Beste forum leden ,
Vandaag ben ik naar een DSpecial gaan kijken om eventueel aan te schaffen.De auto voldeed voor een groot gedeelte aan mijn verwachting, plaatwerk, bodem en interieur e.d.
Wat mij echter opviel is dat de auto na zeer korte tijd aan de achterzijde weer tot het laagste punt terug zakt. Daarnaast is er bij draaiende motor constant een ratel te horen alsof de HD regelaar continue in en uitschakeld.
De auto staat al een aantal jaren stil, de voor veerbollen zijn ongeveer twee jaar geleden vervangen,achterbollen onzeker.
Heb de film” testen Hydraulisch systeem” van het DS-TT bekeken en verdenk als eerste de voorraadbol en verwacht dat hier geen gasdruk meer in zit.
Nergens lekkage van LHM te zien.Wel een constante flow van LHM in het voorraad vat.
Is de voorraad bol een eerste verdachte?
Groeten, Peter.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je flow hebt in het vat is de HD regelaar dicht. Dus afgeschakeld. Bij druk opbouwen stopt dit straaltje. Vorraadbol is altijd verdacht maar andere bollen kan ook. Evenals hoogteregelaars.
Dit hoeft geen showstopper te zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij de Dspecial, Dsuper en andere ID modellen met een rempedaal in plaats van een remknop is het remcommando een van de eerste verdachten bij het snel zakken van de achterkant, naast het stuurhuis, de hoogteregelaar en de veercilinders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mijn ID (LHM met rempedaal) zakt achter vrij snel nadat ik de motor uitzet. Als ik stationair (stilstand) het rempedaal indruk zakt de achterkant een beetje en herstelt de auto zich weer direct tot de gewone hoogte. Het lijkt ook alsof de auto zoekt, bij langer stationair lopen (stilstand) zoekt de auto naar de rijstand, zowel achter als voor. Hij veert en remt verder goed. Het systeem is ontlucht en achterremmen zijn afgesteld.
Drie vragen heb ik: wat is het waarschijnlijk (ik vermoed het remcommando, als ik de posts lees) en kan het geen kwaad of moet ik dit zo snel mogelijk verhelpen? Aangezien het toch behoorlijke kosten zijn (trial on error is niet een aanlokkelijk perspectief) waardeer ik jullie praktijkervaring, expertise en advies ten zeerste.
Als het de lekkende remcommando is, is het zelf reviseren met een rubber revisiesetje (zie leveranciers) dan een goed plan? Of is het beter om een gereviseerd exemplaar te monteren omdat er bijzondere passing e.d. is?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inzakken bij remmen tijdens stilstand duidt op niet goed afgestelde achterremmen (te grote slag nodig om de remschoenen tegen de trommel te drukken; dit kost een aantal CC’s die ten koste gaan van de achtervering) en/of rembol en/of hoofdbol slecht/stuk
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dank voor het advies. Echter de remmen zijn strak gesteld en er zit geen lucht in het systeem. De auto veert prima (soepel). Ik denk daarom toch aan wat anders als oorzaak.
De pomp doet ook normaal (ook sturend, de auto heeft stuurbekrachtiging), dus de voorraadbol lijkt me ook niet de oorzaak te zijn. Heeft een ID (rempedaal) een remaccu of in principe een hoofdremcylinder? Kunnen intern lekkende veerpoten zoveel drukverlies veroorzaken dat het verschijnsel zich voordoet en helpt het om dan de keringen te vernieuwen. Of is vernieuwen de enige optie. Voordat ik aan de slag ga hoor ik graag praktijkervaringen en jullie ideeen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dan blijft rembol en hoofdbol over
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ID heeft geen rembol én na 1962 ook geen hoofdremcilinder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zit er een LPG installatie in ? Dan zakt hij achter ook sneller door het extra gewicht.
Probeer eens of de hoge druk regelaar frequentie veranderd als je de DSpecial op een andere hoogte zet, inclusief hoogste en laagste stand ? Soms vind je zo welke hoogteregelaar te veel retour lekt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
waterman schreef:Een ID heeft geen rembol én na 1962 ook geen hoofdremcilinder.
Dan blijft de hoofdbol over. Wat is je pompfrequentie?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:
Probeer eens of de hoge druk regelaar frequentie veranderd als je de DSpecial op een andere hoogte zet, inclusief hoogste en laagste stand ? Soms vind je zo welke hoogteregelaar te veel retour lekt.
Precies: ter info mijn SM op rijhoogte 45 seconde en in hoogste stand 4,5 minuut!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, want de veercilinders slijten het meest op de plek waar de zuiger zit in de rijstand.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Damk! Ik ga het uitproberen/testen na de vakantie
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
bogaard77 schreef:Citroensmgz schreef:
Probeer eens of de hoge druk regelaar frequentie veranderd als je de DSpecial op een andere hoogte zet, inclusief hoogste en laagste stand ? Soms vind je zo welke hoogteregelaar te veel retour lekt.
Precies: ter info mijn SM op rijhoogte 45 seconde en in hoogste stand 4,5 minuut!
In de hoogste stand gaan je veercylinders ook werken als hoofdaccumulatoren; Ze staan dan altijd open naar hoofdbol. (druk in veercylinders wordt hoofddruk van 130-170 bar) Je hoofdaccumulator wordt daarmee in princiepe 5 x zo groot. Bij een kapotte of bijna lege hoofdbol is het verschil nog veel groter, want dan gaat het systeem van geen hoofdbol naar een enorme virtuele hoofdbol.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goede observatie! zo heb ik het nooit gezien.
Veercylinder slijtage kan je negeren want als die lekt zakt je auto, stijgt weer, zakt…enz En dat gebeurt niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Inmiddels in alle rust nogmaals en nogmaals getest. In de rijstand zakt en stijgt de auto achter eigenlijk continue met stationair lopende motor. In de eerste hoogtestand niet, dan blijft de auto langer op hoogte. De lekzakken achteraan staan vol en gespannen. Rechts meer dan links op gevoel (knijpen). Nu denk ik toch aan brakke veercylinder(s). Zeker na de post van Bogaard77, waarvoor dank.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn