Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vaico en Meyle is echt ongelofelijke rommel. Voor 180 euro zou ik dan een originele monteren.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meyle is de dood voor je auto als het op rubber onderdelen aankomt. Wat een ontiegelijke rotzooi is dat. Echt niet normaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Na mijn debacle met zowel de diverse motorsteunen voor de Ds’sen als m’n grijze 190 ga ik uitsluitend nog voor originele motorsteunen. Dan is het maar duurder.
Wat Yuri zegt. V-mounts voor de Jag kan ik ook voor 6 - 7 tientjes per stuk aftermarket kopen en gaan met een beetje mazzel zo’n 10k mee. Origineel kost een paar keer meer maar gaan minstens 10x langer mee.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor we op vakantie gingen heb ik in ieder geval de vrijlooppoelie van de dynamo vervangen. Daar heb je een stukje speciaalgereedschap voor nodig, maar dan is het zo gepiept (ondanks dat de dynamo er uit moet). Ook heb ik een nieuw expansievat geplaatst. Je zult namelijk zien dat als je dat niet doet, het gezeur geeft op de Autoroute
Maar niks daarvan. Bijna drieduizend geheel probleemloze vakantiekilometers weggedraaid. En wat een fijne auto is dit toch, gemiddeld 1 op 12, maar even spelen met een nieuwe Megane RS kan ook gewoon: ik kon tot de 210 makkelijk bij blijven. Scheurneuzen kom je in frankrijk overigens niet meer tegen. Ze zijn helemaal murw gebeukt en rijden allemaal keurig 130. Ook geen kilometer langzamer overigens.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Had ik al verteld dat de trillingen tussen 110 en 120 nagenoeg zijn verdwenen? Er is nog wel wat te bespeuren, maar ik heb besloten dat het goed is zo.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuke plaatjes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De A4 ‘Karmann’ Cabriolet is weer in de vaart! Vanwege de tussentijdse aanschaf van de Lifestylekombi had dat wat minder prioriteit.
Op een dag als vandaag (die alles behalve mooi beloofde te zijn) je midlifecisis weer aanzwengelen is toch wel heel fijn. Ik was bijna vergeten hoe lekker deze auto rijdt!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Van de week weer een inspectieservice uit laten voeren. Voor de APK moest alleen een lampje vervangen worden. Was te wit. Beetje suf, dat had ik zelf ook wel even kunnen controleren.
Na afloop van de inspectie kwam de opmerking ‘hydrolager rechts zweet’ voorbij. Dat was vorig jaar ook al zo. Ik heb toen in al mijn wijsheid besloten dat de motor nog niet erg genoeg kantelt om hiervoor het subframe te laten zakken. En ik ben nog steeds die mening toegedaan
Verder bleek tijdens die ene dag in juli dat met 38 graden buiten de airco niet meer voldoende koelt. Zal een keer bijgevuld moeten worden, en ik verdenk de verdamper van een kleine lekkage (rechstonder):
Aangezien we deze auto niet zo intensief gebruiken en het vrijwel allemaal ‘open’ ritjes zijn denk ik dat ik volgend jaar er eens mee aan de slag ga.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De condensor dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Uiteraard, de condensor
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een aircosysteem lekt vrijwel altijd “iets”. Er zijn zelfs normen, europees, die voorschrijven hoeveel lekkage er mag zijn. Als het systeem werkt maar het koelend vermogen minder is/wordt betekent dit niet automatisch dat er iets mis is dus. Vaak is controle, vaststellen hoeveel koelmiddel er nog aanwezig is, en opnieuw vullen afdoende. Als het systeem “in eens” leeg is, ja dan kun je gaan zoeken.
Eigenlijk net als met veerbollen van een Citroën dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat het “lekverlies” meestal op 10% per jaar wordt geschat. En dat het meer kan worden als je de airco niet regelmatig gebruikt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij max. 10% verlies, waarmee men rekent zit je na 5 jaar op zo’n 60% restinhoud. Daar doet de A/C het nog wel op, maar niet meer optimaal.
Verstandig is het inderdaad om eerst het koudemiddel eruit te laten halen, dan kan vastgesteld worden hoeveel dat nog is.
Als dat redelijk veel is, met name gerelateerd aan de vorige vulling, kunt je volstaan met vacumeren en opnieuw vullen.
Mocht er (te) veel verdwenen zijn, dan moet je eerst op zoek naar de mogelijk bron van dat verlies en dat zonodig repareren.
Overigens, welk koudemiddel zit hierin? Is dat R134a of nog z’n voorganger R12?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Er hoort 500 +/- 20 gram R134a in volgens het label in de motorruimte. Hij is van 2007 hè
Ik weet niet zeker wanneer het systeem voor het laatst gevuld is. Er zat een sticker in de motorruimte waarop het vermeld was, maar die heb ik er af gepulkt zonder er een foto van te maken. Ik denk dat het zeker 4-5 jaar geleden voor het laatst gedaan is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb de airco van m’n BMW leeg laten trekken toen ik ‘m 5 jaar had. Wanneer hij voor het laatst gevuld/gecontroleerd was, was helaas niet meer te achterhalen. De airco deed zijn werk nog prima en er bleek nog 520 gram koudemiddel aanwezig van de voorgeschreven 750 gram.
Als hij in je Audi nu nog werkt lijkt het mij ook aannemelijk dat je er met een vulling wel bent. Let bij het af laten vullen of de aircoboer in kwestie gebruik maakt van die UV-dye. Ik heb dat liever niet, want als het eenmaal in je systeem zit krijg je het er nooit meer uit en voor het zoeken van een lek werkt formeergas
minimaal even goed.