Top. Dank voor je snelle reactie.
Voorraadbol inmiddels ook los. Die gaf zich niet zo snel gewonnen.
Vandaag lekker aan de BX gewerkt. Eerst 2 nieuwe voorbanden gemonteerd en de huidige voorbanden naar achter gedaan. De achterbanden konden qua profiel nog wel even mee, maar met een dot van 2005 leek het me beter ze eraf te gooien. Omdat de wieldoppen niet mooi waren (lak gedeeltelijk weg en stoeprandschades) heb ik deze opnieuw laten spuiten. Ik kreeg ze afgelopen donderdag terug van de spuiter dus die kon ik nu mooi weer monteren omdat de wielen er toch af moesten.
Daarna heb ik de veerbollen vervangen. Hij zweeft nu weer veel lekkerder. Ik had zoiets nog nooit eerder gedaan maar met de beschrijvingen hier op het forum was het goed te doen. De veerbollen gingen makkelijk los met behulp van een grote waterpomptang. De voorraadbol daar in tegen zat behoorlijk vast. Die heb ik met hamer en beitel moeten overtuigen los te komen.
Als laatste heb ik het zichtbare deel van de achterdemper ontroest en in hitte bestendig zilver gespoten. Oogt net even beter dan dat er zo’n roestig stuk ijzer onder de bumper vandaan komt.
Het volgende staat ook al op de planning. LHM verversen. Volgens de sticker onder de motorkap is dat in 2016 voor het laatst gedaan. Het gekke is wel dat er bij het loshalen van de achterbollen veel groenere LHM vrij kwam.
Vandaag nog weer even lekker met de BX bezig geweest. Toen viel mijn oog op een sensor in het thermostaathuis die helemaal niet is aangesloten. Hoort hier niets op? Het is een 1.4 TU zonder temperatuurmeter op het dashboard, misschien dat dat een verklaring is?
Ik kwam alleen dit loze draadje tegen, maar die is niet lang genoeg om op de sensor te drukken.
Vorige week de LHM ververst. Laatste keer was volgens een sticker onder de motorkap in 2016. Was ook wel nodig zo te zien.
Ook heb ik de benzineslangen vervangen. Deze waren stug en hadden droogtescheurtjes. Tijdens het vervangen van de slangen bij de benzinetank kwam ik er achter dat het beruchte T-stuk van de retour wel degelijk stuk was. Ik was er zelf bijna van overtuigd dat het ergens anders wegkwam maar daar zat ik dus flink naast.
Vandaag dus maar het T-stuk vervangen, op zich niet moeilijk maar je komt er wel slecht bij. Dit was wat er van over was.
Verder een begin gemaakt met het vervangen van de adals. Bij aanschaf gekeken en de toen viel me al op dat de achterwielen in de hoogste stand niet mooi recht onder de auto stonden. De laatste tijd gaat hij achter ook wat schokkerig omhoog en omlaag. Geen idee of dat laatste daar ook mee te maken heeft maar dat zie ik wel als de nieuwe er onder zitten.
Het viel me mee hoe slecht ze er uitzagen maar er zat niet veel vet aan en in de lagerschalen waren duidelijk kleine oneffenheden te voelen.
Helaas was de tijd op voor vandaag en staat hij er nu zo bij. Van de week even kijken of ik na het werk nog even wat kan doen.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die sensor is een koeltemperatuur sensor. Is te gebruiken als je een meter voor de temperatuur in het dashboard bouwt.
Leuk om zoveel enthousiasme voor een fijne BX te zien!
Aha. Vandaar dat hij niet is aangesloten, want (zelfs) een temperatuurmeter heeft deze BX niet.
Ja, heb altijd al een zwak gehad voor oudere auto’s en dan met name Citroën en Fiat. De BX is volgens mij echt en zwaar ondergewaardeerde auto. Je ziet ze ook eigenlijk nooit meer rijden in het wild. De prijzen stijgen inmiddels aardig dus het voelde een beetje als nu of nooit.
Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar en niet te duur en er aan sleutelen is (tot nu toe) ook niet echt hogere wiskunde.
Temperatuurmeter inbouwen is echt een aanrader. Ik spreek uit ervaring
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 07-05-2017
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
Bij mijn BX sport is de temperatuursensor wel aangesloten maar dit is slechts voor het “waarschuwingslampje” er zit geen meter op
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is door te meten. Als bij koude motor de weerstand tussen de aansluiting en het blok oneindig is is het een thermocontact voor een lampje. Als de weerstand tussen nul en oneindig zit is het een sensor voor een meter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Meten kan, Jan, maar dit is modelkennis. Een BX Sport heeft alleen een waarschuwingslampje. Elke BX met een TU motor heeft een sensor voor een meter, ook al zit de meter er niet ingebouwd.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, dat wist ik dus niet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hilko16TZI schreef:Meten kan, Jan, maar dit is modelkennis. Een BX Sport heeft alleen een waarschuwingslampje. Elke BX met een TU motor heeft een sensor voor een meter, ook al zit de meter er niet ingebouwd.
En een BX met een XY motor, of in dit geval een XY motor uit een Peugeot 205?
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die heeft alleen een lampje, en ook geen sensor voor een meter.
Uiteraard is zoiets er zo in te klussen.