Omdat onze nieuw verworven D super 5 nogal tikt, klinkt als 1 klep met teveel speling, vandaag de dame met een pootje op drie wielen gezet met de bak in 5 en de klepspeling gecontroleerd.
Gek genoeg stonden ze nagenoeg allemaal aardig afgesteld, een enkeling iets te krap en een ander iets over maar geen reden om een verdachte aan te wijzen van het geluid.
Volgens het wphb (indien de kleppen nog geluid maken na het stellen) de nokkenaspoelie losgenomen en het lagerblok losgezet, motor getornd tot de uitlaatklep 4e cilinder helemaal open was en vervolgens het lagerblok weer vastgezet (vooral het derde onderste boutje was een feest)
Daarna de klepspeling weer nagelopen en een enkeling iets gecorrigeerd, was allemaal niets opmerkelijks te meten of te zien, heb op het forum wel iets gelezen over versleten tuimelaars en asjes maar voor ik begin te stellen trek ik even aan de tuimelaar om zeker te zijn dat hij onbelast staat, dan had ik dat toch moeten waarnemen?
Waar kan ik nog meer naar kijken betreffende het tikken nu het boeltje nog los ligt?
Frans
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er kan een tuimelaaras versleten zijn. Is dat allemaal in orde, klopt je klepspeling maar tikt het toch nog? Tja, dan blijft over de nokkenas en/of de klepstoters.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is het iets dat snel erger wordt als je er niks aan doet? wil eigenlijk nog wel een paar ritjes maken voor het te nat en te koud wordt, kan er dan van de winter rustig aan werken, zie dat ze gelukkig nog (weer?) nieuw te koop zijn, begrijp dat een kleppentrein uit een CX2500 ook dezelfde onderdelen heeft?
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Versleten tuimelaarassen kan ik niet over meespreken, versleten stoterbussen en nokken wel. Kleppen stellen, 20km rijden en opnieuw moeten stellen. Dezelfde klep, natuurlijk. Inferieure materiaalkwaliteit, van de 5 afwijkende busjes hadden 2 duidelijk slijtagesporen en één was finaal doorgesleten. Kop van stoterstang afgeplat, nok weggevreten. Zonder dat de bus roteert en eenmaal door de geharde laag gaat een nok pijlsnel. Aan de magnetische plug in het carter een fraai slijpselboompje.
Vooraankondiging was iets vaker moeten stellen dan voorheen. Daarvoor, en voor mogelijk slechte smering ben ik nu heel beducht.