Na een succesvolle rit waarbij mijn BX 1.4 zonder incidenten ons naar Spanje bracht, is hier de koppakking naar de mallemoeren. Waarschijnlijk was de termostaat blijven hangen, want de radiator was koud toen het gebeurde.
Hoe dan ook, voorlopig ben ik gestrand in Spanje. Alhier heb ik reeds diverse sloperijen afgebeld, maar helaas is een XY blok zeldzaam aan het worden. Tevens heb ik gekeken en gebeld naar enkele Franse sites maar ook daar zonder succes.
Dus mocht iemand iets weten dan hoor ik het graag!
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat is het kenteken van de wagen? En je hebt het over XY, bedoel je niet XU?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is het geen optie om de kop bij een garage na te laten kijken en een nieuwe koppakking te monteren? En natuurlijk ook een nieuwe thermostaat!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Er zijn 3 heel verschillende 1,4 (1,36) motoren gebruikt in de BX.
Om te weten welke er in deze BX ligt, is de ORGA/OPR nodig, dan kan ik dat opzoeken.
Dat kan ook via de VIN, als je die geeft kijk ik verder.
Vraag: waarom is een complete motor nodig als de koppakking kapot is?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ach ja, er staat 1.4. Ik ben er een beetje uit met BX’en. Maar ik vroeg om het kenteken om te kijken of er niet gewoon een koppakking set voor te koop moet zijn. En ik vraag me inderdaad ook af hoe zeker het is dat de koppakking kapot is.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De XY is nog het achterovergekantelde blok.
Maar wat is er nu stuk?
Ligt de koppakking er tussenuit of is ook de kop gescheurd?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het een 1.4 van de oudere generatie is, de achterover gekantelde motor met de versnellingsbak er onder dan snap ik de wens voor een complete motor. Zo’n blok wissel je in een uurtje of 3, wat vele malen makkelijker en goedkoper is dan een koppakking vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor alle vlotte reacties!
jantje1948 schreef:Is het geen optie om de kop bij een garage na te laten kijken en een nieuwe koppakking te monteren? En natuurlijk ook een nieuwe thermostaat!
De garage hier in de buurt, welke veel ervaring heeft met Franse auto’s, ziet het niet zitten om het blok geheel te demonteren. Het zal dan ook ergens moeten worden afgevlakt. Ik zou natuurlijk nog een andere monteur kunnen vragen.
Sets voor koppakking zijn te koop ja
JW schreef:Er zijn 3 heel verschillende 1,4 (1,36) motoren gebruikt in de BX.
Om te weten welke er in deze BX ligt, is de ORGA/OPR nodig, dan kan ik dat opzoeken.
Dat kan ook via de VIN, als je die geeft kijk ik verder.Vraag: waarom is een complete motor nodig als de koppakking kapot is?
Groet,
JW
VIN = vf7xbxd0029xd4411 volgens mij past iedere XY, en zijn de verdere letter 150 C/F/J alleen verwijzingen naar het type carburateur of het al dan niet hebben van een katalysator, of niet soms?
https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Citroen/69/1988-Citroen-BX-14-E-RE.html
waterman schreef:Als het een 1.4 van de oudere generatie is, de achterover gekantelde motor met de versnellingsbak er onder dan snap ik de wens voor een complete motor. Zo’n blok wissel je in een uurtje of 3, wat vele malen makkelijker en goedkoper is dan een koppakking vervangen.
Precies dat dus.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vervangen van een XY-koppakking is echt een vreselijke klus. Daar moet je niet aan willen beginnen. Motortje zoeken (zal echt een ding worden vrees ik..) is echt de handigere en goedkopere oplossing. Let op, het moet echt een BX motor zijn omdat je anders de steun van de HD pomp mist die aan het distributiedeksel gegoten is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Vervangen van een XY-koppakking is echt een vreselijke klus. Daar moet je niet aan willen beginnen. Motortje zoeken (zal echt een ding worden vrees ik..) is echt de handigere en goedkopere oplossing. Let op, het moet echt een BX motor zijn omdat je anders de steun van de HD pomp mist die aan het distributiedeksel gegoten is.
Kan ik niet gewoon de deksel van de oude motor gebruiken dan?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik geloof dat dat wel kan alleen kost dat wel weer extra tijd en een pakking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Misschien dat de BX Club Nederland (https://bxclub-nederland.nl/) nog zo’n motor in het magazijn heeft. Maar dan heb je die nog niet in Spanje natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Via een kort lijntje uitgevonden dat de BX Club er voor 99,9% zeker niet een heeft.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is het een 4- of 5-bak?
Overigens past een XY uit een niet-BX ook. Heb begin 90er jaren er 1 uit een 205 in mijn BX geklust. Gewoon wat zaken van het oude blok overzetten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:I
Overigens past een XY uit een niet-BX ook. Heb begin 90er jaren er 1 uit een 205 in mijn BX geklust. Gewoon wat zaken van het oude blok overzetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste