Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die aftappluggen ken ik. Ik monteer ze met gastape, anders blijven ze lekken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ook een plan eigenlijk! Maar dat gaan we wel meemaken, hij moet er vast nog wel een keer uit. Al was het maar omdat het me niks zou verbazen als ik er uiteindelijk gewoon een nieuwe voor ga halen. Dat is dan wel weer gemakkelijk, want BMW gebruikt die dingen nog steeds.
Inmiddels heb ik bij mijn oude bak gekeken wat er nou kan lekken aan die schakeltorenbouten. Dat blijkt die linksboven te zijn, en alleen die. De rechtsbovenste en de onderste zitten in een blind gat, maar net die ene niet. OK, nieuwe silentblocs bestellen want dat moest toch wel een keer en dan die bout met draadsealer er weer in, dan moet dat ook wel betrouwbaar dicht zijn.
En de achteruitrijlichtschakelaar heb ik ook gecontroleerd. Dat binnenwerk kon ik opnieuw klemmen door de felsrand met een doorslagje wat meer om te zetten. Het felswerk was ook wel erg summier. Daarna heb ik er perslucht op gezet en bleek het ding prima luchtdicht te zijn. Dan moet olie ook kunnen, dus er maar weer in. Nou ja, niet dus want ik kon ‘m niet eens meer vasttrekken zonder dat het kreng afbrak. Gelukkig had ik dat snel door en kon-ie er nog zoner gedoe uit, maar nou is-ie dus zeker weten stuk…
Dat ding (Facet 7.6029, ook toegepast in Kevers) is van dermate dramatisch zwak aluminium gemaakt dat ‘t bij voorbaat kansloos is om ‘m een tweede keer te plaatsen. Troep dus. Het is wel weer écht vervelend dat er zo onwijs veel ontiegelijke tinnef in omloop is in de onderdelenbusiness. En dan is dit nog niet eens Chinese tinnef, maar gewoon Italiaanse.
Maar goed. Ik heb na een hoop Google-werk uitgevogeld dat een goeie, van Hella (6ZF 004 846-001) via 123Autoparts te leveren zou moeten zijn, dus dat gaan wel dan maar proberen. Dat is een uitlopend onderdeel, dus het zal mij benieuwen. Alle andere achteruitrijlichtschakelaars van dit type die nog leverbaar zijn, zijn in feite gewoon allemaal van die Facet k*tdingen in een ander doosje, dus spullen om heel ver bij uit de buurt te blijven.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bouten in open gaten kun je eventueel ook met gastape monteren. Werkt echt oke.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is ook hoe dat gaat gebeuren. Anders wordt het niks en blijkbaar is het met die 75W90 extreem kritisch allemaal.
Maar goed, inmiddels bericht dat die achteruitrijlichtschakelaar bij nader inzien *niet* leverbaar is. Het alternatief is natuurlijk zo’n papier-maché onzinding van drie keer net niks, dus die mogen ze wel houden ook. Eens kijken of er nou echt niet iets goeds te leveren is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als de lekkage pas ontstaan is na het vullen met de nieuwe olie is 1 plus 1 toch gewoon 2, zou je zeggen? Die carterstop zal wel gaar zijn. Net als die in het oliecarter van mijn auto, en dat is nota bene een nieuwe stop van de dealer. Dan zal de stop van je versnellingsbak carter er ook wel aan toe zijn. Terug monteren met gastape, zoals Waterman zegt, is dan een prima oplossing.
Je vakantie opofferen voor zoiets dan weer niet, eigenlijk
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat laatste heeft met de levering van onderdelen te maken. Die spullen komen zo belachelijk kort voor vertrek binnen, als alles helemaal gaat zoals het moet, dat het daarna hard doorsleutelen is om die kar weer in elkaar te zetten en af te checken voor vertrek. Nou kan ik prima met die zespitter op pad, maar dat is voor een autist zoals ik helemaal niet handig als er nog een bak werk met open eindjes ligt. En na de vakantie heb ik de hut volgeboekt met twee lasklussen waarbij die 1602 voor één klus inspringen moet als dagelijkse auto én het ding eigenlijk zo begin september eens voor de keuring (lekker op tijd, maar dat moet ook want als er iets mankeert zit je meteen met levertijden). Dan wordt de planning ook weer heel strak en dan kan ik die week vakantie beter gebruiken…
Maar goed, het laatste woord is er nog niet helemaal over gezegd wat dat betreft, het kán in principe nog goedkomen als alle bestelde onderdelen er bijtijds zijn.
In ieder geval heb ik die hele handel besteld: silent blocs en een onderste steun voor de schakeltoren en een achteruitrijlichtschakelaar. Er is niet vlot aan een echt goeie te komen, dus dat moet later een keer, maar er moet er wél gewoon een in natuurlijk. Ik heb de oude nog maar eens afgeperst met de compressor en die zou in theorie niet eens (serieus) mogen lekken, dus die zit er voorlopig even weer in. Lekt die wél, dan gaat er een gare nieuwe in en later een goeie nieuwe, daar kun je met een lange dop 19 altijd gewoon bij dus dat moet dan maar mogen op die manier.
Verder heb ik uitgevogeld hoe ik de cardanas aan de kant kan laten hangen met de uitlaat aangesloten en op die manier heb ik er een virtuele proefrit van een kilometer of drie mee gemaakt om te kijken of er dan ergens olie verschijnt. Ik kon alleen de derde versnelling gebruiken omdat je die zonder versnellingspook nog net wél vrij goed kunt bedienen, dus helemaal optimaal is het niet, maar het moet op die manier altijd iets zeggen. Wat dat oplevert is dat de keerring op de uitgaande flens er alsnog dicht uitziet. Anders was daar al wel olie verschenen. Wat wél meteen al klef wordt is de aandrijving van de snelheidsmeter (maar dat is min of meer normaal cq. eigenlijk niet echt iets tegen te ondernemen) en dus die bout linksbovenaan van de schakeltoren die in een door-en-door gat zit (die wordt meteen zeiknat). Met de aftapplug van de oude versnellingsbak erin en degelijk vastgetrokken is de lekkage daarlangs wel opgelost, het is in ieder geval nu zo dat dat niet meer door blijft lekken als de auto geparkeerd staat. Voor de rest is-ie wel dicht genoeg om niet meteen weer grote plassen bakolie op de vloer achter te laten.
Kortom, nu is het wachten op die silentblocs. Dat moet vanwege het afdichten van die ene bout dan nu ook in één keer. De oude zijn toch gaar en nu die dingen weer leverbaar zijn (was afgelopen winter niet) moet dat gewoon met het afdichten mee in een keer in orde. Daarna zou die versnellingsbak eigenlijk wel ongeveer zo dicht moeten zijn als wat er haalbaar is zonder vanalles te herontwerpen en/of met RTV vol te baggeren. Gaat alles nou helemaal vlot, dan kan het zijn dat dat zo rond woensdag, donderdag klaar is.
En anders dus in of na de vakantie, wat er ook weer een beetje van afhangt of ik die uitlaatsteun op tijd onder die zespitter gebeund krijg. Want ik ken de wegen in het gebied waar ik heen op vakantie wil en daar zijn nog verscheidene ‘strecken’ op het laatste eind van de route waar nog ouderwetsch en toen ook al uitermate beroerd DDR-asfalt ligt. Of ‘kopfsteinpflaster’ waar sinds het aantreden van Walter Ulbricht niks meer aan gedaan is. Dan maak je het zo’n uitlaat alsnog extra moeilijk en die tussenpijp is hooguit nog via de dealer voor een godsvermogen leverbaar, dus dat moet je niet opzoeken.
Dus met een krappe planning, wat geluk en een hoop geknoei onder twee auto’s kan het allemaal op papier nog wel wat worden, maar ik houd echt overal rekening mee momenteel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hilko16TZI schreef:Als de lekkage pas ontstaan is na het vullen met de nieuwe olie is 1 plus 1 toch gewoon 2, zou je zeggen? Die carterstop zal wel gaar zijn..
Dat is ook mijn idee eigenlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Schokbreker RA nu ook gewoon afkeur-verzekerend lek. LA twijfelachtig: wel opgeloste tectyl maar geen olie (is dus lek, maar niet zo zichtbaar). Toch maar eerst twee nagelnieuwe OE/Sachs schokbrekers eronder geschroefd. Die kon ik snel krijgen en de rest van de onderdelen moet vanuit Arnsberg hierheen komen. Dat zal best wel dins- of woensdag worden, dus de wachttijd met wat algemene inspecties en kan-alvast-klaar APK-dingetjes opvullen is een mooie manier om ergens nog wat van die tijd terug te kunnen scoren. Dit had ik wat dat betreft ook al een tijdje op het oog, maar die rechter schokbreker was nu ook duidelijk zichtbaar klaar: een hele mooie kaalgesleten natte plek.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Surprise supplies! GLS vestigt een nieuw record tussen Arnsberg (D) en Bumblef*ck (NL) - donderdag besteld, maandag in huis. Zometeen even een bammetje naar binnen metselen en dan als een speer die 1602 in elkaar schroeven. Dat zou de vakantie moeten redden: die klus zover in kunnen perken en er zo snel voor beleverd worden dat ‘t allemaal vooraf voor elkaar kan.
Het is opvallend hoe veel strakker die silent blocs zijn. Ik had daar wel iets van aan zien komen, maar dat je van de oude de binnenste bussen überhaupt met je vingers kunt bewegen is dus iets wat blijkbaar helemaal niet zo hoort… Ik kan me zomaar voorstellen dat er hierdoor ook weer een boel onnodige beweging uit de pook verdwijnt. Maar vooral moet dit nu in een keer mee omdat je de onderdelen achterop de bak niet om de haverklap los wilt moeten maken. Dat is gewoon irritant werk met veel vettige zooi & weinig ruimte om je heen. Dus dan ook nu die silent blocs meenemen aangezien ze weer leverbaar zijn. Kunnen we er meteen maar in één keer vanaf zijn
O ja, en de nieuwe puntmutsjes voor op de schokbrekerbevestigingen in de kofferbak zijn er dus ook. Gaan die er ook meteen in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hij zit weer in elkaar. Ik heb de bakolie bijgevuld en een virtuele proefrit van dik 5 kilometer met virtuele snelheden rond 75 - 80 km/h in z’n 4 gemaakt. Daarbij komt er nog één bescheiden zweetplekje onder een boutje van het achterdekseltje waar de keerring in zit tevoorschijn, maar dat lijkt peanuts. Op dat en de normale & eigenlijk niet of nauwelijks te verhelpen lichte lekkage op de tellerkabel-aansluiting na is de bak zo te zien nu dicht.
Straks een echte proefrit maken en dan weten we meer, maar dit ziet er goed uit.
Wat een vette mats dat GLS een nieuw record heeft gemaakt op de aflevering vanuit Arnsberg: dat scheelt enorm veel gedoe omdat de spullen er dan ook lekker op tijd zijn!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja, zo met de achterpootjes los van de grond ronddraaiend zag ik dat er nog wel wat richtwerk aan de achterwielen zou kunnen gebeuren om de laatste lichte trilling uit het onderstel te krijgen. Maar dat moet dan in de winter maar een keer. Dat gaat al jaren verder gewoon goed, dus dat kan best na het seizoen een keer helemaal netjes gemaakt worden. Er moeten tegen die tijd toch eigenlijk ook eens nieuwe banden achterop, is mooi in één keer op te lossen dan.
Of ik moet me erin verdiepen of ik de Vial Alpina-stijl wielen die ik ervoor heb liggen er op een goeie manier onder krijg. Voor zover ik weet is de ET-waarde niet helemaal handig onder een 02 (want het zouden E21 wielen moeten zijn), maar het kan de moeite waard zijn om daar eens naar te kijken als de standaard velgen toch ook eigenlijk opgeknapt moeten worden. Hoewel als ik zo kijk wat die velgjes op zouden moeten kunnen brengen je daar ook knap de achterwielen van kunt laten richten en prima genoeg overhouden om de achterste remankerplaten te vernieuwen. Keuzes, keuzes…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker hoor! En nou de rondje maken, ANWB wegenwacht Europa service afsluiten en op weg!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die Europa-service heb ik natuurlijk jaren geleden al geregeld. Maar ik ga inderdaad nu eerst eens een proefrit maken en dan kijken waar het er nog uit knoeit. Dat zou nu aanmerkelijk minder moeten zijn dan eerst. In ieder geval is die ene bout van de schakeltoren nu wél dicht en alleen al dat maakt best wel wat uit. Daar kwam toch nog verbazend vlot olie langs lopen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Zowat 45 kilometer proefrit gedraaid met snelheden meest tussen 60 en 80 maar op een paar open stukken tot stevig 110 en de bak is nog steeds droog. Veel beter droog dan-ie tot zover was ook, dus het lijkt er verdomd veel op dat het nu eindelijk écht klaar is met dat lekken.
Verder zijn die nieuwe schokbrekers achter een wereld van verschil met de oude. Die waren ook oud & lek natuurlijk, maar dan kom je er ook achter hoe weinig die dingen eigenlijk nog deden. De auto ‘hangt’ niet meer zo in de achterveren, de voor/achter balans is vele malen beter, het rijdt en veert algemeen beter, er is minder lawaai uit de achterbrug en het bochtengedrag is veel meer verbeterd dan ik had verwacht. De oude dempers deden naar mijn idee al onvoldoende, maar dat het zo’n groot verschil zou zijn had ik niet verwacht. Een hele goeie move dus om die meteen mee te pakken en dus bepaald niet alleen vanwege schokbrekers lek = apk afkeur…
Afijn. Die versnellingsbak zal ik nog wel een poosje in de gaten houden, al verwacht ik dat dat nu klaar is. En voor de rest is het alweer gelukt om er een veel prettiger sturende 1602 van te maken dan het hiervoor was. Da’s dan wel weer erg lekker.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ow ja, ik moet van de week (voor de volgende keer dat de boel los moet, want dat komt geheid een keer) eens een Hele Grote Slangklem organiseren om die hardyschijf van de cardanas mee samen te trekken. Als er maar één schroef op zo’n ding zit in plaats van twee (want: twee slangklemmen aan elkaar) wordt het al veel gemakkelijker om de cardanas zo te draaien dat je bij alle bouten kunt. Dat scheelt veel irritatie. En nu met nieuwe silentblocs is het ook weer probleemloos mogelijk om het onderste steuntje van de schakeltoren weg te pakken om ruimte te maken om de cardanas los te sleutelen. Dat scheelt ook al enorm. Want dat dan weer wel: als je dit soort gein vaak genoeg achter elkaar doet krijg je de snelle procedure wél weer lekker scherp in beeld.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!