Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De benzine kwam bij mijn DS op de aansluiting van de benzineleiding bovenop de tank naar buiten. Dat was geen felsnaad maar vermoedelijk hard soldeer. Poreus dus na een jaartje of 30-40.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:Even voor mijn begrip: “zweten op naden”
Zijn dat dan felsnaden?
Want op lasnaden kan ik me dat niet voorstellen.Groet,
JW
Het felsnaden die gesoldeerd werden na het omfelsen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha, die techniek kende ik nog niet. Nu wel
Is dat een veel gepraktiseerde techniek? Ook bij “ons merk”?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat weet ik eigenlijk niet JW.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn traction was dat wel zo.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De tank van een DS ziet er in elk geval wel uit alsof die zo in elkaar zit. En die van mijn Rover dus ook.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En met gewoon soldeer en een dikke elektrische bout kun je best nog veel.
Als ik de traction voltankte zeek de benzine er uit. Het bleek dat er in de bovenkant wat gaatjes zaten, door condens.
Na grondig spoelen met water dichtgesoldeerd met wat plaatjes van 1 mm dik.
Daarna altijd zoveel mogelijk volgetankt, geeft minder condens.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dit weekend een taxatie laten uitvoeren tijdens een taxatiedag bij een Rover-specialist. Na wat geblader door boeken was de auto precies waard wat ik ervoor betaald had (ongeveer 10 mille). In het licht van de werkzaamheden die de specialist nog gaat uitvoeren is daar nog wat bovenop gezet, zodat ik een gelijkwaardige auto kan terugkopen als er wat gebeurd. Ik vind het prima, maar ben wel verbaasd dat de vorige eigenaar een taxatie had liggen die 8 mille hoger uit kwam.
De taxateur wees me op een deuk in een achterband die ik niet eerder zag. De banden zijn waarschijnlijk een keer leeggelopen en daarbij is het karkas geknikt. De Vredensteinbanden zien er hardstikke nieuw uit maar zijn uit 2009. Als noodmaatregel gaat het (even oude) reservewiel op de plek van het achterwiel. Maar nu ik dit weet wil ik toch een setje nieuw rubber. Ik kan er weer Vredenstein (SPRINT CLASSIC 185/80R15 91V) opleggen, maar bij een Engelse specialist zie ik dat die de Michelin XAS 180 HR 15 aanraadt omdat die een veel betere wegligging geeft. DS rijders (inclusief ikzelf) zijn altijd heel enthousiast over de Michelin banden, maar met een breedte van 180 wordt de diameter nog wat kleiner ten opzichte van de oorspronkelijke diagonaalbanden. In 185 breed vind ik de Michelin XVS-p 185R15. Die lijkt er ander uit te zien dan ik gewend was onder de DS. Vraag aan de Citroenisten hier: bestaat de XAS op 185 breed? Of is de XVS eigenlijk net zo goed? En waar laat ik zo’n setje monteren? Zijn er bandenspecialisten die dit op voorraad hebben?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Xas bestond idd als 185. Ik geloof dat die destijds zijn komen te vervangen met de introductie van de Xvs of enige tijd daarna. Voor nu kun je, als ik het mij goed herinner, geen 185-15 Xas meer kopen. Wel de genoemde Xvs. Die heeft idd een iets minder “klassieke” look dan de Xas. De wegligging met een Xvs zal nog wat verder verbeteren, dus als je over de looks kunt heenstappen zou ik voor Xvs gaan.
In de catalogus van Michelin staan overigens de 185-15 XVS 2x: met en zonder de “P”, een verdikte rand om schade door stoepranden te voorkomen. Voor de looks zou ik gaan voor de 185-15 XVs, dus de band zonder de P.
Persoonlijk vind ik die Vredestein banden helemaal Romeo Utrecht Kilo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik wist wel dat er iemand hier de verschillen zou kunnen duiden . Op mijn DS had de garagehouder de band met het ‘anti-schade-randje’ gemonteerd. Ik vond het toen wel grappig. Maar dan ga ik deze ronde maar eens voor de XVS zonder P, oogt net iets strakker. Op Vredestein is de Rover een soort van boot qua rechtuit stabiliteit en bochtengedrag. Ben benieuwd of dat met Michelins wat strakker en veiliger voelt.
Destijds XVS onder m’n DS23IE gehad, in de maat 185x15.
Wat een verschil met de XAs die er eerder onder zaten, met name op nat wegdek was de XVS een paar klassen beter dan de XAs.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij een duitse test jaaaren geleden kwamen de vreetfestijns er echt slecht uit. Bij 100km/h een noodstop had de vredestijn een 15!! meter langere remweg dan de XVS….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s ook een argument in een auto zonder kreukelzones ... Maar goed, voorlopig is de auto een paar weken onder dak en rij ik met een campertje. Ook op Michelins trouwens. Gezien het gewicht van de Rover zouden daar trouwens ook bijna dezelfde bestelwagenbanden onder kunnen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog ff over de wegligging: het kan ontzettend veel helpen om eens rondom een nieuwe set schokdempers te monteren. Indien beschikbaar zou ik overwegen om koni (classic) dempers te monteren.
Het zelfde geldt voor de veren zelf: na 50, 60 Jaar zaken ze door, worden ze slap. Vooral bij zware auto’s. Ook veren zijn aan “slijtage” onderhevig en het vervangen van ouwe veren door nieuwe zal in combinatie met nieuwe dempers voor een enorme verbetering zorgen. Ja, dat is een investering maar de moeite waard
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De auto is nu weg om een keer goed afgesteld te worden, de roest (niet veel, maar toch) bij te laten werken en wat dingen als alarmlichten en veiligheidsgordels toe te voegen. En de benzinestank op te lossen. Als ik de auto terugkrijg begin ik eens met fatsoenlijke banden. Het veercomfort is met een paar mensen aan boord nu al geweldig (Citroën waardig, zou ik haast zeggen), als je er alleen in zit is het ook nog heel okay. Ik wil nu eerst eens wat rij-ervaring op doen.
Je hebt natuurlijk wel gelijk, bladveren zakken uiteindelijk door. De achterveren zijn nog te koop (800 pond een set). De torsiestaven van de voorwielophanging zijn bij deze auto opgebouwd uit bladen en zijn dus eigenlijk torderende bladveren. Die lijken niet zomaar te koop. Schokbrekers lijken nog goed te werken, dus die staan ook iets lager op het verlanglijstje. Strak sturen wordt het sowieso nooit met zo’n ding.