Van mijn 2.7 uit 2006 wordt de motorolie te heet als ik met de caravan (Eriba Troll van rond de 1000kg) op bijvoorbeeld de Auroroute langere stijgingen heb.
Om dit te voorkomen gebruik ik de handschakeling en moet ik behoorlijk terug in snelheid en versnellingen om de temperatuur niet boven het bovenste streepje van de boordcomputer te laten komen.
Sowieso staat de olietemperatuur altijd hoger dan de watertemperatuur,de watertemperatuur is wel altijd dik in orde..
Het oorspronkelijke blok ,bij 300.000 km, is door dezelfde problemen (ik dacht dat dat kwam door één defecte koelventilator) zover versleten in de vakantie van 2018 (zie een vorige post) dat er vorig jaar een andere motor met 165.000 km op de teller is geplaatst.
Bij de motorwissel is veel vernieuwd, oa de condensor, radiateur en allerlei slangen, maar dit blok kan de hogere belasting dus ook niet echt aan….
Zijn er C6 rijders met een sleurhut die dit verhaal herkennen?
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat de olietemperatuur hoger is dan de koelwatertemperatuur is normaal. Nou zeg je dat de motorolie te heet wordt: hoe heet? Gaan er lampjes branden? Krijg je meldingen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik begrijp dat olie heter mag worden dan water, maar de boardcomputer geef twee streepjes aan waarbinnen de waardes van de olie- en watertemperatuur behoren te liggen, bij mijn auto blijft de watertemperatuur altijd net boven het onderste streepje terwijl de olietemperatuur zonder caravan al richting bovenste streepje gaat.Mét caravan en een lange helling komt de waarde er boven als je niet uitkijkt.
Bij de vakantie in 2018,de eerste met caravan, hield ik de boardcomputer niet in de gaten, totdat de motor op gegeven moment in noodloop ging en er een Stopmelding kwam.Bij stationnair toerental kwam daarna de melding van te lage oliedruk.
Al die ellende wil ik nu voor zijn!
(Ik heb na de heenreis vorige week de olie laten vervangen door 5W40.)
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oké, streepjes dus. Je weet dus niet hoe heet de olie wordt in graden. Dat is onhandig omdat motorolie rustig 150-170 graden kan en mag worden. En je weet ook niet zeker of de vorige motor door slijtage een lage oliedruk kreeg als ie echt heet werd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een echte temperatuurmeter is natuurlijk beter, maar ik ben blij dat de boardcomputer in ieder geval doormiddel van kleuren in het display een indicatie van de olietemperatuur aangeeft. En een motor gaat niet voor niets op gegeven moment in noodloop, toch?
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, alleen is de vraag of de motor door de olietemp in de noodloop gaat of door iets anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens:het is de moeite waard om te onderzoeken of er een extra externe oliekoeler gemonteerd kan worden. Wij deden dat vroeger ook wel bij auto’s die met zware lasten naar het zuiden moesten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat lijkt me een oplossing…maar is daar met de C6 ervaring mee?
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zul je moeten (laten) uitzoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een motor van 2,7 liter die warm loopt bij bij het trekken van een caravan van goed gestroomlijnde caravan van 1000 kg vind ik wel heel vreemd. Er lijkt toch iets aan de hand. Is het een automaat en schakelt deze snel naar de hoogste versnelling? Helpt handmatig terugschakelen niet?
Vind ik ook!
Handmatig een lagere versnelling kiezen helpt, ik rijd op een vlakke weg tegen de 100 en dat kan in zes, zodra het wat geaccidenteerd wordt gaat-ie in vijf, wordt het steiler dan naar vier….en lagere snelheid.
Vraagje:
Je zegt dat de olietemperatuur altijd ( ook zonder caravan) al beduidend hoger is dan de water temperatuur ?
Heb je ooit de EGR kleppen buiten werking laten zetten ? Is daarbij ook aan de koeling van de EGR gewerkt ?
Waarom: Je 2.7 HDI heeft een warmtewisselaar voor de olie en het koelwater ( en ook voor de diesel..)
Die zorgt ervoor dat de olie sneller opwarmt maar ook voor de koeling van de olie. Die warmtewisselaar zit onder het luchtfilter.
De waterslang die de wisselaar voedt loopt ook langs de EGR kleppen.
Ik ga er maar vanuit dat je de ontluchtprocedure goed gevolgd hebt ? Ook de ontluchter op de slang van de achterste EGR niet vergeten ?
Ander mogelijke oorzaak: Knik in de waterslang naar de warmtewisselaar ? Of slang van binnen beschadigd ?
Ik heb even op wat C6 fora gekeken, maar vindt daar geen mededelingen over problemen met het trekken van een caravan, natuurlijk zegt dat niet alles, maar als het veel voorkomt dan had ik waarschijnlijk wel wat gelezen.
To err is human, not to err is divine.
Dank voor jullie reacties; de EGR kleppen zijn idd afgeblind , ik kan met de laatste opmerkingen naar Civer om te overleggen!!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De 2.7 is ook erg gevoelig voor een slecht werkend diesel filter.
Heeft dat invloed op de olietemperatuur?
Door het afdoppen van de EGR wordt de verbrandingstemperatuur wat hoger.
Met als gevolg meer NOx, wat men bedoelt te verminderen met die EGR.
Hoeveel invloed dat heeft op de olietemperatuur kan ik niet inschatten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor