Achterklep C3 opent niet.
Jeroen F.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2022

Gepost: 28 juni 2022 08:18 AM

Beste Citrofielen,

Van onze C3 uit 2002 wil de achterklep niet meer open. De klep is wel van binnenuit middels de noodontgrendeling te openen, maar niet via het knopje boven de kentekenplaat. Ik heb de microschakelaar doorgemeten en deze functioneerd naar behoren. Ik heb de BSI al eens gereset volgens de proceduren, maar dit levert geen resultaat. Wat ik wel opmerk is dat ik geen spanning op de stekker van de microschakelaar heb. Kan iemand mij opweg helpen deze storing te verhelpen? Het is namelijk op dit moment een afkeurpunt voor de APK.
Misschien belangrijke informatie: de auto wordt al een hele tijd niet meer afgesloten omdat het slot in de bestuurdersdeur vervangen moet worden. Na de auto te sluiten en te openen met de afstandbediening en de auto te starten gaat de achterklep nog steeds niet open.

Gr. Jeroen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 juni 2022 08:29 AM
  [ # 1 ]

Eerste verdachte is een kabelbreuk in de overgang van koets naar achterklep.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jeroen F.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2022

Gepost: 28 juni 2022 08:35 AM
  [ # 2 ]

Dat zou normaal ook mijn eerste ingeving zijn, maar gezien de lage kilometerstand van 88000 en wetende dat de achterklep nauwelijks gebruikt is lijkt het mij stug. Maargoed, het is het controleren waard!

Waar lopen de kabels naar toe als ze eenmaal vanaf het manchet de auto ingaan?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juni 2022 09:37 AM
  [ # 3 ]

De kabels naar de achterklep komen òf vanaf de BSI (onder het dashboard bij de linker knie van de bestuurder) òf vanaf de BSM (onder de kap nabij de accu) òf vanaf beide.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jeroen F.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2022

Gepost: 30 juli 2022 01:20 PM
  [ # 4 ]

Na het een en ander uitgezocht te hebben, heb ik het vermoeden dat de BSI de boosdoener is. Deze is namelijk met diagnose-apparatuur ook niet te benaderen en uit te lezen. Ik ben er tot nu toe nog niet ingeslaagd om een bedrijf te vinden de BSI kan / wil controleren en eventueel repareren. Als ze iets aan de BSI doen, werken ze niet met particulieren en van bedrijven verwachten ze dat de auto ook daadwerkelijk bij hen wordt gerepareerd.

Omdat de auto over een maand gekeurd moet zijn wil ik het slot met de schakelaar tijdelijk in serie op de accu aansluiten. Ja, de achterklep zal dan gewoon te openen zijn wanneer de auto op slot is, maar dat is geen probleem. Nu wil ik alleen weten welke aders het slot ontgrendelen, voordat ik spanning zet op de verkeerde componenten. Kan iemand mij dit vertellen?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 30 juli 2022 03:10 PM
  [ # 5 ]

https://kms-apeldoorn.nl/reparaties/citroën/c3/phase-1-vanaf-2002/siemens-bsi

Werkt ook voor particulieren….


Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Jeroen F.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2022

Gepost: 30 juli 2022 05:21 PM
  [ # 6 ]

Die kwam ik ook al tegen, maar zij repareren de BSI van deze Citroëns niet meer, helaas.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 juli 2022 11:49 AM
  [ # 7 ]

OK, heb even in het schema gekeken.
Aansluitingen op de BSI zijn 2 , 16 en 17.
2: Naar de motor, aansluiting 1.
16: naar de microswitch in de motor: aansluiting 3.
17: naar de schakelaar: aansluiting 1.
De middelste aansluiting op de motor ( nr 2 ) en de nr 2 aansluiting op de schakelaar zijn samen “lokaal” verbonden met de massa. Volgens het schema waar de draad van de achterklep naar de carrosserie gaat.
Er zit een “verbinden” in de draad juist in de carrosserie.

Hoe werkt het: Als je de schakelaar bediend stuurt die een signaal naar de BSI die dan een +12 volt of zo naar de motor stuurt om het slot te openen. De microswitch in de motor signaliseert aan de BSI dat er geopend is en dat er dus geen spanning meer nodig is.

Dat is niet echt makkelijk te “faken”. je zou 12 volt op de motor aansluiting kunnen zetten en dan klepschakelaar kunnen omdraaien zodat hij contact met de massa maakt. Dan heb je wel geen beveiliging, dus niet blijven drukken.
Ik weet ook niet of die motor met de volle 12 volt aangestuurd wordt omdat dat met minder spanning of zelfs PWM ( pulsbreedtemodulatie) is.  Als je de motor heel kort bediend met 12 volt dan kun je aan het geluid wel horen of het OOK is met 12 volt. Als hij echt harder klikt dan normaal dan niet.


Succes,


To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen F.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2022

Gepost: 31 juli 2022 03:14 PM
  [ # 8 ]

Kijk, dat is nog eens een bak aan informatie waar we iets mee kunnen! Heel erg bedankt!
Ik ga ermee aan de slag, wordt dus vervolgt.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 juli 2022 03:39 PM
  [ # 9 ]

Ik zou dus beginnen met het “doorpiepen” van deze 3 aders om een mogelijke breuk uit te sluiten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jeroen F.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2022

Gepost: 31 juli 2022 06:36 PM
  [ # 10 ]

Ik heb zojuist de 3 kabels vanuit de achterklep naar de BSI doorgemeten en deze zijn allemaal in orde.
Tevens de microschakelaar in het slot gecontroleerd en die schakelt netjes zoals het zou moeten.

Moet ik een voltage meten op aansluiting 1 van de schakelaar? Want daar meet ik nu helemaal niets.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 juli 2022 07:58 PM
  [ # 11 ]

Nee, als ik het goed zie geeft die schakelaar een “massa/close” door aan de BSI. Als hij naar massa schakelt is het OK.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook