Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag iedereen,
ik heb net de remmen achteraan gereviseerd.
De ami is van 1964, het is een Frans exemplaar, intussen ruim 22 jaar in België.
Het zou best kunnen dat er in al die jaren nooit onderhoud is geweest op die remmetjes, dus het was een delicate opdracht om alles los te maken en te vervangen. Na meer dan 55 jaar is het al bij al meegevallen.
Eén probleem nekt mij helaas : aan de rechterzijde is het roulement maar voor de helft meegekomen met de trommel. De achterste schaal van het grote roulement is op de as blijven zitten toen ik de trommel los trok.
Al snel had ik 13 kogeltjes in handen. Om terug te monteren moest ik ze vastplakken met dik vet. Dat lukte nog.
Echter, die achterste schaal is (schat ik) 5 mm naar voren geschoven. Daar zit ze nu, muurvast. Bij het aandraaien van de grote moer (dop 44) krijg ik ze niet terug naar achteren geschoven. Ik ben gestopt toen de trommel spontaan blokkeerde, blijkbaar te veel spanning in het roulement. Wanneer ik zonder de kogeltjes monteer, kan ik volledig aandraaien, de juiste diepte . . .
Klinkt dit voor één van jullie ervaren sleutelaars bekend ? en zo ja : hoe kan je dit oplossen ?
Alvast dank voor de tips en goede raad.
Bart
Als de achterste schaal iets naar voren gekomen is, kun je ‘m er met een lagertrekker achter komen en ‘m eraf halen.
Dan kun je een compleet nieuw lager monteren. Zó heb ik dat destijds diverse maken gedaan bij achterwiel lagers van Eenden.
Uiteraard moet je dan wel de opsluitmoer van het lager in de trommel losmaken, met het passende gereedschap.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
monteer een nieuw lager. dit oude moet je niet terugplaatsen. Dus slijp die ring door en pak een nieuw lager.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies wat Bogaard zegt. Dit lager is dood. Overleden. Gooi het weg, regel een nieuw lager. Is de beste en veiligste oplossing ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Beste heren (neem ik aan),
dank voor jullie snelle en vooral nuttige antwoorden.
Ik ben er mee aan de slag gegaan, en intussen is er een gedeeltelijke oplossing.
Een lagertrekker heb ik niet zomaar ter beschikking. Ik heb een alternatief in elkaar geknutseld, en dat deed perfect z’n werk. Ik zet even een afbeelding hieronder.
De schaal was dus vlug los.
Een nieuwe kogellager kan ik wel bestellen, maar er was een deadline : de ami moest na afkeur snel opnieuw naar de keuring. Bovendien is een pers nodig om de oude lager te verwijderen, wellicht ook om een nieuwe te plaatsen. En dan is er natuurlijk nog de borgring, die ook alleen met gepast gereedschap kan verwijderd worden.
Met dat voor ogen heb ik, nood breekt wet, de boel geforceerd. Van de schaal heb ik op 5 punten een klein beetje weggeslepen, tot de schaal over de kogeltjes klikte.
Ik weet, jullie krijgen nu koude rillingen, alleen al van het lezen.
Maar ik heb daarmee wel de keuring gehaald, tot 2027 !
Natuurlijk volgt nu de volwaardige herstelling. Intussen blijft de ami even op stal.
De maat van de lager is overigens net iets anders als die op de meeste 2cv varianten. Samen met de mehari 4x4 (?) en met de acadyane (?) is de diameter net anders : geen 72 maar 76 mm.
Ook de wielnaaf is iets dikker, en dus past ook het centreertoestelletje dat ik kon lenen niet. Fijnregelen van de remschoenen op het gevoel . . .
Dus nogmaals dank voor het delen van jullie kennis en advies.
Wordt vervolgd ! Maar eerst even de GSA afwerken, en die dan door de keuring halen
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Top. Beun, maar ok…
Als je lid bent van de ami vereniging nl kan je het gereedschap huren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
En aanvullend, waarschijnlijk ook in de toekomst benodigde onderdelen vinden in het magazijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi,
ik ben lid van de AVN hoor, al meer dan 15 jaar.
Tot nu toe wel maar één enkele keer onderdeeltjes aangekocht, maar wel perfect geholpen !
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
2de foto