Vorige week deed ie het prima, vanochtend wou ik wegrijden, één tik uit de startmotor, (solenoid) en verder moest ik het maar uitzoeken.
Dankzij een aardige buurman en mijn startkabels kreeg ik de boel weer aan de gang, bij stationair draaiende motor was de spanning 14,nogwat volt, dus laadspanning zou goed moeten zijn. Nieuwe accu gekocht bij franse auto, (merk Tudor?) en alles werkt weer prima.
Kan een vier jaar oude accu (merk Exide) zo raar kapot gaan?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mijn accu hield er vorig jaar ook ineens me op in Haarlem, ‘s avonds er nog naar toe gereden, ‘s ochtends niet eens meer interieurverlichting, toen gestart met kabels en een flink stuk gereden, auto uitgezet, maar niet meer starten, echt morsdood wassie toen.
Dus het zal wel kunnen idd
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Re: Kan een accu in één keer stuk?
BX16TGI schreef:
Kan een vier jaar oude accu (merk Exide) zo raar kapot gaan?
Ja…
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Okee, duidelijk.
Toch wel frustrerend, de hele winter doet ie het perfect, zelfs toen mijn auto was bedekt met een laag ijs, en nu stond de auto al een poosje in het zonnetje en houdt ie er mee op
niemand heeft ooit gezegd dat het leven eerlijk is….
Test
BX16TGI schreef:Okee, duidelijk.
Toch wel frustrerend, de hele winter doet ie het perfect, zelfs toen mijn auto was bedekt met een laag ijs, en nu stond de auto al een poosje in het zonnetje en houdt ie er mee op
Heb ik ook eens gehad met een 2.5 jaar oude accu (garantie net een half jaar verlopen dus). Na het boodschappen doen bij de supermarkt wilde hij ineens niks meer doen:alleen dashboardlampjes die nog flauw branden. Ik kon toen wat mensen vinden die me wilden aanduwen (motor was gelukkig nog warm) en toen knorde het dieseltje weer tevreden.
Nieuwe accu erin: klaar.
Ik heb het gehad met een Optima Yellow Top. Ben ergens 10 minuten binnen geweest, kom terug en de startmotor geeft geen kick. Lichten ed werken nog wel op volle sterkte. Spanning over de accu is nog atlijd netjes 12,65v, maar de ANWB-meneer zei dat de accu nog slechts 5 ampere leverde.
Shit happens…Ik heb een 120 aH accu in de BX TD ARMY staan, dat kreng is al 6 jaar oud, en altijd starten als de beste. Dat ding staat natuurlijk altijd te slapen, omdat het een beste bak vermogen is, 120aH. Daarom zal ie ut wel zo lang volhouden.
Test
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik vind het nog steeds griezelig om met draaiende motor boven m’n accu te hangen, ik weet dat die dingen in een extreem zeldzaam geval kunnen ontploffen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
een accu kan ontploffen ja, maar dan zit er 99,9 % van de keer dat het gebeurt een lek in en lekt er knalgas uit.
Regelmatig effe het water controleren en bijvullen is ook geen overbodige luxe !!! zit er te weinig water in, dan trekken de platen krom, komen ze tegen elkaar aan en is het in 1 keer over. dat is dan ook 9 van de 10 keer het probleem.
Af en toe je accu leeg trekken en vullen kan geen kwaad, en is zelfs goed voor de accu, maar te vaak is weer schadelijk.
Gel accu’s zijn daarbij ook nog eens betrouwbaarder en veel duurzamer dan conventionele accu’s met accuzuur en water. Daarbij kunnen deze accu’s ook nog eens meer verdragen en leveren ze betere prestaties. de prijs is dan ook wel een fors stuk meer.
ik heb een Gele Optima, en heb er geen spijt van
een week lang, 10 keer per dag gestart laatst, en toen ik alles weer gemaakt had kon ik nog starten, en hij deed het gelijk. dat lukt met een conventionele accu niet
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ik heb eens gehoord dat het aftakelen afhangt van de accu.
Een onderhoudsvrije accu gaat zomaar ineens dood.
Een níet onderhoudsvrije (dus die je kan bijvullen) gaat langzaam, dus wordt steeds slechter.
See, buy, fly C5 V6
Ik heb ‘t met mijn Renault mègane gehad. Auto voor een winkel neergezet, boodschappen gedaan, ik kom terug en ineens werkt de centrale vergrendeling niet meer, deed mijn klokje het niet en bleven alle dashboardlampjes angstvallig uit.
Gelukkig stond ik redelijk dicht bij een Renault dealer in Goes dus kon ik te voet om een nieuwe accu (kostte me wel rond de €100,-). Mijn oude accu bleek uit 1997 te stammen.
Mijn accu was “slechts” 40 euro. 45 Ah was genoeg, volgens de monteur.
De oude Exide accu was er één van 55.
Maar het starten e.d. gaat nu weer prima, ik ben benieuwd hoe die Tudor accu het in de winter gaat doen…
BX16TGI schreef:ik ben benieuwd hoe die Tudor accu het in de winter gaat doen…
OK, maar laat het nu eerst zomer worden he zeg…
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
2 weken geleden, ik moest naar m´n oma. XM start prima en ik naar m´n oma…..Toen ik weer naar huis wilde, klik….....en alles dood.
Wegenwacht gebeld, die kwam na een kwartiertje, startkabels eraan en de XM startte weer. De WWer zei dat waarschijnlijk de accu dood was en adviseerde me om ff te gaan rijden…..Na 20 minuten de auto afgezet en opnieuw proberen, weer klik….....niks meer.
´t was overigens een onderhoudsvrije Varta
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Alcyone schreef:Ik vind het nog steeds griezelig om met draaiende motor boven m’n accu te hangen, ik weet dat die dingen in een extreem zeldzaam geval kunnen ontploffen.
Ik heb dat een keer meegemaakt. Ik was toen nog monteur op een taxi-bedrijf, en was met een busje bij Q-bus in Utrecht om een rolstoellift in te laten bouwen. Die monteur had de accu niet losgehaald voor het lassen, en de massaklem zo geplaatst dat de lasstroom door/langs de accy kwam. Toen ie klaar was wou ik wegrijden, nooit niet starten he, dus die monteur doet de motorkop open, en raakt de accu aan. Dat had ie beter niet kunnen doen. PLOF was het, overal accuzuur. Gelukkig niet op de monteur. Gelijk de brandslang erop om alles weg te spoelen. Nieuwe accu erin en rijden maar. Een jaar later begon alles te roesten, gauw verkocht dat ding.
Test