Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 01-10-2020
- C6 (2005-2012) Sedan
- Overig Peugeot 205 1.6 GTI
Goeiedag iedereen,
ik heb al even het forum afgezocht, maar vindt niet meteen het antwoord op deze vraag: Hoe zet je een CX omhoog als je motor niet werkt?
voor DS en SM bestaan er schroeven die je indraait waar je veerbollen zitten, maar volgens de verkoper zou dit niet werken op de CX omdat “de veerbollen onder een hoek zitten”. Nu heb ik momenteel zelf even geen CX thuis staan waar ik dit kan nakijken dus ik weet niet of dit klopt of niet. (vooraan klopt dit niet, maar achter?)
anyway, hoe krijg je je CX van de grond?
mvg,
Winny
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lange mens schreef:volgens de verkoper zou dit niet werken op de CX omdat “de veerbollen onder een hoek zitten”.
Bij een verkoper die dat beweert zou ik dus nooit een CX kopen!
Het is geen BX/XM/Xantia, daar zitten de voorbollen inderdaad niet in de lijn van de veercilinders.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lange mens schreef:anyway, hoe krijg je je CX van de grond?
Maar een antwoord op jouw vraag.
Met een lage krik o.i.d, ik heb het zelf eens gedaan met een palletwagen, de auto rondom opkrikken en de voorzieningen plaatsen volgens https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2006908/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij sommige Citroens kun je de pomp aandrijven door de V-snaar los te halen en die over de kop van een boormachine te leggen. Da’s de simpelste oplossing, mits die optie er is. En dan vier houten blokjes er in om de vering te blokkeren, zoals hierboven ook wordt beschreven. Als bij jouw CX de pomp rechtstreeks met een as vanaf de motor wordt aangedreven werkt de boormachine-truc niet. En dan is het lastig, je moet de locaties weten waar je (eventueel met een plank ertussen om de kracht te spreiden) je kracht met een garagekrik of palletwagen kunt zetten. Probeer de auto aan de achterkant met één wiel op een houten blok te duwen, dan heb je alvast iets aan hoogte gewonnen. Een trekhaak is trouwens ook een fijn punt om mee te beginnen, als die er op zit.
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
break23m schreef:Als bij jouw CX de pomp rechtstreeks met een as vanaf de motor wordt aangedreven werkt de boormachine-truc niet.
Dat is alleen het geval bij CXen met airco.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat dacht ik al - maar ik wist het niet zeker. De twee CX-en die ik heb gereden hadden beide airco. Met warm weer heel fijn, maar een flinke handicap als de motor niet loopt en de auto toch omhoog moet.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:
Dat is alleen het geval bij CXen met airco.
Aanvulling: dat is alleen het geval bij CX’en met fabrieksairco en een 2500 motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 01-10-2020
- C6 (2005-2012) Sedan
- Overig Peugeot 205 1.6 GTI
Goeiemiddag,
dank voor jullie reacties. Hieronder de link naar die schroeven. Best wel prijzig voor 2 schroeven die je maar zelden zult gebruiken. Langs de andere kant natuurlijk wel een stuk gemakkelijker in het gebruik want je kan de auto verplaatsen met die dingen erin…
nu even loeren of ik airco heb in die auto of niet.
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lange mens schreef:Best wel prijzig voor 2 schroeven die je maar zelden zult gebruiken.
Daarnaast heb je er 4 nodig, maar je gaat toch geen ruim € 120 uitgeven voor iets wat je met 4 klosjes hout dan wel stukjes pijp kan realiseren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zat ook even te kijken - de truc met vier stukjes bezemsteel ken ik - maar daarvoor moet de auto al op hoogte staan. Met deze bouten kun je dus de auto met de hand omhoog draaien. Wel goed bedacht.
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Leuk bedacht, deze hoogtestellers, maar ze komen in plaats van de veerbollen.
Voor zou je ze kunnen plaatsen met een CX plat op haar buik, maar achter moet je toch echt eerst de bolide op een andere wijze omhoog zien te krijgen, alvorens de bollen daar er af kunnen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Achter krik je een cx gewoon met de krik op en vervolgens schuif je een houten balkje in de asbuis onder de aanslagrubbers. Krik laten zakken, klaar: Cx staat min of meer op rijhoogte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 01-10-2020
- C6 (2005-2012) Sedan
- Overig Peugeot 205 1.6 GTI
waterman schreef:Achter krik je een cx gewoon met de krik op en vervolgens schuif je een houten balkje in de asbuis onder de aanslagrubbers. Krik laten zakken, klaar: Cx staat min of meer op rijhoogte.
goeiemiddag,
dat heb ik nog al gehoord, maar dan moet je wel met je krik onder de auto kunnen en daar klemt ook weer een schoentje of heb je daar een aangepaste krik voor?
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met de standaard krik kan het niet.
Wel met een lage hydraulische krik of een pallethefwagen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Eerst een balk als krik met hefboom
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Achter krik je een cx gewoon met de krik op en vervolgens schuif je een houten balkje in de asbuis onder de aanslagrubbers. Krik laten zakken, klaar: Cx staat min of meer op rijhoogte.
Ja want achter zitten de bollen ingeklemd en die krijg je er nooit tussen uit
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>