1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
cd Wisselaar
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 11 april 2006 02:38 PM

Heb veel gevonden en gelezen op deze site maar weet eigenlijk geen antwoord op de volgende vraag .
Is het mogelijk om welke type cd wisselaar dan ook aan te sluiten in C5 type 1 C5 2.0 16v Exclusive

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 11 april 2006 04:55 PM
  [ # 1 ]

Helaas, je kan niet zo maar alles erin prikken. De headunit is bij jou waarschijnlijk een Clarion PU2295B (Citroën RD2) De originele wisselaar had onder de passagiersstoel gezeten.

De headunit werkt in ieder geval met met de juiste Clarion wisselaar, IIRC is deze van VOOR de CeNet, en communiceert met de headunit via C-Bus. De aansluiting achterop je RD2 is een 8pins mini-ISO.

http://www.clarion-eu.com/nl/Accessoire.32538+M5736c159c98.0.html

Clarion levert wel een adaptor om een oude wisselaar (met C-Bus) aan te sluiten op een nieuwe headunit (CeNet) maar niet andersom.

Daarnaast moet na het aansluiten van de juiste wisselaar ook de BSI geinstrueerd worden dat er nu een wisselaar aanhangt, dit kan bijv. door een dealer.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 11 april 2006 05:01 PM
  [ # 2 ]

Op de Clarion unit kan dmv een interface ook een sony wisselaar aangesloten worden en zelfs ook het mp3 model CD wisselaar. DIT IS AANZIENLIJK GOEDKOPER en levert nog mp3 functionaliteit extra (300 nummers per CD)

De kabel is ook al aanwezig en komt uit onder het tapijt onder de rechtervoorstoel.  Om het niet al te eenvoudig te maken is deze stekker weer anders als diegene die achtrer in de radio steekt. Door reverse engineering zijn de pinnetjes wel uitzoekbaar. Maar dat hoef je niet rte doen, want dat heb ik al gedaan, kijk maar even op http://www.frankknot.com onder auto/zelf sleutelen

Je kunt ook overwegen om een ipod aan te sluiten ipv een wisselaar. Dit kan bv met een ice pod (http://www.icepod.nl )Ook hiervoor is de bestaande kabel natuurlijk bruikbaar.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 12 april 2006 02:26 PM
  [ # 3 ]

cd wisselaar

Hartelijk dank voor jullie reaktie hier kan ik weer even verder mee.
Yncla Wink

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 13 april 2006 01:54 AM
  [ # 4 ]

De interface is de MCTS003 en de wisselaar is de sony cd-xt70.

De mijne heb ik 2 jaar geleden bij van harten hifi systems gekocht (

www.hifisystems.nl). Totaal kost het wel zo’n 350 euro.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 20 juli 2006 12:02 PM
  [ # 5 ]

Ook ik kan aan een wisselaar komen uit een C5 uit 2001, wel een exclusive (berline). De mijne is een Prestige break uit 2002 met de originele radio/CD. Type van de wisselaar is: Clarion, model 9639692380 prodnr TU-2293D. Het schijnt dat de bekabeling er al moet liggen? Klopt dat en hoe herken ik dat?
Iemand een idee wat een dealer vraagt om de boel in te lezen?
Alvast bedankt!

Geo.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 20 juli 2006 12:42 PM
  [ # 6 ]

Kabels: zie mijn site: http://www.frankknot.com onder zelf sleutelen, daar staat het hele kabelgebeuren uitgelegd. Het activeren van de computer is secondenwerk, dus kan niet veel kosten.

Overigens, mijn C5 (2e hands) bleek al op geactiveerd te staan, bij mij deed ie het dus direct. Kennelijk had de vorige eigenaar hem er ook weer uitgesloopt.

Frank

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 20 juli 2006 03:02 PM
  [ # 7 ]

Frank,

Het schema op je pagina bestaat kennelijk niet meer en mijn vraag is denk ik simpeler dan jouw uitleg. Ik kan beschikken over een “gewone” standaard cd-wisselaar voor 6 cd’s (zie mijn vorige berichtje), geen mp3’s etc. Die hoef ik ook niet. Kan ik deze gewoon aansluiten op de bestaande stekker, laten inlezen en klaar, of moet ik daarvoor ook nog allerlei trucs met stekkertjes uithalen?
En zit-ie nu onder de bestuurdersstoel of onder de passagiersstoel, die stekker? Je schrijft bestuurdersstoel, maar de foto is van de bijrijdersstoel…
Geo.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 20 juli 2006 04:08 PM
  [ # 8 ]

Net even gaan kijken: ik zie nergens een kabel onder de voorstoelen uitkomen. Heb bij beide stoelen gekeken, onder het zwarte afdekkapje aan de portierkant, maar de enige stekker die er daar uit komt is aangesloten op de stoel, wrsch. de gordelspanner…
Betekent dit dat-ie er bij mij dus niet in ligt, of moet ik ergens anders zoeken? Kan ik die er zelf in maken enne, wat kost dat?

Geo.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 21 juli 2006 02:06 PM
  [ # 9 ]

Kennelijk een foutje op de site. Het gaat om de passagiersstoel. Als je deze helemaal naar voren zet, dan kun je aan de achterkant onder de rails een zwart kunstof kapje zien zitten. Hieronder zitten een paar stekkers, die aan dat kapje zijn geklikt aan de onderkant. Deze moet je dus loswurmen, het gaat om de zwart-oranje connector

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 21 juli 2006 03:19 PM
  [ # 10 ]

Heb dus al gekeken, maar kan geen stekkertjes vinden. Kan het zijn dat de mijne dat niet heeft, of zouden ze het in principe allemaal moeten hebben?
Geo.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 24 juli 2006 02:13 PM
  [ # 11 ]

Volgens mij wel.

Als je een officeiele wisselaar hebt, zou ik even bij de dealer langsrijden. Zij hebben meestal wel iemand die dit soort dingen routinematig doet, hij heeft hem er dan in 5 min inzitten

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
ruwo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-06-2006

Gepost: 30 juli 2006 05:58 PM
  [ # 12 ]

Kan kloppen hoor, dat er geen kabel in zit. Had ik ook. Aan de radio zijde zit dan een blauwe iso connector zonder draden, maar vastgeklikt aan de groene connector. Naar aanleiding van tips van exroosje heb ik nu zelf een kabel gemaakt. De dealer kon me er ook geen leveren, zei die.
Die zelfgemaakte kabel heb ik nu aangesloten, maar moet nog naar de dealer om hem aan te melden….

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 18 oktober 2006 12:00 AM
  [ # 13 ]

Re: cd wisselaar uit de lease gehaald

c5bolsward schreef:

we hebben net een c5 uit 2003 (ex-lease) gekocht, wat een beauty. Maar helaas heeft de man/vrouw die hem leasde de cd wisselaar eruit meegenomen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel ik ongeveer kwijt ben voor een officiele cd wisselaar en wat je kwijt bent aan die cd wisselaar die exroosje heeft genoemd? Ik kan de site van exroosje heel slecht lezen (geel tegen wit leest voor mij niet echt denderend).

Het zou mooi zijn op er een mp3 op aan te sluiten!

Groetsjes ut Boalsert!

Esther

volgens deze http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166368&postdays=0&postorder=asc&highlight=cd+wisselaar&start=15

(laatste bericht , 358 euro Wink

Btw veel plezier met de C5 Wink

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 18 oktober 2006 03:06 PM
  [ # 14 ]

Als service post ik hier de tekst (je kunt het ook plakken in notepad om te lezen)

Oorzaak ligt volgens mij dat de achtergrond kleur zwart hoort te zijn, maar alleen IE snapt dat . Ik zal mijn webmaster eens lief of streng aankijken

Frank (exroosje)


MP3 speler
Info
Citroen heeft zelf geen MP3 wisselaar in assortiment. Echter, je kunt met een interface een Sony wisselaar aansluiten op de fabrieksradio van je C5 (het gaat om de types van VDO 22RC200,220, 280, 290. Deze heeft een 8-polige CD wisselaar aanluiting achterop. In Nederland wordt standaard de radio met een CD speler geleverd en 6-wisselaar aansluiting (RD2, later opgevolgt door RD3). Er bestaat ook een uitvoering met cassettespeler ipv CD speler (RB2), deze zie je in het aansluitschema als voorbeeld. De MP3 wisselaar kan ook op de radio/telefoon van citroen (de RT2), als vervanger van de standaard wisselaar. Ik denk dat hij niet op de RT3 kan (deze is niet van VDO). Via de interface zou je zelfs ook een Minidisc wisselaar aan kunnen sluiten. Enige nadeel is dat de radio slechts 2 posities kan weergeven voor het trackummer, dus na no 99 springt ie weer op 0 (je kunt wel gewoon blijven zappen en spelen, dus last heb je er niet van).
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar op dezelfde wijze bestaat er ook een iPod interface die een iPod emuleert als CD wisselaar. Disc1-6 zijn dan playlist 1-6 en je kunt op dezelfde wijze door de nummers scrollen. Je iPod komt dan aan een connector en wordt ook nog gevoed.
Het goede nieuws is dat de radio niet eens gedemonteerd hoeft te worden om de wisselaar en interface aan te sluiten, want de 8-polige kabel ligt er al, hij komt uit onder de passagiersstoel. Om het niet al te eenvoudig te maken echter is de stekker aan de andere kant afwijkend. Maar gelukkig kun je hier lezen hoe je de interface toch hierop aan kunt sluiten en zo binnen een uurtje klaar bent. In het aansluitschema wat je krijgt als je de interface aanschaft zie je uitgewerkt hoe je de interface rechtstreeks op de radio aansluit, maar dan moet je het dashboard half strippen.

Montage
Koop de combi CDXT70 (Sony wisselaar)-MCTS003 (interface) (Voor adressen kun je met mij contact opnemen).
De kabel vind je onder de passagiersstoel in de vloer aan de rechterzijkant onder de vloerbedekking (er zit een zwart afdekkapje). Zet de stoel helemaal nar voren en je kunt er bij. Er zitten er meerdere loze stekkers vast aan het zwarte klepje, het gaat om een oranje/bruine, 10 polige (waarvan 8 gebruikt, zie foto’s 2 en 3 hieronder). Deze stekker wijkt helaas af van die achter op de radio. Dit is een blauwe 8-polige stekker, zie foto 1. (dit is geloof ik een standaard ISO stekker). Door deze stekker te vergelijken met dezelfde stekker van de interface kun je afleiden welke draad op welke draad moet, als je de citroen draad wilt gebruiken. Knip dan de draden van de interface door en sluit aan conform aansluitschema (dit kun je evt zelf verifieren achterop de radio, maar dat heb ik dus al voor je gedaan, de foto’s zijn het bewijs.) Om het nog wat moeilijker te maken heeft Citroen 2 van de 8 draden niet uit de radio afgetakt maar apart (in de tabel zijn dat de draden uit de aparte streng, dit blijken de 12v en aarde te zijn.) Door met een multi meter te meten heb ik bepaald welke draad welke is. Als je goed kijkt kun je op foto 1 ook zien dat pinnen 2 en 5 achterop de radio niet gebruikt zijn.
Als je al een wisselaar hebt maar de deze vervangen wilt door deze MP combinatie zul je merken dat Citroen nog een verloop kabeltje heeft gebruikt om onder de stoel bij de beugel uit te komen. Deze heeft wederom een andere draadkeur en stekker (een blauwzwarte met een vastzet hendeltje). Ook deze draadkleur heb ik opgenomen.
Blauwe stekker interface vooraanzicht (= gespiegeld tov achteraanzicht radio Citroen) 1 2 3
4 5
6 7 8
Stekker onder bestuurdersstoel vooraanzicht 7   2   4   -  -
3 5 1 6 8
Kleurcodering interface en citroendraad naar stoel en verloopkabeltje onder stoel (optioneel)
nr kleur 1 kleur 2 kleur 3
1 =  geel =  oranje (streng 1) blauw
2 = rood = wit (aparte streng) wit
3 = paars = wit (streng 2) groen
4 = blauw = blauw (streng 1) paars
5 = zwart = groen (aparte streng) geel
6 = grijs = bruin (streng 1) bruin
7 = groen = wit (losse draad) grijs
8 = wit = grijs (streng 2) rood
De eerste kleur is de draadkleur van de interface (de lichtblauwe stekker, zie 4e foto hieronder), de 2e kleur is de draadkleur van citroen (de bruin/oranje stekker, zie foto’s 2 en 3 hieronder). De citroen-draad is gevlochten in een streng van 2 en van 3 draden, een losse witte draad en een hele aparte streng die dus niet vanaf de radio komt maar apart gelegd is (blijkt de voeding te zijn, op de radio zijn 2 en 5 dus niet aangesloten). De derde kleur is de draad kleur van het optioneel kabeltje dat naar de reeds aanwezige wisselaar loopt.
Ik heb in mijn eerste C5 de kabeltjes van de interface 3mm gestript en direct voorin de klemmetjes van de bruin/oranje stekker onder de stoel gestoken (volgens de tabel kleur 1 verbonden met kleur 2). Dat blijft goed zitten, zeker nadat je er tape om gewikkeld hebt. In mijn 2e C5 heb ik de Sony wisselaar in de beugel gemonteerd die onder de stoel zat en op het optionele kabeltje aangesloten. Deze doorgenipt en met 8 kroonsteentjes de verbinding gelegd volgens de tabel (in dit geval tussen kleur 1 en kleur 3)
6 MP3 Cd’s zijn goed voor een lange vakantie Italië en Frankrijk zonder eenmaal naar de radio te hoeven luisteren! Verkeersinformatie kun je beter via je mobieltje opvragen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 20 oktober 2006 04:48 PM
  [ # 15 ]

Mijn “webmaster"heeft de site verbeterd. Is ie nu wel goed leesbaar ?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook