima, gelukkig
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Heb net de 85k aangetikt
Zo. Ik heb de auto terug, de actuator voor de koppeling is vervangen.
Nou werd bij de vorige garage gezegd dat de servomotor waarschijnlijk vervangen moest worden, dat is nu de actuator geweest. Deze garage zegt dat het probleem er waarschijnlijk mee opgelost moet zijn, maar wat denken jullie?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Actuator en servomotor is hetzelfde onderdeel, alleen verschil in benaming.
Of het hiermee opgelost is zal je moeten ervaren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986