2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Lekkage BX rechtsachter OPGELOST
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juli 2022 06:39 PM
  [ # 16 ]

je hebt een hoogte regelaar met 4 leidingen. 1 aanvoer van hoge druk, 1 leiding naar de veercylinder 1 leiding retour voor laten zakken van de auto. en 1 lek leiding, dun plastic.
Dan heb je op de veercylinder 1 drukleiding die van de hoogte regelaar komt en een lekleiding die uit de lekzak komt, op lage druk.
die laatste is verdacht.

maar als je niks meer ziet: ga lekker rijden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DeBakker
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 28-06-2014

Gepost: 26 juli 2022 06:54 PM
  [ # 17 ]

Oke nu heb ik er een beeld bij. En ik ga inderdaad gewoon lekker rijden en duimen dat er geen lekkage plekken meer op de oprit komen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juli 2022 07:57 PM
  [ # 18 ]
DeBakker schreef:

Maar als ik het dus goed begrijp gaat de aanvoer en afvoer van LHM naar de veercilinder via de zelfde stalen leiding. Via de kunststof retourleidingen/slangen, met het beruchte t-stukje, loopt dus alleen LHM retour dat door lekkage uit de veercilinder in de lekzak terecht is gekomen.

Correct!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 juli 2022 09:20 PM
  [ # 19 ]
bogaard77 schreef:

......
Dan heb je op de veercylinder 1 drukleiding die van de hoogte regelaar komt en een lekleiding die uit de lekzak komt, op lage druk.
die laatste is verdacht.
......

Voor het goede begrip: op de “lekzak”, die in feite een stofzak is zitten twee retourleidingen.
De eerste, die het dichtst richting veerbol zit, is een lekretour. Die gaat naar het LHM vat.
De tweede is een “drukvereffeningsleiding”, die ervoor zorgt dat er bij het in-en uitveren niet teveel over- en onderdruk kan ontstaan in de stofzak. Die leiding/slang eindigt ergens boven de achteras.
Maar als de tweede keerring in de veercilinder teveel LHM doorlaat, wordt de stofzak gevuld met LHM. En die wordt er dan bij het inveren uitgeperst, dat neem je dan waar.

Als dat nu niet meer gebeurt, kan dat komen door dat “gymnastieken” van de auto. Die tweede keerring kan zich dan iets anders zetten waardoor hij geen, of veel minder LHM meer doorlaat.

Even in de gaten houden, hopelijk blijft het zo smile

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
DeBakker
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 28-06-2014

Gepost: 26 juli 2022 10:21 PM
  [ # 20 ]

Dank voor je uitleg. Nu begrijp ik ook waarom hij (misschien tijdelijk) gestopt is met lekken.

Profiel  
 
DeBakker
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 28-06-2014

Gepost: 06 augustus 2022 09:52 PM
  [ # 21 ]

red face red face red face

Natuurlijk hadden jullie gelijk en was het het t-stuk boven de achteras. Er lag laatst weer een plasje onder en met de mooie uitleg over het veersysteem die ik hier kreeg kon ik er nu met een beetje kennis naar kijken en vond ik inderdaad het kapotte t-stuk.

Laten we het er maar op houden dat eigenwijs ook wijs is. red face

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 augustus 2022 12:45 AM
  [ # 22 ]

Dat is, zo te zien het T-stuk van de retour.
Langs die weg komt de LHM terug naar het voorraadvat, afkomstig van de lekleidingen aangesloten op de stofzakken om de achterste veercilinders tussen de eerste en de tweede keerring in de veercilinder.

Daar komt altijd wat LHM vandaan, retour naar het LHM vat.
Dat is dan dus niet afkomstig uit de stofzak zelf.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 augustus 2022 03:10 PM
  [ # 23 ]

Nog een plaatje daarvan, het 3 weg-stuk #23 was dus de boosdoener.

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
BX_Retour_(600_x_323).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
DeBakker
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 28-06-2014

Gepost: 07 augustus 2022 05:53 PM
  [ # 24 ]

Dat was hem. Mr. Green

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook